Niemiecka sieć ładowania samochodów elektrycznych staje się coraz gęstsza. Chociaż na obszarach wiejskich często nadal trudno jest znaleźć w pobliżu publiczną ładowarkę, ale ogólnie oferta uległa znacznej poprawie pod koniec maja – podaje niemieckie Federalne Stowarzyszenie Gospodarki Energetycznej i Wodnej (BDEW). Najnowsze dostępne dane z drugiej strony wskazują na coraz lepszy dostęp małych gmin poza dużymi ośrodkami do ładowarek.
Niemcy rozwijają sieć ładowarek
W ogólnym porównaniu poszczególnych niemieckich landów Bawaria ponownie wypadła najlepiej w najnowszym badaniu. Średnio na każde 100 tysięcy mieszkańców w najbogatszym landzie Niemiec przypada około 64,1 ogólnodostępnych punktów ładowania. Bezwzględna liczba wynosi tutaj 8412, co oznacza wzrost o ponad 30 procent w porównaniu do wiosny 2020 roku. Sąsiednia Badenia-Wirtembergia jest tuż w tyle pod względem zagęszczenia publicznych punktów ładowania; od zeszłego roku zanotowano wzrost o ponad 40 procent do 7099 ładowarek. Za nimi podąża Dolna Saksonia, gdzie statystycznie 51 punktów przypada na 100 tysięcy osób – z 4079 stacjami. Ostatnia jest Meklemburgia-Pomorze Przednie ze średnią 22,3 punktami ładowania na 100 tysięcy mieszkańców.
Zagęszczenie jest oczywiście wyższe w dużych miastach. Jako kraj związkowy Hamburg ma nieco wyższą wartość (65,7) niż Bawaria. Berlin i Brema osiągnęły odpowiednio 49 i 41,5 ładowarek na 100 tysięcy mieszkańców. Jednak według danych, stosunkowo dobre oferty są również coraz częściej spotykane w mniejszych gminach. W tym celu wprowadził nowe kategorie, które mają pozwolić na lepsze porównania przy niewielkiej liczbie mieszkańców – choć są to tylko wartości bezwzględne.
MW grupie „małych miasteczek i gmin wiejskich” poniżej 20 000 osób najlepiej wypadło Schwieberdingen w Badenii-Wirtembergii z 70 punktami ładowania. Potem były gminyIlsfeld (52) i Giengen an der Brenz (40). Bad Säckingen i bawarski Holzkirchen (po 39) zajęły czwarte miejsce, a Unterföhring koło Monachium i Timmendorfer Strand w Szlezwiku-Holsztynie miały 38 punktów ładowania. Wśród miast średniej wielkości (20 000 do 100 000 mieszkańców) największą liczbę wykazywało stowarzyszenie Zwickau w Saksonii, dysponujące 112 punktami ładowania. Potem były Baunatal (105) w Hesji i Esslingen w Badenii-Wirtembergii (93). Wolfsburg (493), Regensburg (282) i Karlsruhe (260) były trzema największymi miastami z populacją od 100 000 do 500 000 mieszkańców.
Wśród miast zaliczanych do metropolii liczących ponad pół miliona mieszkańców na pierwszym miejscu pod względem gęstości sieci ładowarek do samochodów znalazły się Monachium (89), a następnie Stuttgart (81) i Essen (73). W liczbach bezwzględnych obraz odwraca się na korzyść Berlina, gdzie jest obecnie 1799 publicznych punktów ładowania – o ponad 700 więcej niż około rok temu. Drugie i trzecie miejsce zajmują Monachium (1327) i Hamburg (1214).
Frankfurter Allgemeine Zeitung/Michał Perzyński