icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Swiss chce być pierwszą linią lotniczą, która będzie wykorzystywać paliwo solarne

We wrześniu 2022 roku firma Synhelion rozpoczęła budowę elektrowni paliwowej w Jülich w północno-zachodnich Niemczech. Firma chce wprowadzić na rynek paliwo lotnicze produkowane z wykorzystaniem energii słonecznej, tzw. paliwo solarne. Jest szansa, że to rozwiązanie zrewolucjonizuje całą branżę lotniczą – pisze Jacek Perzyński, redaktor BiznesAlert.pl

Ze względu na to, że samolot jest najbardziej emisyjnym środkiem transportu, transformacja energetyczna również obejmuje opracowanie przez specjalistów nowych, nisko- lub zeroemisyjnych paliw dla lotnictwa, które mogą zmniejszyć szkodliwość dla klimatu.

Linie lotnicze Swiss International Air Lines i jej spółka macierzysta Lufthansa nawiązały współpracę ze szwajcarską firmą Synhelion. Dzięki temu przewoźnik Swiss ma stać się pierwszymi liniami lotniczymi na świecie korzystającymi z paliwa produkowanego w ten sposób.

Warto zwrócić uwagę, że paliwo solarne jest stosunkowo nowym rozwiązaniem w branży lotniczej, gdyż po raz pierwszy pojawiło się w 2019 roku. Jednak niskie koszty produkcji i zarazem wysoka efektywność przyciągnęły uwagę międzynarodowych przewoźników.

– Nasze paliwo solarne jest neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, a także jest opłacalnym ekonomicznie i ekologicznie substytutem paliw kopalnych – powiedział Philipp Furler, współzałożyciel i dyrektor generalny Synhelion.

Sposób produkcji paliwa jest bardzo interesujący. Miejsce produkcji składa się z ogromnego pola luster oraz wieży. Lustra śledzą drogę słońca i odbijają światło słoneczne na 20-metrowej wieży. Wewnątrz promieniowanie słoneczne wytwarza temperaturę ponad 1000°C, napędzając w ten sposób proces termochemiczny, w wyniku którego wytwarzane jest paliwo odnawialne.

Reaktor w wieży zasilany jest metanem i dwutlenkiem węgla pochodzącym z bioodpadów oraz wody. Dzięki wysokiej temperaturze substancja jest przetwarzana na przyjazne dla środowiska wersje benzyny, oleju napędowego lub paliwa do silników odrzutowych przy użyciu standardowej technologii zamiany gazu w ciecz.

Wygląda na to, że nowatorska metoda zyskała uznanie międzynarodowych przewoźników lotniczych, a firmę czeka świetlana przyszłość. Od przyszłego roku Synhelion chce produkować 10 tysięcy litrów paliwa słonecznego rocznie. Równolegle szwajcarska firma rozpocznie prace nad  większym zakładem komercyjnym w Hiszpanii. Na południu Europy jest więcej dni słonecznych, a zakład będzie mogły pracować w trybie ciągłym, zwiększając od 2025 roku całkowitą produkcję do 1,6 miliona litrów rocznie.

Synhelion ma jeszcze większe ambicje. Firma planuje zwiększyć produkcję do 875 milionów litrów rocznie w 2030 roku, zaspokajając połowę rocznego zapotrzebowania linii Swiss na paliwo lotnicze. W 2040 roku produkcja nowego paliwa lotniczego wyniesie 50 miliardów litrów rocznie.

Podsumowując, transformacja energetyczna sprawia, że w przyszłości będą pojawiały się coraz więcej rozwiązań dla emisyjnych środków transportu. Szwajcarski Synhelion udowodnił, że jest to możliwe.Wiele wskazuje na to, że inwestycje w OZE mogą stać się pierwszym krokiem do rozwiązania trudnego rozwodu z paliwami kopalnymi. 

