Alert

ME: nowelizacja ustawy o OZE realna w IV kwartale

Jak poinformował portal Gramwzielone.pl, pod koniec czerwca br. Ministerstwo Energii skierowało najnowszy rządowy projekt nowelizacji ustawy o OZE do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Jako datę wejścia w życie wpisano w tym projekcie wówczas 1 września 2017 r. Przygotowany przez ME projekt do tej pory nie został jednak jeszcze zaakceptowany przez Radę Ministrów. Kiedy może rozpocząć się jego procedowanie w parlamencie?

Przygotowany przez Ministerstwo Energii projekt nowelizacji ustawy o OZE został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod koniec czerwca br. Trafił jednocześnie do konsultacji społecznych.

W międzyczasie przez Sejm przeszła, bez wcześniejszych konsultacji, inna, niezapowiadana wcześniej nowelizacja ustawy o OZE, która formalnie została opracowana przez posłów Prawa i Sprawiedliwości i głosami posłów PiS została ekspresowo przyjęta. Ta regulacja zmieniła sposób naliczania opłaty zastępczej i jak oceniała branża OZE – została przygotowana pod państwowe koncerny energetyczne, aby obniżyć im koszty realizacji tzw. obowiązku OZE w systemie zielonych certyfikatów.

Przygotowany przez Ministerstwo Energii projekt nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii zawiera dużo szersze regulacje, a przynajmniej część z nich może okazać się dla inwestorów działających na polskim rynku OZE korzystna.

Wiadomo jednak, że przygotowana przez ME nowelizacja nie będzie procedowana w tak ekspresowym tempie jak ostatnia nowelizacja autorstwa posłów PiS.

Kiedy rządowy projekt nowelizacji ustawy o OZE może trafić do Sejmu? Jak poinformowało portal Gramwzielone.pl Ministerstwo Energii, na koniec sierpnia projekt był „przedmiotem kompleksowych prac analitycznych w Ministerstwie Energii związanych z analizą zgłaszanych uwag w trakcie konsultacji społecznych oraz uzgodnień międzyresortowych”.

Po ukończeniu „prac analitycznych” projekt zostanie przekazany na Stały Komitet Rady Ministrów, a następnie, po przyjęciu przez ten organ, zostanie skierowany do Rady Ministrów. Dopiero po akceptacji RM projekt może zostać przekazany do prac w parlamencie.

Ministerstwo Energii oceniło, że obecnie „realnym” terminem prac legislacyjnych jest IV kwartał 2017 r.

Jakie zmiany proponuje ME?

Jak zapewnia ME, celem najbliższej nowelizacji ustawy o OZE jest głównie zapewnienie pełnej zgodności przepisów tej ustawy z unijnymi przepisami dotyczącymi pomocy publicznej. Istotne zmiany dotyczą również systemu wsparcia dla małych biogazowni i hydroelektrowni, a także zasad budowy i opodatkowania farm wiatrowych.

Przygotowana nowelizacja ma m.in. wyjaśnić wątpliwości związane z łączeniem pomocy inwestycyjnej dla projektów OZE z pomocą operacyjną przyznawaną w systemie aukcyjnym.

Zgodnie z przedstawioną propozycją, nowa reguła kumulacji pomocy publicznej zakłada, że wsparcie wypłacane wytwórcom, który uzyskają prawo do płatności w zakresie, w jakim stanowi różnicę pomiędzy ceną zaoferowaną w aukcji a średnią ceną energii elektrycznej, stanowi tzw. pomoc operacyjną na energię elektryczną ze źródeł odnawialnych.

Warunkiem dopuszczalności pomocy publicznej ma być m.in. wymóg, aby pomoc operacyjna została pomniejszona o wszelką uprzednio otrzymaną pomoc inwestycyjną.

Przygotowana przez Ministerstwo Energii nowelizacja ma również wprowadzić nowe mechanizmy wsparcia dla małych biogazowni i elektrowni wodnych. Dla tych instalacji ME proponuje wprowadzenie nowego mechanizmu rozliczeń zakładającego zakup energii po gwarantowanej cenie wynoszącej 80 proc. cen referencyjnych wskazywanych w odpowiednich koszykach aukcyjnych – bez konieczności konkurowania o wsparcie w ramach aukcji.

Zwiększeniu mają ulec ponadto maksymalne moce mikro- i małych instalacji OZE – w pierwszym przypadku z 40 kW do 50 kW, a w drugim z 200 kW do 500 kW.

Resort energii chce zmienić kształt koszyków aukcyjnych – w stosunku do koszyków ustanowionych za pomocą nowelizacji ustawy o OZE, która weszła w życie 1 lipca 2016 r. i na podstawie której odbyły się już pierwsze aukcje.

ME zajęło się też sprawą ewentualnej sprzedaży projektów, które otrzymały prawo do rozliczeń w systemie aukcyjnym. Prezes URE ma wyrażać zgodę na sprzedaż takich projektów, „jeśli nabywca instalacji spełnia warunki formalne wytwarzania energii elektrycznej w instalacji OZE, a także o ile nie zachodzi uzasadnione ryzyko braku realizacji obowiązków wynikających z aukcji przez nabywcę”.

Przygotowany przez resort energii projekt nowelizacji ustawy o OZE ma wprowadzić również istotne zmiany w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych.


Powiązane artykuły

Chora dyrektywa tytoniowa

Najnowsza propozycja reformy dyrektywy tytoniowej to najlepszy dowód na to, że brukselska biurokracja, jak nikt inny, potrafi ignorować głos ludzi,...

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Udostępnij:

Facebook X X X