icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Olechnowicz: EFRA wzmocni pozycję Lotosu i Polski

Program Efektywnej Rafinacji (EFRA), po podpisaniu umowy kredytowej i kontraktu z głównym wykonawcą – włoską firmą KT, wszedł w fazę szczegółowego projektowania. Podstawą Programu EFRA jest budowa kompleksu kilku instalacji skupionych wokół najważniejszej: instalacji opóźnionego koksowania. Realizacja programu ma przenieść rafinerię Lotosu w Gdańsku na najwyższy poziom efektywnej rafinacji.

Podstawy dla działań włoskich projektantów zostały wypracowane w końcu lipca br. na tygodniowym spotkaniu otwierającym (kick-off meeting) z firmą KT (Kinetics Technology SpA). W spotkaniach wzięli udział głównie pracownicy pionów inwestycji Grupy LOTOS S.A. i LOTOS Asfalt oraz pionu techniki.

Zdaniem prezesa Grupy, Pawła Olechnowicza, rozwój programu EFRA pozwoli Lotosowi na skuteczniejszą walkę o klienta w Europie i lepszą pozycję Polski. Więcej w poniższym materiale wideo:


– Podstawowym celem spotkań było przekazanie kolegom z KT założeń projektowych i doprecyzowanie wymagań technicznych LOTOSU, w oparciu o nasze specyfikacje, aby umożliwić naszemu kontraktorowi płynny start realizacji umowy. Istotną sprawą jest takie prowadzenie prac inwestycyjnych, które potrwają ponad dwa lata, aby nie kolidowało to w najmniejszym stopniu z normalną pracą rafinerii. – komentuje Wojciech Sieniawski, szef Biura Realizacji Inwestycji w Grupie LOTOS S.A.

Głównym celem Programu EFRA jest lepsze zagospodarowanie ciężkiej pozostałości, czyli tej frakcji ropy naftowej, z której obecnie powstaje ciężki olej opałowy lub asfalt.

– Po jego realizacji rafineria LOTOSU nie będzie już produkować ciężkiego oleju opałowego, a z tony pozostałości powstanie ok. 700 kg paliw oraz 300 kg koksu. Istotnym czynnikiem decydującym o wyborze technologii wykorzystywanej w projekcie EFRA była najniższa wielkość emisji dwutlenku węgla do atmosfery, a w konsekwencji niższe koszty emisji. – wyjaśnia Marek Sokołowski, wiceprezes oraz dyrektor ds. strategii i rozwoju Grupy LOTOS S.A.

EFRA zapewni wysoki wzrost marży rafineryjnej – o około 2 dolary na baryłce przerobionej ropy. Wyeliminowane będą z oferty te produkty, na których Spółka miała ujemną marżę i na które popyt systematycznie spada.

Instalacja DCU

Instalacja opóźnionego koksowania, z ang. delayed coking unit (DCU), to główna instalacja Programu EFRA, która przerabiać będzie w ciągu godziny 160 ton pozostałości próżniowej i asfaltu SDA (z instalacji ROSE, wybudowanej w ramach Programu 10+). Produkty to ponad 80 ton ciężkich i średnich węglowodorów z których na instalacjach hydrokrakingu MHC oraz HDS powstanie głównie olej napędowy i tzw. hydrowaks (półprodukt instalacji hydrokrakingu MHC), 30 ton benzyny i LPG oraz ok. 50 ton koksu.

Ciężka pozostałość będzie przerabiana naprzemiennie w dwóch wielkich reaktorach (coke drum), o wysokości kilkudziesięciu metrów i pojemności ponad 1000 m3.Wewnątrz reaktorów, w temperaturze ok. 500°C, odbywać się będą procesy koksowania oraz krakowania, czyli rozrywania długich łańcuchów węglowodorów na krótsze, charakterystyczne dla struktury chemicznej paliw.

Ciekłe węglowodory zostaną rozdzielone na gazy suche, LPG, benzynę, lekki olej napędowy ( Light Coker Gas Oil – LCGO) i ciężki olej napędowy (Heavy CokerGas Oil -HCGO). HCGO trafi do hydrokrakingu MHC, gdzie zostanie przerobiony głównie na wysokiej jakości olej napędowy oraz półprodukt – hydrowaks. LCGO popłynie do instalacji HDS, produkującej olej napędowy.

Inne instalacje

Obok DCU powstaną instalacje logistyczne związane z wywozem koksu, węzeł oczyszczania LPG, instalacja odsiarczania benzyny – z ang. Coker Naphtha Hydrotreating (CNHT) – produkująca benzynę surową oraz instalacja produkcji wodoru, z ang. Hydrogen Generator Unit (HGU). Uzupełnieniem projektu EFRA będzie instalacja destylacji próżniowej hydrowaksu. Powstanie również wytwórnia tlenu, budynek – Główny Punkt Zasilania, zbiorniki oraz rurociągi.

