icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Orłowski: Pogranicze polsko-niemieckie wkrótce stanie się prężnym regionem funkcjonalnym

Prezentacja modelowych przykładów polsko-niemieckiej współpracy i rozwiązań zaproponowanych w realizowanych wspólnie projektach były głównym tematem konferencji „Przestrzeń bez granic”, która odbyła się w Berlinie. Uczestniczyli w niej wiceminister Paweł Orłowski oraz Katherin Reiche, parlamentarna sekretarz stanu przy Federalnym Ministrze Transportu i Infrastruktury Cyfrowej.

Niemieckie ministerstwo transportu na początku 2011 r. zainicjowało projekt w ramach przedsięwzięć modelowych ładu przestrzennego MORO „Konkurs na modelowe projekty współpracy polsko-niemieckiej”. Jego celem było zidentyfikowanie wspólnych projektów w zakresie spójnego transgranicznego rozwoju pogranicza, mających na celu wspieranie konkurencyjności tych obszarów.

– Obszary transgraniczne, wraz z ich specyficznymi potencjałami i wyzwaniami, zostały z perspektywy europejskiej dostrzeżone zarówno w Agendzie Terytorialnej UE 2020 jak i w kolejnej edycji Europejskiej Współpracy Terytorialnej, na którą dla 3 programów dedykowanych dla pogranicza polsko-niemieckiego przeznaczono 304 mln euro – poinformował Paweł Orłowski, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury i rozwoju.

Przypomniał on, że polsko-niemiecka transgraniczna współpraca międzyrządowa w dziedzinie planowania i zagospodarowania przestrzennego została zapoczątkowana w 1992 r. – Dziś, m.in. dzięki takim inicjatywom jak konkurs MORO, może stać się ona wzorcowym modelem takiej kooperacji – stwierdził dalej wiceminister. – Po dwóch etapach konkursu, w których łącznie zgłoszono 105 projektów, zdobyliśmy konkretne doświadczenie, które możemy wykorzystywać jako wzorzec do dalszego współdziałania – podkreślał.

Główną tematyką wspólnych projektów są kwestie środowiskowe, ochrony przeciwpowodziowej, poprawy połączeń transportowych czy bezpieczeństwa publicznego. Ich wartość leży przede wszystkim w aktywnym włączaniu do współpracy partnerów samorządowych.

– Odnotowuję wdrażanie projektów z ostatniej edycji konkursu, oddziałujących na przestrzeń w sposób wielowymiarowy – poprzez kształtowanie: krajobrazu, transportu, terenów rekreacyjnych oraz wzmacnianie naszych wspólnych zdolności instytucjonalnych – zaznaczył P. Orłowski.

Dodał, że liczba partnerów zaangażowanych w dotychczas realizowane działania pozwala żywić nadzieję, że pogranicze polsko-niemieckie już wkrótce stanie się prężnym i innowacyjnym regionem funkcjonalnym, mającym ważne miejsce na mapie Europy.

Prezentacja modelowych przykładów polsko-niemieckiej współpracy i rozwiązań zaproponowanych w realizowanych wspólnie projektach były głównym tematem konferencji „Przestrzeń bez granic”, która odbyła się w Berlinie. Uczestniczyli w niej wiceminister Paweł Orłowski oraz Katherin Reiche, parlamentarna sekretarz stanu przy Federalnym Ministrze Transportu i Infrastruktury Cyfrowej.

Niemieckie ministerstwo transportu na początku 2011 r. zainicjowało projekt w ramach przedsięwzięć modelowych ładu przestrzennego MORO „Konkurs na modelowe projekty współpracy polsko-niemieckiej”. Jego celem było zidentyfikowanie wspólnych projektów w zakresie spójnego transgranicznego rozwoju pogranicza, mających na celu wspieranie konkurencyjności tych obszarów.

– Obszary transgraniczne, wraz z ich specyficznymi potencjałami i wyzwaniami, zostały z perspektywy europejskiej dostrzeżone zarówno w Agendzie Terytorialnej UE 2020 jak i w kolejnej edycji Europejskiej Współpracy Terytorialnej, na którą dla 3 programów dedykowanych dla pogranicza polsko-niemieckiego przeznaczono 304 mln euro – poinformował Paweł Orłowski, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury i rozwoju.

Przypomniał on, że polsko-niemiecka transgraniczna współpraca międzyrządowa w dziedzinie planowania i zagospodarowania przestrzennego została zapoczątkowana w 1992 r. – Dziś, m.in. dzięki takim inicjatywom jak konkurs MORO, może stać się ona wzorcowym modelem takiej kooperacji – stwierdził dalej wiceminister. – Po dwóch etapach konkursu, w których łącznie zgłoszono 105 projektów, zdobyliśmy konkretne doświadczenie, które możemy wykorzystywać jako wzorzec do dalszego współdziałania – podkreślał.

Główną tematyką wspólnych projektów są kwestie środowiskowe, ochrony przeciwpowodziowej, poprawy połączeń transportowych czy bezpieczeństwa publicznego. Ich wartość leży przede wszystkim w aktywnym włączaniu do współpracy partnerów samorządowych.

– Odnotowuję wdrażanie projektów z ostatniej edycji konkursu, oddziałujących na przestrzeń w sposób wielowymiarowy – poprzez kształtowanie: krajobrazu, transportu, terenów rekreacyjnych oraz wzmacnianie naszych wspólnych zdolności instytucjonalnych – zaznaczył P. Orłowski.

Dodał, że liczba partnerów zaangażowanych w dotychczas realizowane działania pozwala żywić nadzieję, że pogranicze polsko-niemieckie już wkrótce stanie się prężnym i innowacyjnym regionem funkcjonalnym, mającym ważne miejsce na mapie Europy.

Najnowsze artykuły