Wyzwaniem naszych czasów jest obniżenie emisji dwutlenku węgla i zależności od paliw kopalnych. Chcemy je zastąpić źródłami odnawialnymi – wiatrem, słońcem i wodorem, a do tego niezbędny jest rozwój magazynów energii – powiedział prezes firmy Northvolt Peter Carlsson.
Chiny produkują 28 milionów samochodów elektrycznych rocznie, a liczba ta będzie rosnąć. Przemysł samochodowy zmieni się w ciągu najbliższych lat, odejdzie od tradycyjnych napędów. W 2025 roku co trzeci samochód na świecie będzie elektryczny. W Europie potrzebne będzie 15 fabryk baterii, by napędzić te zmiany – mówił Carlsson. Jego firma produkuje baterie do samochodów osobowych, ale też do autobusów i ciężarówek. – W 2025 roku Europa będzie potrzebować 217 GW z fabryk, by zaspokoić zapotrzebowanie na energię. Sam Volkswagen zapowiada, że będzie potrzebował ponad 100 GW – wyliczał.
Northvolt otwiera wkrótce nową fabrykę baterii w północnej Szwecji, która za pół roku ma rozpocząć pracę. – Będziemy potrzebować naprawdę dużo energii elektrycznej do produkcji magazynów. W gospodarce wolnej od paliw kopalnych ma to sens, ale jeśli energię nadal będziemy pozyskiwać z węgla, stworzymy więcej problemów niż rozwiążemy – opowiadał Carlsson.
Michał Perzyński