EnergetykaInfrastrukturaKolejeWęgiel. energetyka węglowaWszystko

Neska: Rozwój eksportu węgla z Polski na Ukrainę zależy od losów konfliktu

Na przewozy węgla kamiennego PKP Cargo duży wpływ miała nietypowa sytuacja na rynku tego paliwa. W wyniku obniżenia się ceny węgla na światowych rynkach gwałtownie spadł jego eksport z Polski, obsługiwany w przeważającej części przez PKP Cargo. Dlatego mimo wzrostu wskaźnika pracy przewozowej w segmencie węgla w kraju i tranzycie (o 7 proc., do poziomu 4 mld tkm r/r), spadek w eksporcie (z 2,3 do 1 mld tkm r/r) wpłynął na zmniejszenie ogólnych przewozów tego surowca o 16 proc. r/r (z 6 do 5 mld tonokilometrów).

– W pierwszej połowie 2014 roku przewozy węgla stanowiły 37 proc. całości przewozów PKP Cargo. Liczymy na poprawę sytuacji w tym segmencie w kolejnych miesiącach ze względu na zbliżający się sezon grzewczy i związany z nim szczyt przewozowy. Spółka jest do niego dobrze przygotowana – mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych.

Według przytoczonych przez niego danych w tym roku będzie dysponować 3 tysiącami węglarek więcej niż rok temu. Ostatnio PKP Cargo wygrało największy w tym roku przetarg na przewóz węgla dla koncernu ENEA (4,6 mln t) oraz duży przetarg na transport tego paliwa dla Grupy Azoty.

– Import węgla ze wschodu jest nadal realizowany, choć na mniejszym poziomie niż w ub. roku – mówił dalej Jacek Neska. – Część węgla z kierunku wschodniego pozostaje wciąż na hałdach od 2013 r.. Zatem transport tego węgla w tym roku nie kwalifikowany jest jako import. W ostatnim czasie mają miejsce wysyłki polskiego węgla na Ukrainę. Realizujemy je, jako jedyna firma w Polsce. Dalszy rozwój tego biznesu zależy jednak od rozwoju sytuacji na Ukrainie, zwłaszcza w jej wschodniej części. Jesteśmy przygotowani na różne scenariusze w tym zakresie

Dzięki przemyślanej strategii handlowej PKP Cargo zneutralizowało niekorzystną sytuację na rynku przewozów węgla.

– Zadbaliśmy o optymalne wykorzystanie zasobów taborowych, a dzięki konsekwentnej polityce ograniczania kosztów, mogliśmy zaoferować atrakcyjne stawki za bardzo dobrej jakości usługi. Nasi partnerzy biznesowi zareagowali na to pozytywnie, co już znajduje odzwierciedlenie w wynikach przewozowych. Zrobiliśmy kolejny krok na drodze do jeszcze bardziej elastycznego, otwartego na klienta i generującego zyski dla akcjonariuszy PKP Cargo  – mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych.


Powiązane artykuły

Prof. Jakub Kupecki, dyrektor Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ). Fot. Ministerstwo przemysłu

Reaktor Maria ma nowego dyrektora. Zaczyna od września

Ministerstwo przemysłu poinformowało, że nowym dyrektorem Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ), sprawującego pieczę nad Reaktorem Maria, będzie prof. Jakub Kupecki....

Orlen pomógł Czechom zerwać z rosyjską ropą

Koncern poinformował, że od marca 2025 roku wszystkie jego rafinerie korzystają z ropy naftowej spoza Rosji. Ostatnia dostawa została zrealizowana...

Austria wydała w 2024 roku 10 miliardów euro na paliwa kopalne

W zeszłym roku do Austrii importowano paliwa kopalne za kwotę 10 miliardów euro. Ropa i gaz pochodziły m.in. z Kazachstanu,...

Udostępnij:

Facebook X X X