AlertEnergetykaGaz.Wykop

Największy przewiert w Polsce przeprowadzi Baltic Pipe pod Wartą

Budowa Baltic Pipe w Ciecierzycach, woj. lubuskie. Fot. Michał Perzyński

Budowa Baltic Pipe w Ciecierzycach, woj. lubuskie. Fot. Michał Perzyński

W województwie lubuskim prowadzone są prace przy przewiercie pod rzeką Warta. To najdłuższe w Polsce przekroczenie bezwykopowe realizowane w technologii Direct Pipe na trasie gazociągu o średnicy 1000 mm. Łącznie przewiert będzie miał długość 1400 m, a jego budowa zakończy się w styczniu 2022 roku.

Przewiert Baltic Pipe pod Wartą

– Stosowana przez Gaz-System technologia bezwykopowych przewiertów umożliwia mało inwazyjne przekraczanie trudnych geologicznie lub urbanizacyjnie terenów. Na lądowym odcinku gazociągu Baltic Pipe technologię tę wykorzystamy w 120 skrzyżowaniach m.in. z drogami, wiaduktami oraz rzekami – powiedział Krzysztof Jackowski, wiceprezes Gaz-System.

Budowa Gazociągu Goleniów-Lwówek. Fot. Michał Perzyński
Budowa Gazociągu Goleniów-Lwówek. Fot. Michał Perzyński

Idziemy na głębokości średnio do 30 metrów od miejsca, w którym jest rura – powiedziała Karolina Talaśka, kierownik budowy Gazociągu Goleniów-Lwówek. – Masa całej sekcji będącej celem odwiertu, czyli odcinek 1400 m waży w całości 900 ton. Sprzęt wykorzystany do przewiertu musi mieć siłę odpowiednią do wepchnięcia rur do ziemi. W tym celu zainstalowaliśmy dwie maszyny z siłą nacisku do 500 ton pozwalającą umieścić pod dnem wszystkie pospawane sekcje – mówiła.

– Cały gazociąg zostanie pod ziemią, a teren zostanie uporządkowany i przywrócony do stanu pierwotnego. W niektórych miejscach będą widoczne oznaczenia, jak żółte słupki pomiarowe przy drogach znane z innych inwestycji, aby właściciele mogli wrócić do upraw na ich terenach – powiedziała Talaśka. – Gazociąg jest budowany w odpowiedniej technologii, jest przedmiotem testów i prób, znajduje się na odpowiedniej głębokości.

Wiercenie otworu pod Wartą rozpoczęto 24 listopada 2021 roku, jednak przygotowania trwały już od września. Pospawano wówczas rury dzieląc je na cztery sekcje, z których każda waży ponad 200 ton. Połączone odcinki poddano wstępnej próbie szczelności. Przygotowano również niezbędne do przewiertu zaplecze wraz z komorą startową o wymiarach 6×42 m. Układany gazociąg ma średnicę 1000 mm, natomiast głowica wiercąca 1110 mm. Łącznie przewiert będzie miał długość 1400 m, a sam gazociąg zostanie zainstalowany na głębokości ok. 30 m (w najniższym punkcie będzie na głębokości 40 m). Przewidywany termin zakończenia wiercenia szacowany jest na połowę stycznia 2022 roku.

Budowa Gazociągu Goleniów-Lwówek. Fot. Michał Perzyński
Budowa Gazociągu Goleniów-Lwówek. Fot. Michał Perzyński

Część lądowa Balic Pipe składa się z budowy dwóch gazociągów: Goleniów – Lwówek i Niechorze – Płoty oraz budowy 3 tłoczni. Przewiert pod Wartą znajduje się na trasie gazociągu relacji Goleniów – Lwówek. Łącznie na tej trasie budowy zaplanowano 98 przejść bezwykopowych, w tym 93 przeciski i mikrotunele, 1 HDD oraz 4 przekroczenia Direct Pipe. Obecnie zakończyła się budowa 97 z nich, w tym wykonano przekroczenia rzek: Ina, Pełcz oraz Krąpiel. Przejście pod Wartą będzie ostatnim bezwykopowym przewiertem na tym gazociągu.

Wszystkie prace na gazociągu relacji Goleniów–Lwówek przebiegają zgodnie z harmonogramem. Obecnie pospawano i ułożono w wykopie 165 km z zaplanowanych 191 km trasy. Pierwsze pięć odcinków gazociągu poddano próbie wytrzymałości i szczelności, a następne są w trakcie przygotowania. Kolejnym etapem budowy będzie wykonanie spoin gwarantowanych, czyli łączenie odcinków po próbach wytrzymałości i szczelności. Końcowe prace będą polegały na zahumusowaniu i rekultywacji pasa inwestycji.

Budowa Gazociągu Goleniów-Lwówek. Fot. Michał Perzyński
Budowa Gazociągu Goleniów-Lwówek. Fot. Michał Perzyński

Elementem lądowej części projektu Baltic Pipe jest również budowa gazociągu relacji Niechorze – Płoty, złożonego z dwóch odcinków, czyli rurociągu o średnicy 900 mm układanego z Niechorza do Terminala Odbiorczego w Konarzewie oraz drugiego o średnicy 1000 mm łączącego ten terminal z Węzłem Przesyłu Gazu w Płotach wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Dotąd ułożono już około 85 procent całej trasy gazociągu. Wykonano również ponad połowę z zaplanowanych 22 przejść bezwykopowych. Obecnie odbywa się zaawansowany etap spawania, układania i zasypywania gazociągu. Trwają również przygotowania do prób ciśnieniowych.

Prace przy budowie lub rozbudowie trzech tłoczni gazu w ramach projektu Baltic Pipe przebiegają zgodnie z planem. W Goleniowie, Odolanowie i Gustorzynie trwają prace wykończeniowe przy budynkach, rurociągach oraz innych instalacjach technicznych, niezbędnych do funkcjonowania tłoczni.

Budowa Gazociągu Goleniów-Lwówek. Fot. Michał Perzyński
Budowa Gazociągu Goleniów-Lwówek. Fot. Michał Perzyński

Gaz-System zapewnia, że wszystkie prace są wykonywane zgodnie z harmonogramem, tak by 1 października 2022 roku gazociągiem Baltic Pipe popłynął gaz do Polski.

Gaz-System/Wojciech Jakóbik/Michał Perzyński


Powiązane artykuły

Orlen zwiększa moce importu i magazynowania LPG w Szczecinie

Orle Paliwa zakończył rozbudowę Terminalu Gazu Płynnego w Szczecinie, znacząco zwiększając swoje możliwości w zakresie importu i magazynowania LPG. W...

Iran w odpowiedzi na zarzuty MAEA zintensyfikuje wzbogacanie uranu

Rada Gubernatorów Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA) formalnie uznała w czwartek, że po raz pierwszy od 20 lat Iran nie...
Wojciech Rosiński, dyrektor finansowy Polskich Elektrowni Jądrowych. Fot. PEJ

Atom na Pomorzu ma kolejne fundusze. Wejdzie na rynek

Polskie Elektrownie Jądrowe pozyskały listy wsparcia na ponad 70 procent zakładanej kwoty finansowania projektu jądrowego na Pomorzu. Pozostałe 30 procent...

Udostępnij:

Facebook X X X