AlertEnergetykaOnetWęgiel. energetyka węglowaWykop

Orlen porzuci projekt magazynowania dwutlenku węgla z Norwegami. Jest za drogi

fot. Orlen Upstream

Business Insider Polska podaje, że Orlen Upstream Norway rezygnuje z projektu magazynowania dwutlenku węgla o nazwie Polaris. Polacy mieli go realizować z norweską firmą Horisont Energi. Według informacji portalu, Orlen uważa projekt za nieopłacalny.

– Norweska spółka Orlenu zakończyła udział w projekcie Polaris, który miała realizować z tamtejszym partnerem firmą Horisont Energi. […] Nowe władze Orlenu uważają, że projekt mający na celu magazynowanie dwutlenku węgla, nie da satysfakcjonującej stopy zwrotu. Koncern szacował, że inwestycja pochłonie nawet miliard dolarów – podaje Business Insider Polska.

Podstawą decyzji Orlenu ma być „brak perspektyw na osiągnięcie satysfakcjonujących rezultatów ekonomicznych”.

Projekt Polaris zakłada budowę magazynu na potrzeby wychwyconego dwutlenku węgla. Ma on być zlokalizowany 100 km od wybrzeża Finnmarku w północnej Norwegii. To pierwszy tego typu projekt firmy Horisont Energi, która podnosi, że chce stworzyć nowy norweski przemysł magazynowania i wykorzystywania dwutlenku węgla. Wcześniej Norwedzy wielokrotnie podkreślali, że Orlen to najważniejszy partner przedsięwzięcia.

Orlen Upstream Norway to spółka córka Grupy Orlen z siedzibą w Stavanger (Norwegia). Jest partnerem nieoperacyjnym złóż produkcyjnych Ormen Lange, Skarv, Gina Krog, Tommeliten Alpha, Duva, Kvitebjørn, Marulk, Alve, Ærfugl Nord, Vale, Skogul, Vilje, Sleipner Vest i Sleipner Øst, Yme, Vale, Utgard, Gungne, Tambar Øst, Valemon, Morvin i Tyrving. Posiada również udziały w sześciu złożach, które obecnie są na etapie rozwoju: Fenris, Ørn, Alve Nord, Andvare, Verdande i Yggdrasil.

Business Insider Polska / Jędrzej Stachura

Pierwszy odwiert łączący Baltic Power z lądem gotowy


Powiązane artykuły

Biometan w Polsce ma potencjał, ale obecnie wciskamy hamulec

Polska ma szansę stać się liderem w produkcji biometanu, z potencjalną zdolnością do wytwarzania nawet 9 miliardów m³ tego ekologicznego...
wicepremier klimatu i środowiska, Krzysztof Bolesta

Elektryczne minibusy i dostawczaki z dotacją programu NaszEauto

W lipcu można spodziewać się zmiany regulaminu priorytetowego programu dotacyjnego NaszEauto – wynika z informacji Biznes Alert. Dofinansowanie będzie można...
Farma wiatrowa Wikinger. Fot. Ibedrola

Niemcy boją się turbin i paneli z Chin. „Ryzyko sabotażu”

Rząd federalny Niemiec wyraża rosnące obawy wobec udziału chińskich producentów w dostawach kluczowych komponentów dla niemieckiej infrastruktury energetycznej. W najnowszym...

Udostępnij:

Facebook X X X