Obrycki: PKP Energetyka chce stworzyć sieć magazynów energii trakcyjnej w Polsce

12 lipca 2021, 07:25 Infrastruktura
Magazyn energii PKP Energetyka. Fot. BiznesAlert.pl.
Magazyn energii PKP Energetyka. Fot. BiznesAlert.pl.

Pierwszego lipca 2021 roku PKP Energetyka uruchomiła największy trakcyjny magazyn energii w Europie. – Instalacja w Garbcach to pierwszy krok do stworzenia sieci takich obiektów w całym kraju – mówi dyrektor biura badań i rozwoju Piotr Obrycki w rozmowie z BiznesAlert.pl.

Cele PKP Energetyki a magazyn energii trakcyjnej w Garbcach

Dane z końca 2020 roku świadczyły o tym, że 90 procent kolejowych przewozów pasażerskich i towarowych odbywało się z użyciem trakcji elektrycznej, ale w 85 procentach zasilanej ze źródeł konwencjonalnych. Członek zarządu Leszek Hołda wówczas mówił, że zgodnie z celami przyjętymi w ramach programu Zielona Kolej, odsetek ten ma zwiększyć się do 50 procent w 2025 roku, w 2030 roku do 85 procent, a docelowo do 100 procent. – Zwiększając stopniowo użycie energii ze źródeł odnawialnych i przechodząc na system energetyczny bazujący na rozproszonych źródłach energii, musimy pamiętać o tym, że niekiedy może on być mniej stabilny, niż ten polegający na energetyce konwencjonalnej. Nie zawsze bowiem świeci słońce i wieje wiatr – mówi Piotr Obrycki, dyrektor biura badań i rozwoju PKP Energetyka w rozmowie z BiznesAlert.pl.

Jego zdaniem, budowa magazynu energii trakcyjnej w Garbcach jest pierwszym krokiem do stworzenia sieci takich obiektów w całym kraju. – Dzięki temu, że będą one mogły wykorzystywać ładowanie z OZE i Krajowej Sieci Energetycznej, a następnie w miarę potrzeb oddawać energię do sieci trakcyjnej, pozwolą na stabilne działanie kolejowej sieci elektroenergetycznej oraz wzmocnią bezpieczeństwo i jakość dostaw zasilania na rzecz kolei – zaznaczył.

Trzysta magazynów w całej Polsce

PKP Energetyka planuje budowę trzystu takich magazynów energii trakcyjnej w całej Polsce. Zapytaliśmy Piotra Obryckiego, dlaczego pierwszy z nich powstał właśnie w Garbcach i w jaki sposób skorzystają na tym mieszkańcy regionu. Dyrektor podkreślił, że odcinek linii nr 271, przy której znajduje się podstacja trakcyjna w Garbcach oraz nowo otwarty magazyn energii, jest intensywnie eksploatowanym elementem infrastruktury kolejowej.

– Dobowo przejeżdża tamtędy 90 pociągów. Ruch ten jest mocno zróżnicowany – 72 pociągi pasażerskie i 18 towarowych. Jest to więc bardzo dobre miejsce do testowania rozwiązań technologicznych polegających na magazynowaniu i oddawaniu energii trakcyjnej. Magazyn ma być jednym z elementów tzw. Lokalnego Obszaru Bilansowania. Poza samym obiektem i podstacją trakcyjną, należeć do niego będzie także farma fotowoltaiczna oraz tzw. odbiory kolejowe nietrakcyjne i odbiory niekolejowe. Możliwe więc będzie przyłączenie do takiego LOB odbiorców przemysłowych i indywidualnych, którzy będą mogli wykorzystywać energię elektryczną bardzo blisko miejsca jej wytwarzania, co zmniejsza straty powstające podczas jej przesyłu. Pozwoli to zmniejszyć pobór energii z sieci krajowej, co przełoży się na lepszą jakość tej energii, którą mają w gniazdkach okoliczni mieszkańcy, i mniejsze prawdopodobieństwo spadków napięcia – powiedział Obrycki.

Przyszłość magazynu energii w Garbcach

Podczas prezentacji nowego magazynu energii trakcyjnej, zwiedzający rozmawiali również o żywotności jego baterii. Dyrektor Obrycki zaznaczył, że baterie wykorzystywane przez PKP Energetyka zachowują wysoką wydajność przez 15 lat. Po tym czasie należy je wymienić. – Wraz z upływem czasu obniża się wydajność baterii i jest to proces zupełnie naturalny. Zastosowanie baterii dla potrzeb trakcyjnych sprawia, że muszą one spełniać wysokie wymagania – rzeczywista pojemność nie powinna spaść poniżej 50 procent pojemności nominalnej. Trakcja nie jest jednak jedynym miejscem stosowania takich baterii – elementy, których gęstość energii (liczba Wh w jednym ogniwie) spadła nadal są sprawne i można je z powodzeniem stosować jako komponenty urządzeń, które nie mają tak wysokich wymagań technicznych jak magazyny trakcyjne – podkreślił.

Opracował Jędrzej Stachura