AlertBezpieczeństwoEnergetykaGaz.OnetWykop

Pierwszy raz Apollonii w rejsie LNG z Luizjany do Polski

Maran Gas Apolonia. Fot. PGNiG.

Maran Gas Apolonia. Fot. PGNiG.

Tankowiec Maran Gas Apollonia wyczarterowany przez PGNiG dostarczył pierwszy ładunek gazu skroplonego na mocy umowy długoterminowej z amerykańskim Venture Global LNG.

65 tysięcy ton LNG z terminalu Calcasieu Pass w Luizjanie dotarło do terminalu LNG w Świnoujściu w dniu 14 maja 2022 roku. – Teraz kupujemy gaz również bezpośrednio z terminali skraplających. To zdecydowanie poszerza nasze możliwości pozyskania LNG. Własna flota daje nam dostęp do rynku kontraktów free-on-board (FOB), a więc takich, w których to kupujący odpowiada za odbiór i transport LNG od producenta – tłumaczy prezes PGNiG Iwona Waksmundzka-Olejniczak.

PGNiG ma umowę długoterminową na dostawy 1,5 mln ton LNG (2 mld m sześc. gazu po regazyfikacji) na mocy umowy z Venture Global LNG z klauzulą FOB. – PGNiG posiada również umowę długoterminową z Venture Global, która zakłada odbiór 4 mln ton (ok. 5,3 mld m sześc. gazu ziemnego, po regazyfikacji) z terminalu skraplającego Plaquemines w Luizjanie – tłumaczy spółka.

Przypomina, że Grupa Kapitałowa PGNiG podpisała umowy na czarter tankowców do przewozu LNG. Osiem jednostek o pojemności 174 tys. ton skroplonego gazu ziemnego każda, zostanie zbudowanych na potrzeby Grupy. Pierwsze dwie wejdą do użytku w przyszłym roku, kolejne dwie – w 2024 roku a cztery pozostałe – w 2025 roku. W związku z intensyfikacją importu LNG, Grupa zdecydowała się również wyczarterować trzy jednostki już w tym roku, z czego dwie jeszcze w pierwszym półroczu. Jednym z nich jest „Maran Gas Apollonia”, której armatorem jest Maran Gas Maritime – spółka należąca do koncernu Angelicoussis Group. Maran Gas Maritimie będzie również armatorem dwóch z ośmiu gazowców budowanych dla PGNiG.

– W związku z przyspieszonym wzrostem aktywności handlowej w świecie, który jest znacznie bardziej podzielony niż jeszcze kilka miesięcy temu, i w obliczu rosnących wyzwań środowiskowych, takie partnerstwo dwóch silnych europejskich firm jest bardziej istotne niż kiedykolwiek – zaznaczył Sveinung J. S. Stohle, Wiceprezes Angelicoussis Group cytowany przez PGNiG.

Rosjanie zatrzymali dostawy do Polski na mocy kontraktu jamalskiego PGNiG-Gazprom. Polacy realizują zapotrzebowanie w całości z innych kierunków.

PGNiG/Wojciech Jakóbik

Jakóbik: PGNiG jak Shell? Polska na globalnym rynku LNG


Powiązane artykuły

Ładowanie samochodu elektrycznego. Źródło: freepik.com

E-auta nie są dobre dla klimatu, ale Szwajcarzy chcieli to ukryć

Szwajcarski Federalny Urząd ds. Środowiska wstrzymał prezentację badania dotyczącego bilansu ekologicznego samochodów elektrycznych. Wyniki sugerowały, że elektromobilność nie zawsze jest...

Holendrzy testują morską fotowoltaikę. Fale jej niestraszne

Są wyniki testów, jakim poddano platformy, na których będą umieszczone morskie panele fotowoltaiczne. Badania przeprowadzono na Delta Flume, obiekcie, który...

Kanada chce dołączyć do unijnego SAFE i zacieśnić współpracę z Brukselą

Premier Kanady przybył na szczyt NATO, ma zamiar podpisać umowę dwustronną z Unią Europejską o zacieśnieniu współpracy w zakresie obrony....

Udostępnij:

Facebook X X X