icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Orlen przygląda się ruchom na bałkańskim rynku paliw

Austriacki koncern energetyczny OMV planuje opuszczenie rynku słoweńskiego w ramach programu sprzedaży aktywów o wartości dwóch miliardów euro. Celem jest obniżenie wskaźnika zadłużenia. PKN Orlen mógłby być zainteresowany przejęciem aktywów austriackiego koncernu. Spółka analizuje wszystkie oferty, które pojawiają się w regionie, w tym także na Bałkanach.

Obniżyć zadłużenie

OMV obsługuje obecnie 120 stacji paliw pod markami OMV, Eurotruck, Avanti i Diskont. Poprzez program sprzedaży OMV zamierza obniżyć zadłużenie do około 30 procent do końca 2021 roku.

Wejść na rynek

Dla innych graczy w regionie to okazja o wejścia na nowy rynek. Podczas wczorajszej konferencji prasowej, przedstawiciele PKN Orlen byli pytani o okazję, która potencjalnie jawi się dla polskiej spółki. Spółka nie wyklucza zainteresowania wejściem na rynek detaliczny w Słowenii. – Analizujemy wszystkie oferty, które się pojawiają w regionie, dlatego tę również będziemy analizować – powiedziała członek zarządu PKN Orlen ds. sprzedaży detalicznej Patrycja Klarecka.

Prezes Daniel Obajtek zaznaczył, że kwestię wejścia na nowy rynek trzeba rozpatrywać także w kontekście dostaw paliw i logistyki, a nie tylko w kontekście niż tylko ewentualnego przejęcia sieci stacji paliw. – To także kwestia tego, od kogo będziemy zależni na rynku hurtowym, czy będziemy tam mieli pojemności magazynowe. Taki ruch ma sens wtedy, kiedy uda nam się spiąć całą logistykę takiego przedsięwzięcia – tłumaczył.

Spółki z grupy PKN Orlen już teraz są obecne na rynku bałkańskim, a dokładniej w sąsiedniej Chorwacji. Czeska spółka Orlenu, Unipetrol zawarł w 2016 roku trzyletnią umowę z chorwackim Jadranski Naftovod na transport ropy naftowej rurociągiem JANAF w 2016 roku. W 2019 roku umowa została przedłużona do 2021 roku. Umowa obejmuje możliwość dostaw surowca do czeskich rafinerii w Kralupach i Litvinovie, których łączna, nominalna zdolność jego przerobu wynosi 8,7 mln ton rocznie. Ropa dla czeskiej spółki z grupy PKN Orlen jest dostarczana do terminalu naftowego Omišalj.

SeeNews/Bartłomiej Sawicki

Sawicki: Cegiełka Orlenu w ramach integracji naftowej między Bałtykiem a Adriatykiem

Austriacki koncern energetyczny OMV planuje opuszczenie rynku słoweńskiego w ramach programu sprzedaży aktywów o wartości dwóch miliardów euro. Celem jest obniżenie wskaźnika zadłużenia. PKN Orlen mógłby być zainteresowany przejęciem aktywów austriackiego koncernu. Spółka analizuje wszystkie oferty, które pojawiają się w regionie, w tym także na Bałkanach.

Obniżyć zadłużenie

OMV obsługuje obecnie 120 stacji paliw pod markami OMV, Eurotruck, Avanti i Diskont. Poprzez program sprzedaży OMV zamierza obniżyć zadłużenie do około 30 procent do końca 2021 roku.

Wejść na rynek

Dla innych graczy w regionie to okazja o wejścia na nowy rynek. Podczas wczorajszej konferencji prasowej, przedstawiciele PKN Orlen byli pytani o okazję, która potencjalnie jawi się dla polskiej spółki. Spółka nie wyklucza zainteresowania wejściem na rynek detaliczny w Słowenii. – Analizujemy wszystkie oferty, które się pojawiają w regionie, dlatego tę również będziemy analizować – powiedziała członek zarządu PKN Orlen ds. sprzedaży detalicznej Patrycja Klarecka.

Prezes Daniel Obajtek zaznaczył, że kwestię wejścia na nowy rynek trzeba rozpatrywać także w kontekście dostaw paliw i logistyki, a nie tylko w kontekście niż tylko ewentualnego przejęcia sieci stacji paliw. – To także kwestia tego, od kogo będziemy zależni na rynku hurtowym, czy będziemy tam mieli pojemności magazynowe. Taki ruch ma sens wtedy, kiedy uda nam się spiąć całą logistykę takiego przedsięwzięcia – tłumaczył.

Spółki z grupy PKN Orlen już teraz są obecne na rynku bałkańskim, a dokładniej w sąsiedniej Chorwacji. Czeska spółka Orlenu, Unipetrol zawarł w 2016 roku trzyletnią umowę z chorwackim Jadranski Naftovod na transport ropy naftowej rurociągiem JANAF w 2016 roku. W 2019 roku umowa została przedłużona do 2021 roku. Umowa obejmuje możliwość dostaw surowca do czeskich rafinerii w Kralupach i Litvinovie, których łączna, nominalna zdolność jego przerobu wynosi 8,7 mln ton rocznie. Ropa dla czeskiej spółki z grupy PKN Orlen jest dostarczana do terminalu naftowego Omišalj.

SeeNews/Bartłomiej Sawicki

Sawicki: Cegiełka Orlenu w ramach integracji naftowej między Bałtykiem a Adriatykiem

Najnowsze artykuły