icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Nowa strategia JSW ma pozwolić na utrzymanie eksportu węgla

Strategia Jastrzębskiej Spółki Węglowej prawdopodobnie zostanie ogłoszona w czerwcu – zasygnalizował we wtorek wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski. Wśród jej filarów wymienił utrzymanie rynku eksportowego i zintensyfikowanie działalności innowacyjnej.

„Z tego, co zarząd parę tygodni temu wspominał w rozmowach, to powinno to się wydarzyć do wakacji, czyli czerwiec powinien być tym miesiącem, kiedy kolejna spółka (górnicza – PAP) – po Bogdance, po Polskiej Grupie Górniczej – ogłosi swoją strategię” – powiedział Tobiszowski podczas wizyty w należącej do JSW kopalni Budryk w Ornontowicach (Śląskie).

Strategia Bogdanki z grupy Enea, obejmująca lata 2017-2025 (z perspektywą do 2030 r.), została ogłoszona w lutym br. Swoją strategię na lata 2017-2030 PGG ogłosiła podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, w ub. tygodniu.

Odnosząc się do przygotowywanej strategii dla JSW, Tobiszowski zaznaczył, że niektóre jej elementy są już realizowane; wskazał też, że w pracach nad nią trwa „ostatnia analiza dotycząca przepływów finansowych”. „Rynek jest nam przychylny, zaczęło nam zazębiać nasz plan inwestycyjny i stąd jest ważne, aby umieć perspektywicznie zaprezentować kwestie strategii” – ocenił.

Sygnalizując, że w strategii znajdą się przedsięwzięcia związane z innowacyjnością (wraz z organizującą je wydzieloną spółką) wiceminister podkreślił, że wypracowywany dokument ma „służyć głębokiemu pójściu krok do przodu, abyśmy również umieli nasze górnictwo permanentnie unowocześniać”.

„Wyzwania bowiem są coraz większe – na dzisiaj umiemy im sprostać, ale mając pewną bazę i wdrażając innowacje, możemy być coraz lepsi, skuteczniejsi. Bardzo mi zależy, abyśmy mogli wreszcie nasze know-how, czyli naszą umiejętność zarządzania, inwestycji w górnictwie, transferować poza Polskę i na tym zbijać kapitał” – zadeklarował.

Wiceszef ME potwierdził sugestię dziennikarzy, że strategia JSW będzie miała horyzont podobny, co strategia PGG. Wyjaśnił, że chodzi o „określenie podobnych czasokresów” w kontekście uwarunkowań rynkowych, ale też m.in. inwestycyjnych.

Dopytywany o filary strategii JSW, Tobiszowski wymienił m.in. utrzymanie rynku eksportowego i działalność innowacyjną. „JSW ma dobrze rozpoznany rynek eksportowy. Na tym rynku, przynajmniej w pewnym obszarze, są dzisiaj właściwie bezkonkurencyjni. Utrzymanie tego rynku to jedno. Dwa, to obudowanie się tym, co będzie niedługo prezentowane – abyśmy mogli wdrażać w polskie kopalnie innowacyjną technikę czy nowoczesne przedsięwzięcia; to niech się też wokół Jastrzębskiej dzieje” – zaznaczył wiceminister.

Wskazał też m.in. na działania JSW związane z tworzeniem centrum logistycznego na powierzchni przekazanej do Spółki Restrukturyzacji Kopalń kopalni Krupiński, a także na wykorzystanie metanu pozyskiwanego z kopalń Budryk i Krupiński.

„Niewykluczone, że będziemy tu zastanawiać się także nad innymi kopalniami, ale JSW musi ocenić, czy nie będzie to ze szkodą dla dostępności złoża – bo są pewne pomysły, które jeszcze nie do końca mamy rozpoznane w Polsce” – zasygnalizował wiceminister.

Dodał, że we współpracy z PGNiG mógłby wówczas powstać program przemysłowego wykorzystania metanu, szacowany w perspektywie lat 2021-22 na uzupełnienie polskiego potencjału wydobycia gazu – w skali 1-1,5 mld m sześc. gazu.

28-30 czerwca 2017 r. w należącej do JSW kopalni Pniówek ma odbyć się Międzynarodowe Forum Górnicze. Zgodnie z informacją spółki z ub. tygodnia, konferencja ma towarzyszyć powstaniu ośrodka badawczo-rozwojowego pod nazwą Jastrzębskie Centrum Innowacji i Rozwoju – JSW Innowacje. Spółka ma być kompleksowym zapleczem badawczo-rozwojowym całej grupy kapitałowej, nastawionym na bliską współpracę z polskimi ośrodkami naukowymi.

JSW obecnie realizuje warunki zawartego w sierpniu 2016 r. porozumienia z obligatariuszami w sprawie nowych zasad spłaty wyemitowanych przez spółkę obligacji na kwotę ok. 1,3 mld zł. Wraz z późniejszą emisją obligacji dla TF Silesia, kwota ta wynosi ok. 1,6 mld zł.

