icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Nowy Jedwabny Szlak może otworzyć Chinom furtkę do portfeli Europejczyków

Zdaniem Olafa Preussa, reportera niemieckiego dziennika Die Welt, Chiny i ich Nowy Jedwabny Szlak mogą być zagrożeniem dla europejskich przedsiębiorstw high-tech. Według niego, najbardziej narażone są Niemcy, które nie wykluczyły firmy Huawei z budowy sieci 5G i być może wpuszczą Chińczyków do portu w Hamburgu.

Chiny rozszerzają koncepcję Nowego Jedwabnego Szlaku od 2014 roku. Zakłada ona tworzenie połączeń z Unią Europejską poprzez modernizację infrastruktury transportowej (kolej, porty morskie i lądowe oraz lotniska), przesyłowej (rurociągi) oraz telekomunikacyjnej.

– W ramach strategii  Nowego Jedwabnego Szlaku, Chiny zwiększają zależność w wielu krajach. Wraz z firmami high-tech, takimi jak dostawca sieci Huawei, Pekin tworzy również niebezpieczne punkty wejścia do skimmingu danych – pisze Olaf Preuss na łamach dziennika Die Welt. Skimming to rodzaj oszustwa, mający na celu pozyskanie poufnych danych, np. z pasków magnetycznych kart płatniczych.

W ostatnich tygodniach w Niemczech pojawia się temat chińskiej firmy COSCO, należącej do COSCO Shipping, czyli jednego z największych koncernów żeglugowych na świecie, która chce przejąć udziały w terminalu Tollerort w Hamburgu. – Mogliby to zrobić z mniejszościowym pakietem 24,9 procent. […] BSI (organizacja odpowiedzialna za cyberbezpieczeństwo – przyp. red.) klasyfikuje Tollerort jako infrastrukturę krytyczną i tym samym przeczy ocenie miasta i zarządcy portu, zgodnie z którą Cosco nie chce angażować się w infrastrukturę terminalu, ciągów komunikacyjnych. Cosco planuje przejąć udziały w firmie obsługującej terminal, a ta zapewnia, że ​​chińska firma nie będzie mogła uzyskać dostępu do wrażliwych i tajnych danych logistycznych – czytamy w artykule.

– Proces ten pokazuje zasadniczą wadę: rząd i służby nie są nawet w stanie wypracować podstawowego porozumienia co do terminu „infrastruktura krytyczna” – dodaje Preuss.

Warto dodać, że Huawei, gigant technologiczny, nie został wykluczony z budowy niemieckiej sieci mobilnej 5G. – Federalny Urząd Bezpieczeństwa Informacji powinien zająć się tą sprawą w trybie pilnym. […] Istnieje coraz więcej powodów, aby Niemcy i Europa były czujne i krytyczne wobec Chin. Europejczycy powinni zmniejszyć zależność gospodarczą od Pekinu i wzmocnić odporność na chińskie wpływy na całym świecie – podkreśla Preuss.

Die Welt/Jędrzej Stachura

Służba wywiadu elektronicznego USA ostrzega przed TikTokiem

Zdaniem Olafa Preussa, reportera niemieckiego dziennika Die Welt, Chiny i ich Nowy Jedwabny Szlak mogą być zagrożeniem dla europejskich przedsiębiorstw high-tech. Według niego, najbardziej narażone są Niemcy, które nie wykluczyły firmy Huawei z budowy sieci 5G i być może wpuszczą Chińczyków do portu w Hamburgu.

Chiny rozszerzają koncepcję Nowego Jedwabnego Szlaku od 2014 roku. Zakłada ona tworzenie połączeń z Unią Europejską poprzez modernizację infrastruktury transportowej (kolej, porty morskie i lądowe oraz lotniska), przesyłowej (rurociągi) oraz telekomunikacyjnej.

– W ramach strategii  Nowego Jedwabnego Szlaku, Chiny zwiększają zależność w wielu krajach. Wraz z firmami high-tech, takimi jak dostawca sieci Huawei, Pekin tworzy również niebezpieczne punkty wejścia do skimmingu danych – pisze Olaf Preuss na łamach dziennika Die Welt. Skimming to rodzaj oszustwa, mający na celu pozyskanie poufnych danych, np. z pasków magnetycznych kart płatniczych.

W ostatnich tygodniach w Niemczech pojawia się temat chińskiej firmy COSCO, należącej do COSCO Shipping, czyli jednego z największych koncernów żeglugowych na świecie, która chce przejąć udziały w terminalu Tollerort w Hamburgu. – Mogliby to zrobić z mniejszościowym pakietem 24,9 procent. […] BSI (organizacja odpowiedzialna za cyberbezpieczeństwo – przyp. red.) klasyfikuje Tollerort jako infrastrukturę krytyczną i tym samym przeczy ocenie miasta i zarządcy portu, zgodnie z którą Cosco nie chce angażować się w infrastrukturę terminalu, ciągów komunikacyjnych. Cosco planuje przejąć udziały w firmie obsługującej terminal, a ta zapewnia, że ​​chińska firma nie będzie mogła uzyskać dostępu do wrażliwych i tajnych danych logistycznych – czytamy w artykule.

– Proces ten pokazuje zasadniczą wadę: rząd i służby nie są nawet w stanie wypracować podstawowego porozumienia co do terminu „infrastruktura krytyczna” – dodaje Preuss.

Warto dodać, że Huawei, gigant technologiczny, nie został wykluczony z budowy niemieckiej sieci mobilnej 5G. – Federalny Urząd Bezpieczeństwa Informacji powinien zająć się tą sprawą w trybie pilnym. […] Istnieje coraz więcej powodów, aby Niemcy i Europa były czujne i krytyczne wobec Chin. Europejczycy powinni zmniejszyć zależność gospodarczą od Pekinu i wzmocnić odporność na chińskie wpływy na całym świecie – podkreśla Preuss.

Die Welt/Jędrzej Stachura

Służba wywiadu elektronicznego USA ostrzega przed TikTokiem

Najnowsze artykuły