Reuters / Jacek Perzyński

Szwajcarzy opracowali neutralne paliwo do samolotów z ekologicznej nafty i energii słonecznej

We wrześniu 2022 roku firma Synhelion rozpoczęła budowę elektrowni paliwowej w Jülich w północno-zachodnich Niemczech. Firma chce wprowadzić na rynek paliwo lotnicze produkowane z wykorzystaniem energii słonecznej, tzw. paliwo solarne. Jest szansa, że to rozwiązanie zrewolucjonizuje całą branżę lotniczą – pisze Jacek Perzyński, redaktor BiznesAlert.pl

Ze względu na to, że samolot jest najbardziej emisyjnym środkiem transportu, transformacja energetyczna również obejmuje opracowanie przez specjalistów nowych, nisko- lub zeroemisyjnych paliw dla lotnictwa, które mogą zmniejszyć szkodliwość dla klimatu.

Linie lotnicze Swiss International Air Lines i jej spółka macierzysta Lufthansa nawiązały współpracę ze szwajcarską firmą Synhelion. Dzięki temu przewoźnik Swiss ma stać się pierwszymi liniami lotniczymi na świecie korzystającymi z paliwa produkowanego w ten sposób.

Warto zwrócić uwagę, że paliwo solarne jest stosunkowo nowym rozwiązaniem w branży lotniczej, gdyż po raz pierwszy pojawiło się w 2019 roku. Jednak niskie koszty produkcji i zarazem wysoka efektywność przyciągnęły uwagę międzynarodowych przewoźników.

– Nasze paliwo solarne jest neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, a także jest opłacalnym ekonomicznie i ekologicznie substytutem paliw kopalnych – powiedział Philipp Furler, współzałożyciel i dyrektor generalny Synhelion.

Sposób produkcji paliwa jest bardzo interesujący. Miejsce produkcji składa się z ogromnego pola luster oraz wieży. Lustra śledzą drogę słońca i odbijają światło słoneczne na 20-metrowej wieży. Wewnątrz promieniowanie słoneczne wytwarza temperaturę ponad 1000°C, napędzając w ten sposób proces termochemiczny, w wyniku którego wytwarzane jest paliwo odnawialne.

Reaktor w wieży zasilany jest metanem i dwutlenkiem węgla pochodzącym z bioodpadów oraz wody. Dzięki wysokiej temperaturze substancja jest przetwarzana na przyjazne dla środowiska wersje benzyny, oleju napędowego lub paliwa do silników odrzutowych przy użyciu standardowej technologii zamiany gazu w ciecz.

Wygląda na to, że nowatorska metoda zyskała uznanie międzynarodowych przewoźników lotniczych, a firmę czeka świetlana przyszłość. Od przyszłego roku Synhelion chce produkować 10 tysięcy litrów paliwa słonecznego rocznie. Równolegle szwajcarska firma rozpocznie prace nad  większym zakładem komercyjnym w Hiszpanii. Na południu Europy jest więcej dni słonecznych, a zakład będzie mogły pracować w trybie ciągłym, zwiększając od 2025 roku całkowitą produkcję do 1,6 miliona litrów rocznie.

Synhelion ma jeszcze większe ambicje. Firma planuje zwiększyć produkcję do 875 milionów litrów rocznie w 2030 roku, zaspokajając połowę rocznego zapotrzebowania linii Swiss na paliwo lotnicze. W 2040 roku produkcja nowego paliwa lotniczego wyniesie 50 miliardów litrów rocznie.

Podsumowując, transformacja energetyczna sprawia, że w przyszłości będą pojawiały się coraz więcej rozwiązań dla emisyjnych środków transportu. Szwajcarski Synhelion udowodnił, że jest to możliwe.Wiele wskazuje na to, że inwestycje w OZE mogą stać się pierwszym krokiem do rozwiązania trudnego rozwodu z paliwami kopalnymi. 

Reuters / Jacek Perzyński

Szwajcarzy opracowali neutralne paliwo do samolotów z ekologicznej nafty i energii słonecznej

Najnowsze artykuły