AlertEnergetyka

Terminal przeładunkowy CO2 Orlenu otrzymał unijne wsparcie

Elektrownia Kozienice. Fot. BiznesAlert

Morski terminal przeładunkowy dwutlenku węgla w Gdańsku, który jest wspólnym przedsięwzięciem firm Orlenu, Lafarge Cement i Air Liquide Polska, uzyskał grant Komisji Europejskiej w wysokości  2,54 mln euro. Inwestycja ma pomóc w ograniczaniu emisji gazów największych zakładów przemysłowych w kraju.

Jak podaje Orlen, budowa terminala przyczyni się do realizacji strategicznych celów koncernu w zakresie ograniczania emisji własnych CO2. Inwestycja ma umożliwić także świadczenie usług związanych z zarządzaniem dwutlenkiem węgla na rzecz firm, dla których wychwytywanie i sekwestracja dwutlenku węgla (CCS) jest jedyną dostępną technologią umożliwiającą redukuję emisji. Według planów spółki w latach 2027–2030 Orlen będzie dysponować potencjałem zagospodarowania lub sekwestracji 3 milionów ton CO2 rocznie.

Według założeń całego projektu, dwutlenek węgla będzie dostarczany do instalacji z zakładów przemysłowych centralnej i północnej części kraju, a następnie przeładowywany na statki i transportowany do docelowych miejsc sekwestracji zlokalizowanych pod dnem morza. Początkowo transport dwutlenku węgla do terminala będzie realizowany koleją, jednak docelowym rozwiązaniem jest budowa rurociągu przesyłającego CO2.

Interesujący jest fakt, że z takiego rozwiązania skorzystają branże, w których uniknięcie emisji CO2 jest trudne z powodów technologicznych, skutkujących brakiem możliwości istotnego ograniczenia emitowanego dwutlenku węgla, w szczególności sektor hutniczy i cementowy.

Jak podaje Orlen, budowa terminala morskiego dwutlenku węgla w Gdańsku to pierwsza tego typu inwestycja w Polsce i jedna z pierwszych w regionie. Projekt pozwoli spółce zbudować pozycję lidera usług zarządzania emisjami dwutlenku węgla oraz ułatwi osiągnięcie przez koncern neutralności emisyjnej do 2050 roku. Inwestycja ma przyczynić się do rozwoju infrastruktury dla transportu CO2 w Europie Środkowej i Centralnej.

Orlen / Jacek Perzyński

Jest umowa. Orlen chce więzić z Norwegami dwutlenek węgla pod morzem


Powiązane artykuły

Autobus wodorowy. Fot. Biznes Alert

Jak wygląda przyszłość wodoru w polskim transporcie?

Liczba czynnych stacji tankowania i pojazdów napędzanych wodorem na ulicach determinuje poziom wykorzystania tej technologii. Obecnie w Polsce jest tylko...

Cięcia w produkcji energii z OZE rosną. A rekompensat brak

Nierynkowe ograniczenia produkcji energii przez przemysłowe instalacje OZE nadal rosną, choć na razie nie tak dynamicznie, jak w ubiegłym roku....
Gazprom. Źródło: Flickr

Gazprom w opałach. Rosja wszczęła postępowanie antymonopolowe

Rosyjski organ antymonopolowy wszczął postępowanie przeciwko Gazpromowi, w związku ze spadkiem wolumenu i ceny benzyny sprzedawanej na giełdzie w Sankt...

Udostępnij:

Facebook X X X