Wygodniejsza podróż, sprawniejszy i szybszy ruch pociągów, a także poprawa bezpieczeństwa – takie będą efekty modernizacji stacji w Skierniewicach, prowadzonej na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Prace rozpoczęły się od budowy dodatkowego peronu.
Peron nr 3 będzie służył do obsługi ruchu regionalnego i zostanie w pełni dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Komfort pasażerom zapewnią elementy małej architektury takie jak wiaty czy ławki. Na peron będzie można dotrzeć zarówno zejściem z wiaduktu drogowego, jak i przy pomocy windy.
W ramach inwestycji w obrębie skierniewickiej stacji, kolejarze wyremontują także mosty, wymienią tory oraz sieć trakcyjną. Dzięki temu poprawi się przepustowość i wzrośnie prędkość pociągów, przy jednoczesnym podniesieniu bezpieczeństwa. Ruch będzie prowadzony płynniej i efektywniej. Ponadto, w obecnie istniejących budynkach w Skierniewicach powstanie Lokalne Centrum Sterowania (LCS), które pozwoli na sprawniejsze zarządzanie ruchem pociągów. Centrum zostanie wyposażone w systemy: łączności z dróżnikami, zdalnego sterowania ruchem kolejowym oraz przekazywania informacji o pociągach. Wraz z monitoringiem poszczególnych odcinków LCS obejmie swoim zasięgiem Skierniewice, Miedniewice, Skierniewice Park, Skierniewkę oraz odcinki Żyrardów – Skierniewice i Skierniewice – Koluszki.
Po zakończeniu wszystkich prac pociągi będą mogły poruszać się z większą prędkością. Na odcinku Żyrardów – Skierniewice składy pasażerskie pojadą 160 km/h zwalniając przy przejeździe przez stację Skierniewice do 120 km/h, zaś pociągi towarowe z prędkością do 120 km/h. Na odcinku Skierniewice – Koluszki prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h.
Projekt zakłada m.in. utworzenie Lokalnego Centrum Sterowania w Skierniewicach, modernizację ok. 50 km torów, 75 rozjazdów, 4 przejazdów kolejowo-drogowych oraz budowę dodatkowego peronu w Skierniewicach. Jednym z zadań była też budowa wiaduktu drogowego w Rogowie. Nowe bezkolizyjne skrzyżowanie podnosi bezpieczeństwo oraz usprawnia ruch szynowy i drogowy od grudnia ubiegłego roku.
Wartość wszystkich wyżej wymienionych prac sięga około 370 milionów zł.
Projekt POIiŚ 7.1-24.3 „Modernizacja linii kolejowej Warszawa-Łódź, etap II, Lot C – pozostałe roboty” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.