icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Nowa unijna strategia dla Chin

(EurActiv.pl)

22 czerwca szefowa unijnej dyplomacji Federika Mogherini oraz Komisja Europejska przyjęli wspólnie komunikat „Elementy nowej strategii UE wobec Chin”. Dokument wyznacza trendy w polityce UE-Chiny na następnych pięć lat.

22 czerwca 2016 r., po 10 latach, przyjęto nowy dokument o kierunkach rozwoju wzajemnych relacji między Unią Europejską i Chinami. Państwo Środka jest coraz bardziej obecne we wszystkich częściach globu i dynamicznie się rozwija – stąd wynika potrzeba stworzenia nowej strategii współpracy.

Wyzwania dla UE

W dokumencie podkreślono nowe wyzwania z jakimi będzie musiała mierzyć się Unia Europejska w obliczu nowego otwarcia Chin. Państwo Środka nie tylko zachęca swoje przedsiębiorstwa do inwestycji i handlu za granicą, ale też nawiązuje coraz bliższe kontakty z innymi państwami. Szukanie partnerów zewnętrznych ma pomóc również w zwalczeniu spowolnienia gospodarczego, z jakim zmagają się obecnie Chiny. Widoczne są także chińskie aspiracje do przewodzenia w rejonie Azji i Pacyfiku, nie tylko w charakterze potęgi gospodarczej, ale także jako państwa wyznaczającego kierunki w polityce bezpieczeństwa, czy ekologicznej.

Sygnatariusze dokumentu podkreślili, że „Unię Europejską i Chiny już łączy silna współpraca, wspólnie działamy na rzecz rozwiązania globalnych kryzysów np. w Afganistanie, Iranie, Syrii; kryzysu migracyjnego, czy zmiany klimatu. Ale musimy zrobić dużo więcej, by silniej złączyć ze sobą UE i Chiny. Nasi obywatele, przedsiębiorstwa i organizacje mogą wiele zyskać na bliższych, lepiej zdefiniowanych relacjach UE i Chin, opartych na współodpowiedzialności.”

Wspólna przyszłość

Unia Europejska upatruje w silnie rozwiniętych stosunkach z Chinami możliwości powstania nowych miejsc pracy w Europie, jak również jeszcze większego otwarcia się rynku azjatyckiego na europejski biznes. Te działania mają zostać osiągnięte nie tylko dzięki bezpośrednim kontaktom handlowym, ale również dzięki prowadzeniu wspólnych badań naukowych, czy połączeniu obu kontynentów fizyczną i cyfrową siecią. Umożliwi ona szybszy przepływ ludzi i informacji.

Jednak aby stworzyć umowę o wolnym handlu między UE a Chinami, sygnatariusze dokumentu zwracają uwagę na konieczność poprawy standardów konkurencji w Chinach. Równie istotne jest wzmocnienie efektywności zmodernizowanych Instrumentów Ochrony Handlu zaproponowanych w 2013 r. przez KE.

Wizyty w Europie

Zbliżenie się Chin z Europą, to nie tylko efekt poszukiwań rozwiązania problemów ekonomicznych, ale również kontynuacja rozpoczętej w 2012 r. współpracy regionalnej Chin i Europy Środkowo-Wschodniej w formule „16+1”, która pozwala na silniejszą ekspansję Państwa Środka.

Przewodniczący Chińskiej Republiki Ludowej Xi Jinping zakończył we wtorek (21 czerwca) swoją wizytę w Polsce. W czasie jej trwania podpisano 40 umów handlowych (międzyrządowych i prywatnych). Nowe kontrakty zapowiadają rozwój współpracy w sektorze finansowym, energetycznym, logistycznym, a także rolniczym. Widać również zbliżenie na niwie naukowej – zapowiadanych jest więcej wymian studenckich pomiędzy polskimi i chińskich uniwersytetami.

Jednak najważniejszym osiągnięciem wizyty jest podniesienie rangi stosunków polsko-chińskich poprzez podpisanie oświadczenia o strategicznym partnerstwie: „Polska i Chiny postrzegają siebie nawzajem jako długoterminowych i stabilnych partnerów strategicznych, a swój rozwój – jako znaczącą okazję do obopólnie korzystnej współpracy”.

Wizyta w Polsce odbyła się w ramach 5-dniowej podróży Xi Jinpinga po Europie. Pierwszym państwem, które odwiedził chiński przywódca była Serbia.

