(CIRE.pl)
Od 12 lutego w hurcie polskich rafinerii benzyna zdrożała 13,5 proc., a lej napędowy i 9 proc. – podała Polska Izba Paliw Płynnych. Średnie ceny detaliczne paliw 20 kwietnia 2016 r. ukształtowały się na poziomie: 3,88 zł/l olej napędowy (+2 gr/l od 13 kwietnia); 4,24 zł/l benzyna 95-oktanowa (+6 gr/l) i 1,63 zł/l autogaz (b.z.).
Jak informuje PIPP dziś w hurcie polskich ponownie podwyżki. Pb95 i ON drożeją średnio 22 zł/m sześc. netto. W okresie 08-22.04 średnie wzrosty wyniosły +113 zł/m sześc. netto dla benzyny i +165 zł/m sześc. netto dla oleju napędowego. Tym samym dziś rafinerie sprzedają stacjom benzynę o 48 gr/l brutto drożej niż 12 lutego, a paliwo dieslowskie o 30 gr/l brutto. W wyniku tego marże detaliczne na paliwie sprzedawanym przez stacje kierowcom spadły do 0,8 proc. 1 litra paliwa.
Izba zwraca uwagę, że doniesienia ze światowych rynków surowcowo-walutowych nie nastrajają też optymistycznie na przyszłość. W ocenie PIPP w nadchodzącym tygodniu możemy spodziewać się znaczących podwyżek w polskich rafineriach i na polskich stacjach – wszystko zależy od korekt jakie PKN Orlen i Grupa Lotos wprowadzą do swych cenników hurtowych jutro, w sobotę.
Dziś w referencyjnych dla europejskiego rynku notowaniach ARA Pb95 drożeje 3,05 proc., a ON 3,19 proc.; od początku kwietna podwyżki wyniosły już odpowiednio 26 i 15 proc. (w tym samym czasie, tj. od 1 kwietnia w polskich rafineriach benzyna zdrożała średnio 0,73 proc., a olej napędowy 2,32 proc.). Na porannej sesji giełdowej w Londynie ropa Brent drożeje dziś 2,73 proc. (42 proc. od 12 lutego). Dolar zyskuje do złotówki 3 gr. Tym samym od 12 lutego teoretyczne koszty polskich rafinerii wzrosły już ok. 27 gr/l surowca (cena 1 l Brent w przeliczeniu na złotówki przy kursie dolara wg NBP). Oczywiście nie licząc bardzo znaczących kosztów biokomponentów.
Jednocześnie Izba zwraca uwagę, ze pierwszy kwartał 2016 r. potwierdza prognozy światowych analityków, że będzie to rok wyjątkowych wahań na światowych rynkach surowcowych. W notowaniach ARA średnie ceny czystej benzyny 95-oktanowej (tj. bez domieszki bioetanolu) w marcu wzrosły o 31 proc., a czystego diesla (tj. bez domieszki FAME) o 16 proc.. W lutym w porównaniu ze styczniem były to zmiany -11 i +5, a styczeń w porównaniu z grudniem to zmiany odpowiednio: -13 i – 20 proc.. To dowodzi nie tylko konieczności inwestycji w krajową logistykę, decydującą o zróżnicowaniu regionalnym cen na bazach paliwowych, ale również interkonektorów oraz wzmocnienia konkurencyjności naszych rafinerii.