icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Niemcy i Rosjanie chcą dostarczać LNG klientom Polaków

Niemiecki Nauticor podpisał list intencyjny z rosyjskim Novatekiem o rozwoju infrastruktury dostaw LNG małej skali w regionie Morza Bałtyckiego, na którym chce działać także PGNiG Obrót Detaliczny.

List intencyjny zakłada dalszy rozwój bunkierki LNG na niemieckim wybrzeżu Morza Bałtyckiego. – Zaangażowanie silnego gracza jak Novatek pokazuje wysiłek Nauticora na rzecz rozwoju ostatniego ogniwa łańcucha dostaw LNG ciągnącego się od terminalu do odbiorcy końcowego – ocenił Gregoire Hartig z Nauticoru. Novatek otworzył już stację tankowania LNG w niemieckim Rostocku. Planuje także zbudować tam terminalu LNG we współpracy z belgijskim Fluxys.

Region Morza Bałtyckiego to także obszar zainteresowania PGNiG Obrót Detaliczny, który zamierza rozwijać bunkierkę LNG. Zaangażował do współpracy Grupę Lotos, z którą dokonał w marcu 2019 roku pierwszego komercyjnego bunkrowania statków w Gdańsku i Gdyni. – – Cieszę się, że zgodnie z zeszłorocznymi zapowiedziami dokonaliśmy pierwszych w pełni komercyjnych bunkrowań statków LNG w Polsce. To milowy krok w kierunku rozwoju tego rynku w polskich portach morskich, który znacząco zwiększy ich konkurencyjność. Chciałbym szczególnie mocno podkreślić modelową wręcz współpracę przy bunkrowaniach statków zarówno z Portem Gdańsk, jak i Portem Gdynia  – mówił wówczas Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny.

Urząd Miasta Gdyni podaje, że zgodnie z dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, najpóźniej do końca 2025 roku, w portach morskich powinna powstać odpowiednia liczba punktów bunkrowania LNG, umożliwiając poruszanie się jednostek żeglugi śródlądowej lub statków morskich napędzanych LNG po całej sieci bazowej TEN-T. W przypadku Polski mają to być: Gdańsk, Gdynia, Szczecin oraz Świnoujście. Potrzeby zapewnienia dostępności usługi bunkrowania w tych lokalizacjach zawarto w „Krajowych ramach polityki rozwoju infrastruktur paliw alternatywnych” opracowanych przez ministerstwo energii (obecnie ministerstwo aktywów państwowych – przyp. red.).

LNG World News/Wojciech Jakóbik

Jakóbik: Nord Stream 2 na wodór zamiast LNG? Czas na polską strategię wodorową

Niemiecki Nauticor podpisał list intencyjny z rosyjskim Novatekiem o rozwoju infrastruktury dostaw LNG małej skali w regionie Morza Bałtyckiego, na którym chce działać także PGNiG Obrót Detaliczny.

List intencyjny zakłada dalszy rozwój bunkierki LNG na niemieckim wybrzeżu Morza Bałtyckiego. – Zaangażowanie silnego gracza jak Novatek pokazuje wysiłek Nauticora na rzecz rozwoju ostatniego ogniwa łańcucha dostaw LNG ciągnącego się od terminalu do odbiorcy końcowego – ocenił Gregoire Hartig z Nauticoru. Novatek otworzył już stację tankowania LNG w niemieckim Rostocku. Planuje także zbudować tam terminalu LNG we współpracy z belgijskim Fluxys.

Region Morza Bałtyckiego to także obszar zainteresowania PGNiG Obrót Detaliczny, który zamierza rozwijać bunkierkę LNG. Zaangażował do współpracy Grupę Lotos, z którą dokonał w marcu 2019 roku pierwszego komercyjnego bunkrowania statków w Gdańsku i Gdyni. – – Cieszę się, że zgodnie z zeszłorocznymi zapowiedziami dokonaliśmy pierwszych w pełni komercyjnych bunkrowań statków LNG w Polsce. To milowy krok w kierunku rozwoju tego rynku w polskich portach morskich, który znacząco zwiększy ich konkurencyjność. Chciałbym szczególnie mocno podkreślić modelową wręcz współpracę przy bunkrowaniach statków zarówno z Portem Gdańsk, jak i Portem Gdynia  – mówił wówczas Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny.

Urząd Miasta Gdyni podaje, że zgodnie z dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, najpóźniej do końca 2025 roku, w portach morskich powinna powstać odpowiednia liczba punktów bunkrowania LNG, umożliwiając poruszanie się jednostek żeglugi śródlądowej lub statków morskich napędzanych LNG po całej sieci bazowej TEN-T. W przypadku Polski mają to być: Gdańsk, Gdynia, Szczecin oraz Świnoujście. Potrzeby zapewnienia dostępności usługi bunkrowania w tych lokalizacjach zawarto w „Krajowych ramach polityki rozwoju infrastruktur paliw alternatywnych” opracowanych przez ministerstwo energii (obecnie ministerstwo aktywów państwowych – przyp. red.).

LNG World News/Wojciech Jakóbik

Jakóbik: Nord Stream 2 na wodór zamiast LNG? Czas na polską strategię wodorową

Najnowsze artykuły