icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Sankcje opóźniają arktyczny zwrot Novateku do Azji

Rosyjski Novatek notuje opóźnienie budowy floty tankowców, bez której nie będzie mógł dokonać zwrotu do Azji z pomocą projektu Arctic LNG. Powód to sankcje zachodnie za atak na Ukrainę.

Stocznia Zwiezda w Rosji nie była w stanie dokończyć arktycznego tankowca LNG rosyjskiego Novateku tak, by był gotowy do pracy w marcu 2023 roku. Ta firma jest zatem skazana na rynek europejski, który nie wymaga zastosowania tankowców-lodołamaczy pozwalających płynąć szlakiem północnym do Azji.

Budowa tankowca Arc7 ma się opóźnić o co najmniej rok, podobnie jak budowa czterech kolejnych. Kommiersant ocenia, że Novatek może być przez to zmuszony do opóźnienia zwrotu do Azji i sprzedaży LNG w Europie.

Opóźnienie ma według źródeł Kommiersanta wynikać z trudności z dostępem do sprzętu morskiego po wprowadzeniu zachodnich sankcji za atak Rosji na Ukrainę. Novatek planował sprzedawać 80 procent gazu z projektu Arctic LNG 2 planowanego na koniec 2023 roku na rynek azjatycki. Jego planowana przepustowość docelowa to 19,8 mln ton LNG rocznie. Opóźnienie budowy floty tankowców utrudni realizację tego planu.

Kommiersant/Wojciech Jakóbik

Jakóbik: Gazpromu zwrot do Azji po dekadzie wciąż nie może nadejść (ANALIZA)

Rosyjski Novatek notuje opóźnienie budowy floty tankowców, bez której nie będzie mógł dokonać zwrotu do Azji z pomocą projektu Arctic LNG. Powód to sankcje zachodnie za atak na Ukrainę.

Stocznia Zwiezda w Rosji nie była w stanie dokończyć arktycznego tankowca LNG rosyjskiego Novateku tak, by był gotowy do pracy w marcu 2023 roku. Ta firma jest zatem skazana na rynek europejski, który nie wymaga zastosowania tankowców-lodołamaczy pozwalających płynąć szlakiem północnym do Azji.

Budowa tankowca Arc7 ma się opóźnić o co najmniej rok, podobnie jak budowa czterech kolejnych. Kommiersant ocenia, że Novatek może być przez to zmuszony do opóźnienia zwrotu do Azji i sprzedaży LNG w Europie.

Opóźnienie ma według źródeł Kommiersanta wynikać z trudności z dostępem do sprzętu morskiego po wprowadzeniu zachodnich sankcji za atak Rosji na Ukrainę. Novatek planował sprzedawać 80 procent gazu z projektu Arctic LNG 2 planowanego na koniec 2023 roku na rynek azjatycki. Jego planowana przepustowość docelowa to 19,8 mln ton LNG rocznie. Opóźnienie budowy floty tankowców utrudni realizację tego planu.

Kommiersant/Wojciech Jakóbik

Jakóbik: Gazpromu zwrot do Azji po dekadzie wciąż nie może nadejść (ANALIZA)

Najnowsze artykuły