PKP Energetyka ogłosiła przetarg na dostawę komponentów do budowy systemu magazynowania energii opartego o wodór. Będzie to pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce dedykowane kolei, stanowiące istotny krok w kierunku rozwoju kolei opartej o odnawialne źródła energii – podaje spółka.
Na początku lipca ubiegłego roku PKP Energetyka oficjalnie uruchomiła największy w Europie trakcyjny magazyn energii, zlokalizowany przy podstacji trakcyjnej w Garbcach (woj. Dolnośląskie). Spółka zapowiadała wtedy, że nie jest to jej ostatnie słowo w zakresie magazynowania energii i właśnie materializują się te zapowiedzi.
Teraz firma opublikowała postępowanie przetargowe na dostawę kompletu elementów do budowy wodorowego systemu magazynowania energii. Koncepcja rozwiązania została wypracowana wspólnie przez ekspertów PKP Energetyka i naukowców z Uniwersytetu Zielonogórskiego pod przewodnictwem prof. Grzegorza Benyska. Zgodnie z nim układ wodorowy ma współpracować z instalacją fotowoltaiczną powstającą przy podstacji trakcyjnej w Garbcach. Jego głównym zadaniem będzie wytwarzanie, magazynowanie i spalanie wodoru. Rozwiązania wodorowe będą komponentem w ramach podstacji w Garbcach, który wraz z magazynem energii i farmą fotowoltaiczną stworzy innowacyjną podstację.
– Jako PKP Energetyka podpisaliśmy list intencyjny o ustanowieniu Partnerstwa Na Rzecz Budowy Gospodarki Wodorowej i zawarcia Sektorowego Porozumienia Wodorowego. Braliśmy też udział w podpisaniu listu intencyjnego na rzecz powołania Dolnośląskiej Doliny Wodorowej, czy w końcu przystąpiliśmy do Porozumienia Sektorowego Na Rzecz Rozwoju Gospodarki Wodorowej w Polsce. W chwili obecnej nasze deklaracje przenosimy na pole realnej implementacji i liczymy, że rynek dostawców wodorowych, który w Polsce dopiero się kształtuje, odpowie na nasze zaproszenie. Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do udziału w ogłoszonym postępowaniu – mówi Piotr Obrycki, dyrektor biura badań i rozwoju PKP Energetyka.
Wytwarzany wodór ma być w stu procentach zielony, będzie uzyskiwany w procesie elektrolizy dzięki energii pochodzącej ze słońca. – Tak wyprodukowany wodór będzie wykorzystywany do zasilania trakcji. Warto zwrócić uwagę, że zgodnie z projektem układ będzie umożliwiał odłączanie napełnionych butli z wodorem, dzięki czemu wyprodukowany pierwiastek będzie wykorzystywany także np. do zasilania pociągów PKP Energetyka. Wdrożenie tego rodzaju rozwiązań technologicznych może stanowić kolejny istotny krok w rozwoju polskiej kolei – czytamy w komunikacie.
– W Garbcach powstanie pierwsza w Polsce, nowatorska mikrosieć dedykowana sektorowi kolejowemu, która skorzysta z najnowocześniejszych, ekologicznych rozwiązań opartych o wodór. Ten ekosystem wpłynie pozytywnie nie tylko na stabilność działania systemu zasilającego kolej, ale będzie też przyjazny dla środowiska, dzięki wytwarzaniu „zielonego wodoru” – dodaje profesor Grzegorz Benysek.
PKP Energetyka/Jędrzej Stachura