InfrastrukturaInnowacjeKoleje

Perzyński: Chiny zakochały się w kolei. Dzięki niej przyspieszą po koronawirusie

Kolej Maglev w Szanghaju. Fot. Jacek Perzyński

Kolej Maglev w Szanghaju. Fot. Jacek Perzyński

Rozwój kolei dużych prędkości stał się jednym ze sztandarowych osiągnięć technologicznych Chin. Gęstość sieci linii kolejowych i skala inwestycji sprawiają, że Chińczycy są światowym liderem w tej dziedzinie transportu. Wykonawcą wszelkich przetargów jest chiński kolos kolejowy China Railway Construction Corporation (CRCC) – pisze Jacek Perzyński, współpracownik BiznesAlert.pl.

Szybcy i… spektakularni

Obecnie jedną z największych inwestycji w Chinach jest budowa szybkiego połączenia kolejowego między stolicą Syczuanu, Chengdu a miastem Chongqqing. Odległość między miastami wynosi 307 kilometrów, a szybka kolej będzie mogła się poruszać się ze średnią prędkością 350 km/h. Według wstępnych obliczeń, czas podróży między Chengdu a Chongqing może się skrócić z 90 minut do 62 minut. Połączenie kolejowe będzie obsługiwane przez Fuxing, który obecnie jest najszybszym i najbardziej zaawansowanym pociągiem dużych prędkości w Chinach.

Narodowy Komitet Rozwoju i Reform poinformował w oświadczeniu z 12 listopada, że długość linii kolejowej między Chengdu, Chongqing i innymi miastami w Syczuanie wynosi 432,4 kilometrów, a całkowity koszt inwestycji jest szacowany na około 12,86 miliardów dolarów. Nowa linia kolejowa przebiega przez miasta w południowo-zachodniej prowincji Syczuan.

Pekin postrzega rozbudowywanie linii kolejowych dużych prędkości jako sposób stymulacji chińskiej gospodarki w następstwie pandemii koronawirusa. Chce też równomiernie rozłożyć korzyści płynące ze wzrostu gospodarczego w całym kraju. Obecnie istnieją znaczne różnice w zamożności chińskich prowincji, przy czym średni dochód na mieszkańca w regionie Pekinu wynosi ponad 20000 dolarów w porównaniu z 9300 dolarów w centralnej prowincji Hubei i 4500 dolarów w odległej północno-zachodniej prowincji Gansu.

Celem chińskich władz centralnych jest zapewnienie dostępu transportu poruszającego się z prędkością powyżej 250 km/h dla wszystkich miast o liczbie mieszkańców większej niż 200 tysięcy.

Łączna suma torów kolejowych pociągów dużych prędkości w Chinach wyniosła prawie 38 tysięcy pod koniec 2020 roku. W ciągu ostatnich pięciu lat ich długość uległa podwojeniu. Łączna suma linii kolejowym z końcem 2020 roku wyniosła ponad 146 tysięcy.

Należy zwrócić uwagę, że wielkie inwestycje z udziałem chińskiego koncernu CRCC są prowadzone nie tylko w Państwie Środka, ale także poza granicami Chin. Po latach rozmów, China Railway Construction Corporation wygrał kontrakt o wartości 415 milionów dolarów na budowę 40-kilometrowego, pierwszego odcinka szybkiej kolei z miasta Kunming w chińskiej prowincji Yunnan przez stolicę Laosu Wientian do Bangkoku. Długość trasy docelowo ma wynieść 900 kilometrów, a pociągi będą mogły się poruszać z prędkością z prędkością 250 km/h.

Druga linia kolejowa, której koszt wynosi 7,2 miliarda dolarów, jest również budowana z Bangkoku w dół jego południowo-wschodniego wybrzeża do centrum kurortu turystycznego Pattaya i dalej na lotnisko U-Tapao w prowincji Rayong. Ma to pobudzić rozwój ośrodków regionalnych, oferując alternatywę migrującym pracownikom wiejskim. Linia kolejowa nie tylko przyczyni się do rozwoju turystyki w Tajlandii (chętnie odwiedzanej przez Chińczyków), ale także przyciągnie wielu przyjezdnych do prowincji Yunnan, gdzie mniejszość tajska i birmańska jest bardzo liczna. Inwestycja z pewnością również zacieśni więzy gospodarcze i zwiększy wymianę handlową między Chinami, Tajlandią i Laosem.

Oczywiście, osiągnięcia Państwa Środka w tej dziedzinie są spektakularne. Żaden inny kraj w tak krótkim okresie nie inwestuje w rozwój sieci kolejowej. Chiński koncern kolejowy CRCC jest najbardziej aktywny w kraju, przy rozbudowie połączeń kolejowych do mniejszych miast. Władzom centralnym bardzo zależy, żeby mniejsze miejscowości zyskały połączenie z większymi miastami na wschodzie kraju, i aby stworzyć możliwość sprowadzenia kolejnych inwestycji i rozwoju gospodarczego na zachód Chin.

W ostatnich latach KPCh przykłada coraz większą wagę do rozwoju kolei dużych prędkości. Chińskie osiągnięcia i technologia w tej dziedzinie są już towarem przeznaczonym na eksport. Poprzez współpracę przy rozbudowie infrastruktury kolejowej zacieśniają więzy gospodarcze oraz nabierają dodatkowego rozpędu ekspansji poza granicami kraju. Jest wysoce prawdopodobne, że rząd w Pekinie w kolejnych latach zainwestuje miliardy dolarów w koleje dużych prędkości, aby pobudzić rozwój gospodarczy po pandemii koronawirusa.

Perzyński: Chiny pokazują pazur, używając energetyki do polityki


Powiązane artykuły

AI zabierze ludziom pracę? Nie tak szybko, bo zaczęła głupieć

Sztuczna inteligencja (AI) często jest postrzegana, jako technologia, która ma zastąpić ludzi w ich działalności gospodarczej i twórczej. Krytykę tego...

Drony zdominują pola bitew. Polko: będzie je wspierać AI

Rosyjska inwazja na Ukrainę pokazała istotną rolę pojazdów bezzałogowych na współczesnym polu bitwy. Drony przeprowadzają zwiad, są „oczami” artylerii, służą...

Nowy wyścig zbrojeń. Najwięksi gracze przemysłu obronnego [RANKING]

Globalne napięcia geopolityczne, konflikty zbrojne i nieprzewidywalność autorytarnych reżimów napędzają wyścig zbrojeń na skalę, jakiej świat nie widział od dekad....

Udostępnij:

Facebook X X X