font_preload
PL / EN
Alert 23 września, 2016 godz. 12:30   
REDAKCJA

PIPP: Paliwa tanieją w gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS, a drożeją w płockiej PKN Orlen

paliwa benzyna

W PKN benzyna drożeje dziś 1 zł/m3 (Pb98 -9 zł/m3), a olej napędowy 13 zł/m3 (analogicznie bioester B100, ON premium ON Arktyczny 2 i olej napędowy do celów grzewczych ONG Ekoterm Plus) [ceny netto w temperaturze referencyjnej 15°C].

W GL benzyna tanieje 2 zł/m3 (Pb98 -8 zł/m3), a olej napędowy 12 zł/m3 (analogicznie bioester B100, ON premium I Z-40 i olej napędowy do celów grzewczych Lotos Red) [ceny netto w temperaturze referencyjnej 15°C].

Warto jednak pamiętać o wcześniejszych silnych wzrostach.W sierpniu (między 4 a 27.08.2016) benzyna w obu polskich rafineriach zdrożała 6%, a olej napędowy 8% netto, tj. ok. 26 i 30 gr/l brutto. Z kolei w piątek, 9 września mieliśmy najwyższy w historii skok cen benzyn, ok. 100 zł/m3 netto (ON drożał wtedy ok. 30 zł/m3).

W porównaniu z 12 lutego, czyli tegorocznym „dołkiem cenowym”, kiedy mieliśmy na stacjach najtaniej, benzyna w hurcie jest dziś droższa prawie 14%, a olej napędowy ponad 17% (olej napędowy do celów grzewczych [ONG] +23%!).

W przeliczeniu na liczby bezwzględne oznacza to, że dziś benzyna i olej napędowy kupowane w polskich rafineriach przez operatorów stacji paliw do odsprzedaży detalicznej kierowcom są droższe odpowiednio: 52 i 51 gr/l brutto.

W wyniku tego średnie marże detaliczne polskich stacji w okresie 01.01-21.09.2016 r. ukształtowała się na poziomie 1,8% ceny 1 litra paliwa.

Zmiany cenników hurtowych polskich rafinerii są ściśle skorelowane z czynnikami makroekonomicznymi – głównie światowymi rynkami paliw gotowych. Te zaś w ostatnim czasie – przeciwnie do wartości ropy i walut – podlegają bardzo silnym wahaniom.

W referencyjnych dla kontynentu europejskiego notowaniach ARA (dane z trzech największych portów przeładowujących paliwa: Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia) wczoraj utrzymywała się tendencja wzrostowa z silną aprecjacją diesla. Dziś nadal oba paliwa drożeją ok. 2%.

Wzrost cen oleju napędowego może być tłumaczony perspektywicznym zapotrzebowaniem na nadchodzący okres grzewczy, jednak rynki ewidentnie poddane są presji spekulacyjnej największych producentów i eksporterów paliw, do którego to grona [patrz: http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-08-21/china-s-diesel-exports-rise-to-record-as-flooding-damps-demand] – w ostatnim okresie dołączyły Chiny. Mimo że przez ostatnie 30 dni na rynku ARA oba paliwa podstawowe staniały ok. 5%, silne wahania dzienne są dowodem na to, to nie ceny ropy i dolara decydują dziś o cenach paliw.

Źródło: Polska Izba Paliwa Płynnych

Źródło: Polska Izba Paliwa Płynnych

 

Źródło: Polska Izba Paliwa Płynnych

Źródło: Polska Izba Paliwa Płynnych

 

02-lotos-gr

Źródło: Polska Izba Paliwa Płynnych

 

Źródło: Polska Izba Paliwa Płynnych

Źródło: Polska Izba Paliwa Płynnych

 

Źródło: Polska Izba Paliwa Płynnych

Źródło: Polska Izba Paliwa Płynnych

 

Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych