Orlen chce przejąć Ruch

11 kwietnia 2019, 10:30 Alert
PKN Orlen
PKN Orlen fot. Michał Perzyński/BiznesAlert.pl

PKN Orlen złożył ofertę finansowania w związku z zamiarem przejęcia pakietu 100 proc. akcji Ruch SA. Decyzję poprzedziło badanie due dilligence spółki. Inwestor zakłada restrukturyzację i wykorzystanie synergii pomiędzy dotychczasowym modelem biznesowym Ruchu, a dynamicznie rozwijającym się segmentem detalicznym PKN Orlen. Sfinalizowanie oferty zależeć będzie od decyzji wierzycieli Ruchu oraz pozostałych podmiotów zaangażowanych w proces.

„Złożyliśmy dziś ofertę finansowania Ruchu, z zamiarem przejęcia 100 proc. akcji spółki. Badanie due dilligence wskazało synergie pomiędzy modelem biznesowym Ruchu, bazującym na kolportażu prasy, a segmentem detalicznym PKN Orlen. Finalizacja oferty zależy od decyzji wierzycieli” – napisał na Twitterze prezes.

od koniec lutego prezes informował, że PKN Orlen prowadzi analizy pogrążonego w kłopotach finansowych Ruchu i jeśli wyniki tych analiz będą pozytywne, płocki koncern mógłby kupić tę spółkę.

– Ten projekt ma dla nas potencjał, zwłaszcza w kontekście wyników osiąganych przez segment detaliczny ORLENu, które potwierdzają nasze kompetencje i ambicje biznesowe w tym obszarze. Nasze analizy pokazują, że możemy mieć synergie z działalnością spółki Ruch i przy konsekwentnie realizowanym programie restrukturyzacyjnym możemy odnieść sukces. To dobra perspektywa biznesowa dla wszystkich zainteresowanych stron. Zdajemy sobie sprawę, że spółka znajduje się obecnie w trudnym położeniu, mamy jednak plan jej rozwoju, który, pozwoli Ruchowi wyjść na prostą. Po złożeniu oferty oczekujemy na decyzje wierzycieli spółki – powiedział Daniel Obajtek.
Obecnie sieć własna Ruchu składa się z 1800 punktów zapewniających roczny obrót w wysokości około 870 mln zł. Kolportaż Ruchu dociera do ok. 20 tys. punktów i generuje roczny obrót o wartości ok. 500 mln zł. Ruch posiada 13 centrów logistycznych i jeden magazyn centralny.

W poniedziałek wydawcy prasy (wierzyciele Ruchu) zdecydują, czy godzą się na redukcję wierzytelności.

Rozwój segmentu detalicznego PKN Orlen, który z roku na rok osiąga bardzo dobre wyniki finansowe, jest jednym z filarów zaktualizowanej w ubiegłym roku strategii Koncernu. Strategia zakłada m.in. rozwój oferty pozapaliwowej, w tym również w ramach formatów funkcjonujących poza stacjami paliw. Podobną strategię realizuje na rynkach zagranicznych m.in. MOL i Circle-K. Analizy rynkowe przeprowadzone przez Koncern wskazały na potencjał rozwoju takiego formatu z wykorzystaniem aktywów spółki Ruch. Doświadczenie i know-how Orlenu w zakresie budowania relacji z klientami i sprzedaży produktów FMCG będzie stanowiło podstawę do poprawy efektywności działalności spółki Ruch, zakładającej utrzymanie kolportażu prasy.

Polska Agencja Prasowa