Zarząd Morskiego Portu Gdynia i Ørsted podpisały list o współpracy przy bezzałogowych pojazdach, dronach, robotyki i zrównoważonym transporcie na rzecz rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce.
Współpraca Orsted i Portu Gdynia
Celem współpracy jest rozwój innowacyjnych technologii oraz ich komercjalizacja na polskim i międzynarodowym rynku. Port Gdynia i Ørsted mają dzielić się wiedzą, wzajemnie wspierać rozwój potencjału biznesowego, prowadzić prace badawczo-rozwojowe oraz opracowywać propozycje projektów oraz wniosków o dofinansowanie w dwóch dziedzinach: pojazdów bezzałogowych, dronów i robotyki oraz zrównoważonego transportu morskiego.
– Bezpieczeństwo jest najważniejszym elementem transportu morskiego i w szczególny sposób dotyczy działalności portów. Dotychczasowe działania, wdrożone w ramach strategii dot. bezzałogowych statków powietrznych, przyniosły pozytywne efekty, co oznacza, że przyjęta przez Port Gdynia droga była słuszna i pozwala z optymizmem spoglądać na rozpoczynające się projekty. Cieszy fakt, że już od samego początku dostrzegliśmy nie tylko zagrożenia, ale również szanse, jakie stwarza dynamiczny rozwój sektora BSP. Dzięki temu, w chwili obecnej bierzemy udział nie tylko w kształtowaniu środowiska dla rozwoju najnowszych technologii, ale również dla rozwoju lokalnego biznesu. Jest to doskonały przykład idei „local content”, którą wdrażamy w ramach działalności spółki – powiedział Adam Meller, prezes Portu Gdynia.
W 2020 roku Polska osiągnęła jeden z najwyższych na świecie wskaźników gotowości do wdrażania usług dronowych oraz jest unijnym liderem cyfryzacji usług wspierających operacje lotnicze bezzałogowych statków powietrznych.
Bartłomiej Sawicki
Port Gdynia będzie w stanie wybudować terminal instalacyjny na potrzeby offshore