PKP Cargo wygrało jeden z największych przetargów na przewóz węgla koleją w tym roku. Spółka przetransportuje około 12 milionów ton „czarnego złota” i ponad milion ton sorbentów wapiennych dla PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna. Zlecenie obejmuje lata 2016-2018. Jego maksymalna łączna wartość to blisko 289 mln zł. Nowa umowa jest przedłużeniem dotychczasowej współpracy PKP Cargo z PGE.
– Wygrywając prestiżowy przetarg na obsługę PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna kolejny raz potwierdzamy, że jesteśmy przewoźnikiem pierwszego wyboru dla największych grup przemysłowych w Polsce. Nasz sukces to zasługa m.in. nowej strategii handlowej PKP Cargo – mówi Jacek Neska, Członek Zarządu PKP Cargo ds. Handlowych.
Operatorzy kolejowi w Polsce przewożą miesięcznie około 15-20 mln ton towarów. Realizacja przewozów dla PGE przez PKP Cargo na podstawie nowo podpisanych umów będzie się wiązać z comiesięcznym transportem średnio 330 tys. ton węgla.
Na podstawie nowych umów PKP Cargo dostarczy węgiel ze Śląska m.in. do zachodniopomorskiej Elektrowni Dolna Odra i Elektrowni Opole. Grupa PKP Cargo kompleksowo obsługuje także bocznice kolejowe przy niektórych kopalniach, z których węgiel trafia do elektrowni PGE oraz przy dwóch zakładach PGE, do których paliwo to będzie dowożone.
Polska Grupa Energetyczna jest jednym z kluczowych klientów Grupy PKP Cargo.
Realizując przewozy w zakresie nowo podpisanych umów, PKP Cargo będzie uruchamiać średnio dziesięć pociągów dziennie. To w większości składy całopociągowe o masie minimalnej 2,3 tys. ton netto. Do obsługi PGE największy polski przewoźnik wykorzystuje przede wszystkim popularne wagony towarowe, tzw. węglarki. Najczęściej wykorzystywanymi lokomotywami w tym wypadku są elektrowozy ET22 i ET41 oraz maszyny spalinowe serii ST44.
PKP Cargo jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce, z udziałem w rynku przekraczającym 56 proc. w ujęciu pracy przewozowej (I półrocze 2015). Oprócz przewozów towarów koleją, Grupa PKP Cargo jest również spedytorem oraz operatorem terminali i bocznic. Zajmuje się też naprawą i utrzymaniem taboru kolejowego.
Źródło: PKP Cargo