(EurActiv.pl)

22 czerwca szefowa unijnej dyplomacji Federika Mogherini oraz Komisja Europejska przyjęli wspólnie komunikat „Elementy nowej strategii UE wobec Chin”. Dokument wyznacza trendy w polityce UE-Chiny na następnych pięć lat.

22 czerwca 2016 r., po 10 latach, przyjęto nowy dokument o kierunkach rozwoju wzajemnych relacji między Unią Europejską i Chinami. Państwo Środka jest coraz bardziej obecne we wszystkich częściach globu i dynamicznie się rozwija – stąd wynika potrzeba stworzenia nowej strategii współpracy.

Wyzwania dla UE

W dokumencie podkreślono nowe wyzwania z jakimi będzie musiała mierzyć się Unia Europejska w obliczu nowego otwarcia Chin. Państwo Środka nie tylko zachęca swoje przedsiębiorstwa do inwestycji i handlu za granicą, ale też nawiązuje coraz bliższe kontakty z innymi państwami. Szukanie partnerów zewnętrznych ma pomóc również w zwalczeniu spowolnienia gospodarczego, z jakim zmagają się obecnie Chiny. Widoczne są także chińskie aspiracje do przewodzenia w rejonie Azji i Pacyfiku, nie tylko w charakterze potęgi gospodarczej, ale także jako państwa wyznaczającego kierunki w polityce bezpieczeństwa, czy ekologicznej.

Sygnatariusze dokumentu podkreślili, że „Unię Europejską i Chiny już łączy silna współpraca, wspólnie działamy na rzecz rozwiązania globalnych kryzysów np. w Afganistanie, Iranie, Syrii; kryzysu migracyjnego, czy zmiany klimatu. Ale musimy zrobić dużo więcej, by silniej złączyć ze sobą UE i Chiny. Nasi obywatele, przedsiębiorstwa i organizacje mogą wiele zyskać na bliższych, lepiej zdefiniowanych relacjach UE i Chin, opartych na współodpowiedzialności.”

Wspólna przyszłość

Unia Europejska upatruje w silnie rozwiniętych stosunkach z Chinami możliwości powstania nowych miejsc pracy w Europie, jak również jeszcze większego otwarcia się rynku azjatyckiego na europejski biznes. Te działania mają zostać osiągnięte nie tylko dzięki bezpośrednim kontaktom handlowym, ale również dzięki prowadzeniu wspólnych badań naukowych, czy połączeniu obu kontynentów fizyczną i cyfrową siecią. Umożliwi ona szybszy przepływ ludzi i informacji.

Jednak aby stworzyć umowę o wolnym handlu między UE a Chinami, sygnatariusze dokumentu zwracają uwagę na konieczność poprawy standardów konkurencji w Chinach. Równie istotne jest wzmocnienie efektywności zmodernizowanych Instrumentów Ochrony Handlu zaproponowanych w 2013 r. przez KE.

Wizyty w Europie

Zbliżenie się Chin z Europą, to nie tylko efekt poszukiwań rozwiązania problemów ekonomicznych, ale również kontynuacja rozpoczętej w 2012 r. współpracy regionalnej Chin i Europy Środkowo-Wschodniej w formule „16+1”, która pozwala na silniejszą ekspansję Państwa Środka.

Przewodniczący Chińskiej Republiki Ludowej Xi Jinping zakończył we wtorek (21 czerwca) swoją wizytę w Polsce. W czasie jej trwania podpisano 40 umów handlowych (międzyrządowych i prywatnych). Nowe kontrakty zapowiadają rozwój współpracy w sektorze finansowym, energetycznym, logistycznym, a także rolniczym. Widać również zbliżenie na niwie naukowej – zapowiadanych jest więcej wymian studenckich pomiędzy polskimi i chińskich uniwersytetami.

Jednak najważniejszym osiągnięciem wizyty jest podniesienie rangi stosunków polsko-chińskich poprzez podpisanie oświadczenia o strategicznym partnerstwie: „Polska i Chiny postrzegają siebie nawzajem jako długoterminowych i stabilnych partnerów strategicznych, a swój rozwój – jako znaczącą okazję do obopólnie korzystnej współpracy”.

Wizyta w Polsce odbyła się w ramach 5-dniowej podróży Xi Jinpinga po Europie. Pierwszym państwem, które odwiedził chiński przywódca była Serbia.

Najnowsze artykuły