Niemcy: Volkswagen chce modernizować starsze diesle. BMW jest przeciw

3 października 2018, 10:00 Alert

Volkswagen pomoże w modernizacji starszych silników diesla, jednak nadal pozostaje kilka kwestii do uzgodnienia z koncernem motoryzacyjnym – ogłosił we wtorek niemiecki minister transportu Andreas Scheuer. Dodał, że na takie działania nie zgadza się BMW.

Podczas wtorkowej konferencji prasowej szef resortu transportu dodał, że trzeci z niemieckich koncernów, Daimler, zapowiedział, iż rozpatrzy propozycję dotyczącą modernizacji silników Diesla. Jednocześnie firma zapewnia, że będzie koncentrować się na programie zachęt handlowych w wysokości 5 tys. euro, które mają przekonać właścicieli starszych samochodów z silnikami wysokoprężnymi do zakupu nowszych egzemplarzy. Po długich rozmowach kanclerz Angela Merkel i przedstawiciele partii rządzących ogłosili we wczesnych godzinach porannych porozumienie ws. działań na rzecz poprawy jakości powietrza w niemieckich miastach. Konsensus pozwoli uniknąć wprowadzania zakazu wjazdu do centrów kolejnych miast dla samochodów z silnikami Diesla.

Właściciele starszych samochodów z silnikami Diesla w Niemczech mogą wybrać między skorzystaniem z zachęt handlowych, a modyfikacją jednostki napędowej. Z informacji agencji Reutera wynika, że niemieckie koncerny motoryzacyjne zgodziły się zaoferować klientom udział w programie wymiany samochodów z silnikami wysokoprężnymi (spełniającymi standardy emisji Euro 4 i Euro 5). W tym celu oferowane będą zachęty handlowe lub upusty.

Właściciele diesli spełniających normę Euro5 mogą też zdecydować się na modyfikację silnika z wykorzystaniem systemu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Pozwala on na znaczne ograniczenie w silniku emisji cząstek stałych (PM) i tlenków azotu (NOx). Z dokumentu po spotkaniu koalicji wynika, że koszt tej modyfikacji powinny wziąć na siebie firmy motoryzacyjne. Na realizacji tych założeń zgadza się VW, jednak przeciwstawia się im BMW. „Mówimy tu o znaczącym udziale w miliardzie (euro), który niemieccy producenci zobowiązali się przekazać na te modele” – mówił Scheuer.

W przypadku pojazdów dostawczych i vanów wykorzystywanych w handlu rząd dofinansowuje 80 proc. kosztu modyfikacji z wykorzystaniem SCR – podaje Reuters. „Tworzymy ramy porozumienia, które pozwolą uniknąć wprowadzania zakazów wjazdu (do miast dla diesli), jednak oczekujemy, że przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego zaoferują program modernizacji i zakupów” – podkreślała minister środowiska Svenja Schulze. „W mojej ocenie przemysł motoryzacyjny ma interes w odzyskaniu dobrego wizerunku diesli” – dodała. Według oficjalnych danych w Niemczech jest 3,1 mln samochodów z silnikami Diesla Euro 4 i 5,7 mln egzemplarzy z Euro 5. W kraju zarejestrowanych jest 46,5 mln samochodów.

Polska Agencja Prasowa