Alert

Niemcy: Volkswagen chce modernizować starsze diesle. BMW jest przeciw

Volkswagen pomoże w modernizacji starszych silników diesla, jednak nadal pozostaje kilka kwestii do uzgodnienia z koncernem motoryzacyjnym – ogłosił we wtorek niemiecki minister transportu Andreas Scheuer. Dodał, że na takie działania nie zgadza się BMW.

Podczas wtorkowej konferencji prasowej szef resortu transportu dodał, że trzeci z niemieckich koncernów, Daimler, zapowiedział, iż rozpatrzy propozycję dotyczącą modernizacji silników Diesla. Jednocześnie firma zapewnia, że będzie koncentrować się na programie zachęt handlowych w wysokości 5 tys. euro, które mają przekonać właścicieli starszych samochodów z silnikami wysokoprężnymi do zakupu nowszych egzemplarzy. Po długich rozmowach kanclerz Angela Merkel i przedstawiciele partii rządzących ogłosili we wczesnych godzinach porannych porozumienie ws. działań na rzecz poprawy jakości powietrza w niemieckich miastach. Konsensus pozwoli uniknąć wprowadzania zakazu wjazdu do centrów kolejnych miast dla samochodów z silnikami Diesla.

Właściciele starszych samochodów z silnikami Diesla w Niemczech mogą wybrać między skorzystaniem z zachęt handlowych, a modyfikacją jednostki napędowej. Z informacji agencji Reutera wynika, że niemieckie koncerny motoryzacyjne zgodziły się zaoferować klientom udział w programie wymiany samochodów z silnikami wysokoprężnymi (spełniającymi standardy emisji Euro 4 i Euro 5). W tym celu oferowane będą zachęty handlowe lub upusty.

Właściciele diesli spełniających normę Euro5 mogą też zdecydować się na modyfikację silnika z wykorzystaniem systemu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Pozwala on na znaczne ograniczenie w silniku emisji cząstek stałych (PM) i tlenków azotu (NOx). Z dokumentu po spotkaniu koalicji wynika, że koszt tej modyfikacji powinny wziąć na siebie firmy motoryzacyjne. Na realizacji tych założeń zgadza się VW, jednak przeciwstawia się im BMW. „Mówimy tu o znaczącym udziale w miliardzie (euro), który niemieccy producenci zobowiązali się przekazać na te modele” – mówił Scheuer.

W przypadku pojazdów dostawczych i vanów wykorzystywanych w handlu rząd dofinansowuje 80 proc. kosztu modyfikacji z wykorzystaniem SCR – podaje Reuters. „Tworzymy ramy porozumienia, które pozwolą uniknąć wprowadzania zakazów wjazdu (do miast dla diesli), jednak oczekujemy, że przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego zaoferują program modernizacji i zakupów” – podkreślała minister środowiska Svenja Schulze. „W mojej ocenie przemysł motoryzacyjny ma interes w odzyskaniu dobrego wizerunku diesli” – dodała. Według oficjalnych danych w Niemczech jest 3,1 mln samochodów z silnikami Diesla Euro 4 i 5,7 mln egzemplarzy z Euro 5. W kraju zarejestrowanych jest 46,5 mln samochodów.

Polska Agencja Prasowa


Powiązane artykuły

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Poznań to nie jest miasto dla przedszkolaków

Inwestycja w nowe przedszkole na poznańskim Grunwaldzie zamieniła się w wielomiesięczną batalię z Urzędem Miasta. Z jednej strony – determinacja...

Udostępnij:

Facebook X X X