Sztuczna inteligencja, oprogramowanie i oprzyrządowanie inteligentnych sieci – to jedne z najważniejszych trendów w energetyce. Na ich temat dyskutowano podczas drugiego dnia konferencji EuroPower na panelu „Nowoczesne technologie w energetyce”, który moderował Wojciech Jakóbik, redaktor naczelny Biznesalert.pl.
Jako pierwszy głos zabrał Kamil Kamiński, wiceprezes zarządu spółki Tauron. – Obserwujemy kilkadziesiąt startupów pod kątem ich doświadczeń i wiedzy, tak aby wykorzystać je w pracy spółki – powiedział. – Nie możemy lekceważy trendów – podkreślił.
Paweł Pisarczyk prezes zarządu Atende Software powiedział, że należy wykorzystać nowe technologie służące do pomiaru i zbierania informacji. Zwrócił uwagę, że nie można „zadekretować wprowadzenia startupów”. Dodał, że przy rozwoju elektromobilności i ok. 1 mln samochodów elektrycznych w 2025 roku będziemy potrzebować dodatkowych 5 TWh energii rocznie. To 3-4 proc. więcej niż obecnie. Według niego należy inwestować w rozwój technologii OZE. Zgodził się z tym Kamil Kamiński ze spółki Tauron. –Stawiamy na innowacje, na ten cel trafi 0,4 proc. przychodów Taurona. Musimy nauczyć się takie sumy na ten dział wydatkować. Dla tradycyjnej spółki jaką jest Tauron, jest to wyzwanie. Musimy zbudować przyczółki biznesowe dla przyszłości – powiedział.
Inteligentne liczniki i sieci. Jak z nich korzystać?
Tomasz Bendlewski, Dyrektor Pionu Energetyka i Gaz w spółce Asseco powiedział, że Operator Informacji Pomiarowej (OIP) – instytucja odpowiedzialna za agregowanie i udostępnienie danych zebranych przez inteligentne liczniki – zapewni równe szanse i może wyzwolić energetykę 3.0. Powiedział, że udostępnienie wiedzy, informacji jakie mają OIP dla OSD to jest szybkie do drożenia.
Krzysztof Łuczak, Prezes Zarządu spółki Atos powiedział, że zanim wykorzysta się informacje trzeba je najpierw zdobyć. – Inteligentne liczniki dopiero pojawią się na rynku – dodał.
Bendlewski przyznał, że przyszłością mogą być klastry. – Jeśli chcemy tworzyć nową wartość to procesy cyfrowe należy pisać od nowa. Informatyka ma charakter służebny. To biznes wyznacza cele, my możemy doradzać, ale „drive” jest w biznesie – powiedział.
Piotr Adamczak, Wiceprezes Zarządu ds. Handlowych w Enei zwrócił uwagę na znaczenie dobrej strategii. – Należy stworzyć ekosystem dla innowacji i uelastycznić firmę. Duże firmy muszą otworzyć się na nieustane zmiany. W strategii wskazujemy na innowacyjne inicjatywy. Część z innych może być doskonalona, a cześć zniknie, bo pojawią się jeszcze nowsze – powiedział.