icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Orlen dostarczy wodór dla niskoemisyjnych lokomotyw od PESY Bydgoszcz

Wkrótce polskie koleje zyskają pociągi napędzane wodorem. PKN Orlen i PESA Bydgoszcz podpisały porozumienie o współpracy w tym zakresie.

Orlen wspiera rozwój wodoru w transporcie kolejowym oraz miejskim

PKN Orlen oraz PESA Bydgoszczy podpisały porozumienie o współpracy przy tworzeniu nisko i zeroemisyjnego transportu kolejowego w Polsce. Orlen ma zapewnić paliwo wodorowe i całą infrastrukturę potrzebną do tankowania. PESA natomiast dostarczy lokomotywy manewrowe oraz pociągi pasażerskie.

– Inwestujemy w odnawialne źródła energii, w tym wodór, ponieważ to przyszłość Grupy Orlen. Skutecznie wdrażamy strategię wodorową, która wspiera nasze cele biznesowe i dążenie do osiągniecia neutralności emisyjnej. Do 2030 roku zamierzamy przeznaczyć ok. 7,5 mld zł na inwestycje, w efekcie których blisko połowa produkowanego przez nas wodoru będzie nisko i zeroemisyjna – powiedział prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.

Pierwsze pociągi napędzane ekologicznym wodorem, mają pojawić się na polskich torach w 2023 roku. Zapotrzebowanie pociągu pasażerskiego na wodór to 260 kilogramów, czyli tyle, ile potrzeba do napędzenia dziewięciu autobusów. – Dzisiaj nikt już nie zastanawia się, czy pojazdy wodorowe wyjadą na polskie tory, bo to proces nieuchronny. W rozmowach z przewoźnikami najczęściej pytani jesteśmy właśnie o to, jak rozwiążemy kwestie tankowania wodoru. Dlatego tak ważne jest podpisane dzisiaj porozumienie. To jasny sygnał dla rynku, że produkowane przez PESA pojazdy mają zapewnione dostawy wodoru – podkreślił prezes PESA Krzysztof Zdziarski.

PESA Bydgoszcz realizuje dla PKN Orlen innowacyjny projekt budowy lokomotywy wodorowej. To pierwszy taki projekt na saklę polski. Orlen zakłada rozwój swojej wodorowej strategii w transporcie kolejowym, ale również miejskim. Dlatego spółka podpisała listy intencyjne o współpracy już z ponad 20 polskimi miastami oraz przedsiębiorstwami, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru.

– Współpraca z PESA Bydgoszcz to kolejny ważny krok w komercjalizacji tej technologii. Dostrzegamy duży potencjał wodoryzacji transportu szynowego. Wykorzystując go w pełni, realnie przyczynimy się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Bezpośrednio wpłynie to na wzrost bezpieczeństwa i niezależności energetycznej Polski – mówił Obajtek.

PKN Orlen/Maria Andrzejewska

Orlen rozmawia o współpracy na Ukrainie w przeddzień przejęcia PGNiG

Wkrótce polskie koleje zyskają pociągi napędzane wodorem. PKN Orlen i PESA Bydgoszcz podpisały porozumienie o współpracy w tym zakresie.

Orlen wspiera rozwój wodoru w transporcie kolejowym oraz miejskim

PKN Orlen oraz PESA Bydgoszczy podpisały porozumienie o współpracy przy tworzeniu nisko i zeroemisyjnego transportu kolejowego w Polsce. Orlen ma zapewnić paliwo wodorowe i całą infrastrukturę potrzebną do tankowania. PESA natomiast dostarczy lokomotywy manewrowe oraz pociągi pasażerskie.

– Inwestujemy w odnawialne źródła energii, w tym wodór, ponieważ to przyszłość Grupy Orlen. Skutecznie wdrażamy strategię wodorową, która wspiera nasze cele biznesowe i dążenie do osiągniecia neutralności emisyjnej. Do 2030 roku zamierzamy przeznaczyć ok. 7,5 mld zł na inwestycje, w efekcie których blisko połowa produkowanego przez nas wodoru będzie nisko i zeroemisyjna – powiedział prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.

Pierwsze pociągi napędzane ekologicznym wodorem, mają pojawić się na polskich torach w 2023 roku. Zapotrzebowanie pociągu pasażerskiego na wodór to 260 kilogramów, czyli tyle, ile potrzeba do napędzenia dziewięciu autobusów. – Dzisiaj nikt już nie zastanawia się, czy pojazdy wodorowe wyjadą na polskie tory, bo to proces nieuchronny. W rozmowach z przewoźnikami najczęściej pytani jesteśmy właśnie o to, jak rozwiążemy kwestie tankowania wodoru. Dlatego tak ważne jest podpisane dzisiaj porozumienie. To jasny sygnał dla rynku, że produkowane przez PESA pojazdy mają zapewnione dostawy wodoru – podkreślił prezes PESA Krzysztof Zdziarski.

PESA Bydgoszcz realizuje dla PKN Orlen innowacyjny projekt budowy lokomotywy wodorowej. To pierwszy taki projekt na saklę polski. Orlen zakłada rozwój swojej wodorowej strategii w transporcie kolejowym, ale również miejskim. Dlatego spółka podpisała listy intencyjne o współpracy już z ponad 20 polskimi miastami oraz przedsiębiorstwami, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru.

– Współpraca z PESA Bydgoszcz to kolejny ważny krok w komercjalizacji tej technologii. Dostrzegamy duży potencjał wodoryzacji transportu szynowego. Wykorzystując go w pełni, realnie przyczynimy się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Bezpośrednio wpłynie to na wzrost bezpieczeństwa i niezależności energetycznej Polski – mówił Obajtek.

PKN Orlen/Maria Andrzejewska

Orlen rozmawia o współpracy na Ukrainie w przeddzień przejęcia PGNiG

Najnowsze artykuły