BezpieczeństwoOpinieŚrodowisko

Kellner: Rozbudowa Odry zaszkodzi mieszkańcom i środowisku (ROZMOWA)

Odra. Źródło: freepik

Odra. Źródło: freepik

– Rozbudowa Odry nie rozwiąże problemów. Raczej zaszkodzi ochronie przeciwpowodziowej, poziomu wód gruntowych, a jeszcze bardziej Parkowi Narodowemu Doliny Dolnej Odry – mówi Michael Kellner, sekretarz stanu przy federalnym ministerstwie ds. gospodarki i ochrony klimatu w rozmowie z BiznesAlert.pl.

BiznesAlert.pl: Powiedział Pan właśnie, że istnieje alternatywa do żeglugi na Odrze, jest nią droga wodna Hohensaaten-Friederichsthal. Dlaczego ta możliwość nie została jeszcze przedyskutowana na forum międzynarodowym?

Michael Kellner: O to trzeba zapytać Polaków. Podobnie jak pytanie, jak Odra radzi sobie ze skutkami kryzysu klimatycznego, takimi jak wyschnięte koryta rzek latem, czy to akurat pomaga logistyce? Rozbudowa Odry nie rozwiąże tych problemów. Raczej zaszkodzi ochronie przeciwpowodziowej, poziomu wód gruntowych, a jeszcze bardziej Parkowi Narodowemu Doliny Dolnej Odry.

Nie tylko strona polska, która z zadowoleniem przyjęłaby żeglugę śródlądową na Odrze, ale też wielu przedstawicieli niemieckiego biznesu się za tym opowiada. Na ostatniej Konferencji Odrzańskiej we Frankfurcie nad Odrą również mówiono a niemieckich interesach związanych z żeglugą śródlądową na Odrze. Czy Pan to całkowicie ignoruje?

Nie można spierać się z naturą. Niski stan wód na Odrze stanie się stanem regularnym. To problem, który coraz częściej dotyka wielu rzek. Rozbudowa powoduje wzrost ciśnienia na wałach. Obecnie ze Szczecina do Berlina można transportować towary drogą wodną Hohensaaten-Friederichsthal. Nie ma potrzeby poszerzania Odry w tym celu.

Rozmawiała Aleksandra Fedorska

*Polityk partii Zielonych Michael Kellner jest parlamentarnym sekretarzem stanu przy federalnym ministerstwie ds. gospodarki i ochrony klimatu. Jest również komisarzem rządu federalnego ds. MŚP. Z ramienia rządu federalnego Kellner został przewodniczącym grupy roboczej “Task Force PCK Schwedt”, zajmującej się sprawami rafinerii PCK w Schwedt. Politik, którego biuro poselskie miedzi się w Angermünde niedaleko granicy z Polska udziela się czynnie w dyskusji na temat Odry.

Klages: Życie niedźwiedzi zależy od wycinki polskich lasów


Powiązane artykuły

Elon Musk. Źródło: innotechtoday

Tesla chce dostarczać energię elektryczną w Wielkiej Brytanii

Tesla, znana przede wszystkim z produkcji samochodów elektrycznych, złożyła wniosek do brytyjskiego regulatora energetycznego (Ofgem) o dystrybucję energii elektrycznej do...
Ładowarki Ekoenergetyka x IONITY. Fot. Ekoenergetyka

Polski producent ładowarek szykuje się do zamorskiego podboju

Ekoenergetyka, polski producent szybkich stacji ładowania DC ma za sobą udany 2024 rok, zwłaszcza na tle konkurentów z branży. Jej...
Bojowy wóz piechoty ASCOD 2 oferowany państwom bałtyckim, foto: gdls.com

Brytyjski Ajax w grze o polski kontrakt na ciężki bojowy wóz piechoty

Polska rozważa zakup 700 ciężkich bojowych wozów piechoty. Mają one uzupełnić lub częściowo zastąpić obecne konstrukcje. Do grona zagranicznych oferentów...

Udostępnij:

Facebook X X X