icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Arbitraż ws. Nord Stream 2 i dyrektywy gazowej najpierw ustali istotę sporu

Arbitraż w ramach WTO (World Trade Organisation) dotyczący zgodności znowelizowanej dyrektywy gazowej rozpocznie swą formalną pracę po zbadaniu istoty sporu – poinformował Interfax.

Postępowanie

26 września 2019 roku operator Nord Stream 2 AG skierował do Komisji Europejskiej zawiadomienie o wszczęciu postępowania arbitrażowego przez trybunał arbitrażowy ad hoc na podstawie regulaminu UNCITRAL przeciwko UE na podstawie Traktatu Karty Energetycznej. Spółka twierdzi, że przyjmując dyskryminujące zmiany w trzeciej dyrektywie gazowej UE, naruszyła zobowiązania zapisane w art. 10 i 13 Traktatu w sprawie Karty Energetycznej.

Jednym z głównych zapisów dyrektywy jest oddzielenie firm dostarczających gaz od firm transportujących. Oznacza to, że operator Nord Stream 2 musi być niezależny od Gazpromu, a 50 procent jego przepustowości musi być zarezerwowane dla dostawców alternatywnych. Wyjątki są możliwe, ale tylko za zgodą Komisji Europejskiej.

Postępowanie arbitrażowe będzie prowadzone poza obszarem EWG, a dokładniej w Toronto.

Interfax/Mariusz Marszałkowski

Komisja Europejska rozkłada ręce w sprawie Nord Stream 2 pomimo rezolucji parlamentarnej

Arbitraż w ramach WTO (World Trade Organisation) dotyczący zgodności znowelizowanej dyrektywy gazowej rozpocznie swą formalną pracę po zbadaniu istoty sporu – poinformował Interfax.

Postępowanie

26 września 2019 roku operator Nord Stream 2 AG skierował do Komisji Europejskiej zawiadomienie o wszczęciu postępowania arbitrażowego przez trybunał arbitrażowy ad hoc na podstawie regulaminu UNCITRAL przeciwko UE na podstawie Traktatu Karty Energetycznej. Spółka twierdzi, że przyjmując dyskryminujące zmiany w trzeciej dyrektywie gazowej UE, naruszyła zobowiązania zapisane w art. 10 i 13 Traktatu w sprawie Karty Energetycznej.

Jednym z głównych zapisów dyrektywy jest oddzielenie firm dostarczających gaz od firm transportujących. Oznacza to, że operator Nord Stream 2 musi być niezależny od Gazpromu, a 50 procent jego przepustowości musi być zarezerwowane dla dostawców alternatywnych. Wyjątki są możliwe, ale tylko za zgodą Komisji Europejskiej.

Postępowanie arbitrażowe będzie prowadzone poza obszarem EWG, a dokładniej w Toronto.

Interfax/Mariusz Marszałkowski

Komisja Europejska rozkłada ręce w sprawie Nord Stream 2 pomimo rezolucji parlamentarnej

Najnowsze artykuły