AktualnościEnergetykaMotoryzacjaOnet

Niemiecki gigant motoryzacyjny chce produkować w Polsce nowoczesne samochody

Między innymi taki ID Buzz GTX miałby być produkowany w Polsce / Fot: Volkswagen

Jak wynika z informacji niemieckich mediów, koncert Volkswagen mierzy się z kłopotami finansowymi. W celu oszczędności i redukcji kosztów produkcja elektrycznego busa ID.Buzz ma zostać przeniesiona z Hanoweru do Poznania.

Jako pierwsza informację tą podała gazeta „Hannoversche Allgemeine”, powołując się na pracowników zakładu. Informacja o możliwm przeniesieniu produkcji do Polski, miało zostać upublicznione na wewnętrznym spotkaniu pracowniczym.

W grę mają wchodzić dwa warianty – całkowitego przeniesienia produkcji do Polski, lub tylko jej części. – Analizowane są różne scenariusze – powiedział niemieckiej agencji DPA rzecznik Volkswagen Nutzfarzeuge.

Decyzja zapaść miała podczas listopadowego spotkania planistycznego, gdzie podejmowane miały być decyzje dotyczące inwestycji i wykorzystania zakładów Grupy Volkswagen w terminie najbliższych pięciu lat. Do spoktania nie doszło z uwagi na spory ze związkami zawodowymi.

– Przeniesienie produkcji do Polski, to jeden z tematów zarządu koncernu ze związkiem IG Metall – donosi Frankfurter Allgemeine Zeitung

Produkcja elektrycznego modelu ID.Buzz, rozpoczęła się w 2022 roku. Już na starcie budził duże oczekiwania, a zamówienia napływały jeszcze przed rozpoczęciem produkcji. Przedstawiciele VWN wspomnieli wtedy o możliwości przeniesienia części produkcji do jednego z zakładów w Polsce.

Według doniesień internetowego wydania dziennika „Bild”, w pierwszej połowie 2024 roku dostarczono jedynie 14 600 egzemplarzy ID. Buzz, co oznacza wzrost o 23 procent w porównaniu do tego samego okresu poprzedniego roku. Spółka postawiła sobie za cel produkcję 130 000 e-busów rocznie.

Trudna sytuacja spółki

Volksvagen zamierza zamknąć trzy fabryki na terenie Niemiec. Restrukturyzacja jest podyktowana wolą akcjonariuszy. W ramach oszczędności na poziomie 2 miliardów euro, firma zamierza obniżyć premie jubileuszowe oraz wynagrodzenia o około 10 procent. Sumarycznie oszczędności wynieść 17 miliardów euro.

Z taką polityką nie zgadza się wspomniany wyżej związek zawodowy IG Metall, który organizuje strajki walcząc o gwarancje zatrudnienia i lepsze stawki dla pracowników. Według doniesień medialnych sprawa dotyczy około 120 tysięcy pracowników.

Piotr Brzyski / Deutsche Welle

Łada powoli przegrywa z Chińczykiem. Jego auta przejmują motoryzację w Rosji


Powiązane artykuły

Złoty, waluta. Źródło: Freepik

Napięcia geopolityczne i niepewność wokół Fed osłabiają polską walutę

Polska waluta traci na wartości w obliczu wzrostu globalnej awersji do ryzyka. W ocenie ekonomistów ING Banku Śląskiego przecena złotego...
Inwestor przechodzi przed ekranem na Dubai Financial Market w Dubaju, Zjednoczone Emiraty Arabskie, 18 czerwca 2025 r. Wyniki większości rynków akcji w regionie Zatoki Perskiej ucierpiały 18 czerwca 2025 r. z powodu regionalnych napięć geopolitycznych i obaw o potencjalne zakłócenia w eksporcie energii w związku z niedawną eskalacją militarną między Izraelem a Iranem. zdjęcie ilustracyjne Foto: EPA/ALI HAIDER

Bliski Wschód w ogniu: ceny ropy rosną, Kreml łapie finansowy oddech

Wzrost cen ropy i gazu po eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie przyniósł niespodziewaną ulgę dla rosyjskiej gospodarki. Moskwa zyskała dodatkowe...
Podpisanie umowy w sprawie finansowania budowy lądowej części FSRU. Na zdjęciu Marta Postuła, wiceprezes BGK i Sławomir Hinc, prezes Gaz-Systemu. Fot.: Gaz-System

Dwa miliardy na polski pływający gazoport

BGK podpisał umowę z Gaz-Systemem na pożyczkę w wysokości ponad dwóch miliardów złotych, celem sfinansowania budowy części lądowej FSRU. Inwestycja...

Udostępnij:

Facebook X X X