Polska Agencja Prasowa

Strategia Jastrzębskiej Spółki Węglowej prawdopodobnie zostanie ogłoszona w czerwcu – zasygnalizował we wtorek wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski. Wśród jej filarów wymienił utrzymanie rynku eksportowego i zintensyfikowanie działalności innowacyjnej.

„Z tego, co zarząd parę tygodni temu wspominał w rozmowach, to powinno to się wydarzyć do wakacji, czyli czerwiec powinien być tym miesiącem, kiedy kolejna spółka (górnicza – PAP) – po Bogdance, po Polskiej Grupie Górniczej – ogłosi swoją strategię” – powiedział Tobiszowski podczas wizyty w należącej do JSW kopalni Budryk w Ornontowicach (Śląskie).

Strategia Bogdanki z grupy Enea, obejmująca lata 2017-2025 (z perspektywą do 2030 r.), została ogłoszona w lutym br. Swoją strategię na lata 2017-2030 PGG ogłosiła podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, w ub. tygodniu.

Odnosząc się do przygotowywanej strategii dla JSW, Tobiszowski zaznaczył, że niektóre jej elementy są już realizowane; wskazał też, że w pracach nad nią trwa „ostatnia analiza dotycząca przepływów finansowych”. „Rynek jest nam przychylny, zaczęło nam zazębiać nasz plan inwestycyjny i stąd jest ważne, aby umieć perspektywicznie zaprezentować kwestie strategii” – ocenił.

Sygnalizując, że w strategii znajdą się przedsięwzięcia związane z innowacyjnością (wraz z organizującą je wydzieloną spółką) wiceminister podkreślił, że wypracowywany dokument ma „służyć głębokiemu pójściu krok do przodu, abyśmy również umieli nasze górnictwo permanentnie unowocześniać”.

„Wyzwania bowiem są coraz większe – na dzisiaj umiemy im sprostać, ale mając pewną bazę i wdrażając innowacje, możemy być coraz lepsi, skuteczniejsi. Bardzo mi zależy, abyśmy mogli wreszcie nasze know-how, czyli naszą umiejętność zarządzania, inwestycji w górnictwie, transferować poza Polskę i na tym zbijać kapitał” – zadeklarował.

Wiceszef ME potwierdził sugestię dziennikarzy, że strategia JSW będzie miała horyzont podobny, co strategia PGG. Wyjaśnił, że chodzi o „określenie podobnych czasokresów” w kontekście uwarunkowań rynkowych, ale też m.in. inwestycyjnych.

Dopytywany o filary strategii JSW, Tobiszowski wymienił m.in. utrzymanie rynku eksportowego i działalność innowacyjną. „JSW ma dobrze rozpoznany rynek eksportowy. Na tym rynku, przynajmniej w pewnym obszarze, są dzisiaj właściwie bezkonkurencyjni. Utrzymanie tego rynku to jedno. Dwa, to obudowanie się tym, co będzie niedługo prezentowane – abyśmy mogli wdrażać w polskie kopalnie innowacyjną technikę czy nowoczesne przedsięwzięcia; to niech się też wokół Jastrzębskiej dzieje” – zaznaczył wiceminister.

Wskazał też m.in. na działania JSW związane z tworzeniem centrum logistycznego na powierzchni przekazanej do Spółki Restrukturyzacji Kopalń kopalni Krupiński, a także na wykorzystanie metanu pozyskiwanego z kopalń Budryk i Krupiński.

„Niewykluczone, że będziemy tu zastanawiać się także nad innymi kopalniami, ale JSW musi ocenić, czy nie będzie to ze szkodą dla dostępności złoża – bo są pewne pomysły, które jeszcze nie do końca mamy rozpoznane w Polsce” – zasygnalizował wiceminister.

Dodał, że we współpracy z PGNiG mógłby wówczas powstać program przemysłowego wykorzystania metanu, szacowany w perspektywie lat 2021-22 na uzupełnienie polskiego potencjału wydobycia gazu – w skali 1-1,5 mld m sześc. gazu.

28-30 czerwca 2017 r. w należącej do JSW kopalni Pniówek ma odbyć się Międzynarodowe Forum Górnicze. Zgodnie z informacją spółki z ub. tygodnia, konferencja ma towarzyszyć powstaniu ośrodka badawczo-rozwojowego pod nazwą Jastrzębskie Centrum Innowacji i Rozwoju – JSW Innowacje. Spółka ma być kompleksowym zapleczem badawczo-rozwojowym całej grupy kapitałowej, nastawionym na bliską współpracę z polskimi ośrodkami naukowymi.

JSW obecnie realizuje warunki zawartego w sierpniu 2016 r. porozumienia z obligatariuszami w sprawie nowych zasad spłaty wyemitowanych przez spółkę obligacji na kwotę ok. 1,3 mld zł. Wraz z późniejszą emisją obligacji dla TF Silesia, kwota ta wynosi ok. 1,6 mld zł.

Polska Agencja Prasowa

Najnowsze artykuły