AlertEnergetykaEnergia elektrycznaWykop

Bundesrat daje zielone światło rozbudowie autostrad energetycznych

W piątek Rada Federalna (Bundesrat) utorowała drogę do szybszej budowy nowych linii energetycznych. Izba stanowa zatwierdziła zmienioną ustawę o federalnym planie wymagań (niem. Bundesbedarfsplangesetz).

Rozbudowa sieci w Niemczech

Pakiet, który ma przyspieszyć proces zatwierdzania i planowania, zawiera prawie trzy tuziny nowych projektów, w tym tzw. korytarz energetyczny ze Szlezwiku-Holsztynu do Zagłębia Ruhry. Rozbudowa sieci jest konieczna, ponieważ w trakcie odchodzenia od węgla i atomu, więcej zielonej energii musi być przesyłane z morskich farm wiatrowych na północy kraju na uprzemysłowione południe i zachód. Minister gospodarki Peter Altmaier (CDU) powiedział, że rozbudowa sieci jest „kluczowym elementem udanej transformacji energetycznej”.

Prawo określa punkty początkowe i końcowe projektów, szczegółowe planowanie trasy jest przeprowadzane przez władze federalne i landowe. Podstawą ustawy jest plan rozwoju sieci na lata 2019-2030. Przed Bundesratem Bundestag uchwalił nowelizację 28 stycznia. Operator systemu przesyłowego Tennet z zadowoleniem przyjął przyjęcie ustawy: – Wraz z ustawą politycy wzmacniają swoje zaangażowanie w rozbudowę sieci. Stwarza to większą akceptację i inne istotne warunki wstępne dla wdrożenia infrastruktury pilnie potrzebnej do transformacji energetycznej – powiedział dyrektor zarządzający firmy Tennet Tim Meyerjürgens.

W międzyczasie nabiera kształtu ulga dla firm dotkniętych nowym niemieckim podatkiem od dwutlenku węgla. Jednak proces ten pozostaje kontrowersyjny. Federalne Ministerstwo Środowiska przedstawiło nowy projekt ustawy „Rozporządzenie w sprawie ucieczki emisji”, w sprawie którego kraje związkowe i stowarzyszenia mogą się teraz wypowiedzieć. Jednocześnie jednak utrzymuje się spór między Ministerstwem Środowiska a Ministerstwem Gospodarki. Z „listu polecającego” w sprawie projektu wynika, że ​​nie został on jeszcze uzgodniony w rządzie. Dlatego wiele jego fragmentów jest w nawiasach, a czas podjęcia decyzji przez rząd nie został jeszcze określony.

Jako uzupełnienie federalnej ustawy o handlu uprawnieniami do emisji, projekt ma na celu zapobieżenie wprowadzonemu na początku roku niemieckiemu handlowi CO2 przed wywieraniem zbyt dużej presji na konkurujące za granicą firmy i zmuszaniem ich do migracji, a następnie emisji gazów cieplarnianych w innym miejscu. Firmy mają otrzymać rekompensatę, której wielkość pomocy przez pierwsze dwa lata wyniesie 430 mln euro.

Frankfurter Allgemeine Zeitung/Michał Perzyński


Powiązane artykuły

Podpisanie umowy w sprawie finansowania budowy lądowej części FSRU. Na zdjęciu Marta Postuła, wiceprezes BGK i Sławomir Hinc, prezes Gaz-Systemu. Fot.: Gaz-System

Dwa miliardy na polski pływający gazoport

BGK podpisał umowę z Gaz-Systemem na pożyczkę w wysokości ponad dwóch miliardów złotych, celem sfinansowania budowy części lądowej FSRU. Inwestycja...

Szwajcarzy nadal nie wiedzą ile zapłacą za unijny prąd

Po publikacji szkicu umowy na temat wymiany energii elektrycznej między Szwajcarią a UE w piątek 13 czerwca szwajcarskie społeczeństwo ma...

Rz: Zbyt dużo OZE w systemie. Mogą ucierpieć firmy

Według Rzeczpospolitej w przeciągu pięć lat w Polsce będzie zbyt dużo OZE, przez co planowane inwestycje będą nieopłacalne a część...

Udostępnij:

Facebook X X X