icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Terminal przeładunkowy CO2 Orlenu otrzymał unijne wsparcie

Morski terminal przeładunkowy dwutlenku węgla w Gdańsku, który jest wspólnym przedsięwzięciem firm Orlenu, Lafarge Cement i Air Liquide Polska, uzyskał grant Komisji Europejskiej w wysokości  2,54 mln euro. Inwestycja ma pomóc w ograniczaniu emisji gazów największych zakładów przemysłowych w kraju.

Jak podaje Orlen, budowa terminala przyczyni się do realizacji strategicznych celów koncernu w zakresie ograniczania emisji własnych CO2. Inwestycja ma umożliwić także świadczenie usług związanych z zarządzaniem dwutlenkiem węgla na rzecz firm, dla których wychwytywanie i sekwestracja dwutlenku węgla (CCS) jest jedyną dostępną technologią umożliwiającą redukuję emisji. Według planów spółki w latach 2027–2030 Orlen będzie dysponować potencjałem zagospodarowania lub sekwestracji 3 milionów ton CO2 rocznie.

Według założeń całego projektu, dwutlenek węgla będzie dostarczany do instalacji z zakładów przemysłowych centralnej i północnej części kraju, a następnie przeładowywany na statki i transportowany do docelowych miejsc sekwestracji zlokalizowanych pod dnem morza. Początkowo transport dwutlenku węgla do terminala będzie realizowany koleją, jednak docelowym rozwiązaniem jest budowa rurociągu przesyłającego CO2.

Interesujący jest fakt, że z takiego rozwiązania skorzystają branże, w których uniknięcie emisji CO2 jest trudne z powodów technologicznych, skutkujących brakiem możliwości istotnego ograniczenia emitowanego dwutlenku węgla, w szczególności sektor hutniczy i cementowy.

Jak podaje Orlen, budowa terminala morskiego dwutlenku węgla w Gdańsku to pierwsza tego typu inwestycja w Polsce i jedna z pierwszych w regionie. Projekt pozwoli spółce zbudować pozycję lidera usług zarządzania emisjami dwutlenku węgla oraz ułatwi osiągnięcie przez koncern neutralności emisyjnej do 2050 roku. Inwestycja ma przyczynić się do rozwoju infrastruktury dla transportu CO2 w Europie Środkowej i Centralnej.

Orlen / Jacek Perzyński

Jest umowa. Orlen chce więzić z Norwegami dwutlenek węgla pod morzem

Morski terminal przeładunkowy dwutlenku węgla w Gdańsku, który jest wspólnym przedsięwzięciem firm Orlenu, Lafarge Cement i Air Liquide Polska, uzyskał grant Komisji Europejskiej w wysokości  2,54 mln euro. Inwestycja ma pomóc w ograniczaniu emisji gazów największych zakładów przemysłowych w kraju.

Jak podaje Orlen, budowa terminala przyczyni się do realizacji strategicznych celów koncernu w zakresie ograniczania emisji własnych CO2. Inwestycja ma umożliwić także świadczenie usług związanych z zarządzaniem dwutlenkiem węgla na rzecz firm, dla których wychwytywanie i sekwestracja dwutlenku węgla (CCS) jest jedyną dostępną technologią umożliwiającą redukuję emisji. Według planów spółki w latach 2027–2030 Orlen będzie dysponować potencjałem zagospodarowania lub sekwestracji 3 milionów ton CO2 rocznie.

Według założeń całego projektu, dwutlenek węgla będzie dostarczany do instalacji z zakładów przemysłowych centralnej i północnej części kraju, a następnie przeładowywany na statki i transportowany do docelowych miejsc sekwestracji zlokalizowanych pod dnem morza. Początkowo transport dwutlenku węgla do terminala będzie realizowany koleją, jednak docelowym rozwiązaniem jest budowa rurociągu przesyłającego CO2.

Interesujący jest fakt, że z takiego rozwiązania skorzystają branże, w których uniknięcie emisji CO2 jest trudne z powodów technologicznych, skutkujących brakiem możliwości istotnego ograniczenia emitowanego dwutlenku węgla, w szczególności sektor hutniczy i cementowy.

Jak podaje Orlen, budowa terminala morskiego dwutlenku węgla w Gdańsku to pierwsza tego typu inwestycja w Polsce i jedna z pierwszych w regionie. Projekt pozwoli spółce zbudować pozycję lidera usług zarządzania emisjami dwutlenku węgla oraz ułatwi osiągnięcie przez koncern neutralności emisyjnej do 2050 roku. Inwestycja ma przyczynić się do rozwoju infrastruktury dla transportu CO2 w Europie Środkowej i Centralnej.

Orlen / Jacek Perzyński

Jest umowa. Orlen chce więzić z Norwegami dwutlenek węgla pod morzem

Najnowsze artykuły