Program Efektywnej Rafinacji (EFRA), po podpisaniu umowy kredytowej i kontraktu z głównym wykonawcą – włoską firmą KT, wszedł w fazę szczegółowego projektowania. Podstawą Programu EFRA jest budowa kompleksu kilku instalacji skupionych wokół najważniejszej: instalacji opóźnionego koksowania. Realizacja programu ma przenieść rafinerię Lotosu w Gdańsku na najwyższy poziom efektywnej rafinacji.

Podstawy dla działań włoskich projektantów zostały wypracowane w końcu lipca br. na tygodniowym spotkaniu otwierającym (kick-off meeting) z firmą KT (Kinetics Technology SpA). W spotkaniach wzięli udział głównie pracownicy pionów inwestycji Grupy LOTOS S.A. i LOTOS Asfalt oraz pionu techniki.

Zdaniem prezesa Grupy, Pawła Olechnowicza, rozwój programu EFRA pozwoli Lotosowi na skuteczniejszą walkę o klienta w Europie i lepszą pozycję Polski. Więcej w poniższym materiale wideo:


– Podstawowym celem spotkań było przekazanie kolegom z KT założeń projektowych i doprecyzowanie wymagań technicznych LOTOSU, w oparciu o nasze specyfikacje, aby umożliwić naszemu kontraktorowi płynny start realizacji umowy. Istotną sprawą jest takie prowadzenie prac inwestycyjnych, które potrwają ponad dwa lata, aby nie kolidowało to w najmniejszym stopniu z normalną pracą rafinerii. – komentuje Wojciech Sieniawski, szef Biura Realizacji Inwestycji w Grupie LOTOS S.A.

Głównym celem Programu EFRA jest lepsze zagospodarowanie ciężkiej pozostałości, czyli tej frakcji ropy naftowej, z której obecnie powstaje ciężki olej opałowy lub asfalt.

– Po jego realizacji rafineria LOTOSU nie będzie już produkować ciężkiego oleju opałowego, a z tony pozostałości powstanie ok. 700 kg paliw oraz 300 kg koksu. Istotnym czynnikiem decydującym o wyborze technologii wykorzystywanej w projekcie EFRA była najniższa wielkość emisji dwutlenku węgla do atmosfery, a w konsekwencji niższe koszty emisji. – wyjaśnia Marek Sokołowski, wiceprezes oraz dyrektor ds. strategii i rozwoju Grupy LOTOS S.A.

EFRA zapewni wysoki wzrost marży rafineryjnej – o około 2 dolary na baryłce przerobionej ropy. Wyeliminowane będą z oferty te produkty, na których Spółka miała ujemną marżę i na które popyt systematycznie spada.

Instalacja DCU

Instalacja opóźnionego koksowania, z ang. delayed coking unit (DCU), to główna instalacja Programu EFRA, która przerabiać będzie w ciągu godziny 160 ton pozostałości próżniowej i asfaltu SDA (z instalacji ROSE, wybudowanej w ramach Programu 10+). Produkty to ponad 80 ton ciężkich i średnich węglowodorów z których na instalacjach hydrokrakingu MHC oraz HDS powstanie głównie olej napędowy i tzw. hydrowaks (półprodukt instalacji hydrokrakingu MHC), 30 ton benzyny i LPG oraz ok. 50 ton koksu.

Ciężka pozostałość będzie przerabiana naprzemiennie w dwóch wielkich reaktorach (coke drum), o wysokości kilkudziesięciu metrów i pojemności ponad 1000 m3.Wewnątrz reaktorów, w temperaturze ok. 500°C, odbywać się będą procesy koksowania oraz krakowania, czyli rozrywania długich łańcuchów węglowodorów na krótsze, charakterystyczne dla struktury chemicznej paliw.

Ciekłe węglowodory zostaną rozdzielone na gazy suche, LPG, benzynę, lekki olej napędowy ( Light Coker Gas Oil – LCGO) i ciężki olej napędowy (Heavy CokerGas Oil -HCGO). HCGO trafi do hydrokrakingu MHC, gdzie zostanie przerobiony głównie na wysokiej jakości olej napędowy oraz półprodukt – hydrowaks. LCGO popłynie do instalacji HDS, produkującej olej napędowy.

Inne instalacje

Obok DCU powstaną instalacje logistyczne związane z wywozem koksu, węzeł oczyszczania LPG, instalacja odsiarczania benzyny – z ang. Coker Naphtha Hydrotreating (CNHT) – produkująca benzynę surową oraz instalacja produkcji wodoru, z ang. Hydrogen Generator Unit (HGU). Uzupełnieniem projektu EFRA będzie instalacja destylacji próżniowej hydrowaksu. Powstanie również wytwórnia tlenu, budynek – Główny Punkt Zasilania, zbiorniki oraz rurociągi.

Najnowsze artykuły