11 czerwca 2018 roku w siedzibie galerii Zachęta rozmawiano o przyszłości europejskiego transportu. Organizatorem spotkania była Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, której prezesem jest były minister środowiska Marcin Korolec.
Spotkanie odbyło w ramach IV posiedzenia Forum Innowacyjnego Transportu. Zanim można było wsłuchać się w głosy panelistów Filip Francois z Wydziału Emisji Przemysłowych, Dyrekcji Generalna ds. Klimatu (DG Clima) przedstawił szczegółowo projekty legislacyjne ukryte pod nazwą Pakiet Czystego Transportu. Zakres prac Komisji Europejskiej nad regulacjami mającymi ograniczyć emisję zanieczyszczeń pochodzącą z samochodów osobowych i pojazdów dostawczych. Nowe regulacje będą obejmowały pojazdy wyprodukowane po roku 2020. Dzisiejsze i przyszłe działania wynikają z pakietów: na rzecz czystej energii (2016) oraz mobilności (2017, 2018).
Są one także powiązane z europejską strategią niskoemisyjnego transportu (2016). Beneficjantami programów na rzecz czystego transportu mają być przede wszystkim mieszkańcy krajów europejskich, którzy będą mogli mieszkać i pracować w mniej zanieczyszczonych miastach. Nowe regulacje (jeszcze nie znane) dla przemysłu motoryzacyjnego to spore wyzwanie. Przede wszystkim związane z finansami. W wielu koncernach nakłady jakie poniesiono w związku z dostosowywaniem silników do norm spalania, prace nad nowymi jednostkami napędowymi spalinowymi wciąż się zwracają. Podjęcie tematu promocji paliw alternatywnych w transporcie budzi w przedstawicielach koncernów obawy jak dokładnie będzie wyglądała przyszłość całego sektora.
Po prezentacji odbyła się debata, w której wzięli udział: Carsten Bermig, Gabinet Komisarza UE ds. Rynku Wewnętrznego, Przemysłu, Przedsiębiorczości i MŚP, Elżbiety Bieńkowskiej; Michał Wekiera, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego; Julia Poliscanova, Transport & Environment, Bruksela; Oskar Kulik, WWF Polska; Paul Sefr, Corporate and Governmental Affairs, BMW Group. Moderatorem był Krzysztof Bolesta z Polityka Insight.
Debatę zdominowały kwestie związane z możliwym napływem tanich samochodów z silnikami Diesla do krajów Europy środkowo – wschodniej. Będą to samochody, które w takich krajach jak Francja, Belgia czy Niemcy nie będą mogły być swobodnie używane w związku z wprowadzaniem stref niskiej emisji (LEZ) bądź zakazami wjazdu do centrów miast. Przedstawiciel PZPM mówił także o specyficznej Polskiej sytuacji całej branży motoryzacyjnej, która stanowi ogromną siłę gospodarczą, ale wydaje się, że jej interesy nie są należycie reprezentowane.
Ważną kwestią, o której rozmawiano było też zaufanie do producentów pojazdów. Nadszarpnięta reputacja diesli w związku z aferą Dieselgate, kolejne doniesienia o nieprawidłowościach skłaniają władze do promocji zeroemisyjnego transportu, nad którym jest lepsza kontrola. Kwestie wprowadzania stref niskiej emisji według przedstawicieli UE jest narzędziem, które umiejętnie wykorzystane szybko przyniesie pozytywne skutki w miejscach gdzie zanieczyszczenie powietrza pochodzące z transportu będzie największe.
Forum Innowacyjnego Transportu jest jedną z pierwszych inicjatyw FPPE. Organizowane cyklicznie skupia specjalistów oraz interesariuszy procesu elektryfikacji transportu.