– Realizacja celu programu może zmniejszyć zapotrzebowanie na konwencjonalne źródła energii o ilość równą 1/3 węglowodorów importowanych ze Wschodu przed inwazją na Ukrainie – mówi Leszek Hołda z zarządu PKP Energetyka, która ma zostać przejęta przez Polską Grupę Energetyczną, w rozmowie z BiznesAlert.pl.
BiznesAlert.pl: Jakie mają znaczenie aktywa PKP Energetyka z punktu widzenia państwa?
Leszek Hołda: PKP Energetyka to spółka odpowiadająca za dostawy energii dla polskiej kolei. Jesteśmy przedsiębiorstwem dystrybucyjnym, mamy sieć dystrybucyjną w całej Polsce, wzdłuż linii kolejowych. Zapewniamy jakość i niezawodność dostaw energii dla branży kolejowej, kluczowej z punktu widzenia transportu towarów i pasażerów. Dlatego nasza misja to „Wspieranie rozwoju polskiej kolei”, którą od 2015 roku realizujemy poprzez m. in. zwiększanie jakości i bezpieczeństwa, poprzez wdrażane innowacje zarówno technologiczne jak i zakresu motywacji i angażowania pracowników.
Jako operator sieci dystrybucyjnej kontynuujemy proces budowy i modernizacji sieci dystrybucyjnej, przy jednoczesnym podnoszeniu jakości zasilania. W ciągu ostatnich siedmiu lat przeznaczyliśmy ponad 4 mld złotych na inwestycje, co spowodowało rozbudowę sieci dystrybucyjnej o 30%. W tym samym czasie trzykrotnie poprawiliśmy wskaźnik SAIDI (przeciętny czas trwania przerw w dostawach energii elektrycznej), który spadł z ponad 350 minut do niewiele ponad 100 minut. Oznacza to, że nasza niezawodność zasilania jest trzy razy lepsza. Naszą ambicją jest dalsza poprawa, którą osiągniemy poprzez kontynuację rozwoju i integracji wdrożonych systemów (m.in. SCADA) oraz digitalizację (m. in. liczniki AMI, hurtownie danych, paszportyzację sieci). Bezpieczeństwu infrastruktury dystrybucyjnej służy także uruchomione w tym roku Centrum Monitorowania Alarmów dla ogólnopolskiej infrastruktury energetycznej.
Nasze szczegółowe cele i ambicje są zawarte w długoterminowej Strategii 2030.
Jakie są perspektywy rozwoju PKP Energetyka z punktu widzenia transformacji energetycznej?
Jako spółka aktywnie działająca w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei dokładamy wszelkich starań, aby sukcesywnie wdrażać rozpoczęty z całą branżą program transformacji energetycznej – Zielona Kolej®. Realizacja naszej wspólnej ambicji przejścia w 85% na zasilanie z OZE w 2030 roku nabiera tempa. Wraz z podpisanymi w 2021 i 2022 roku umowami z Łódzką Koleją Aglomeracyjną, CTL Logistics oraz DB Cargo Polska dostarczamy już od 20 do 100 proc. zielonej energii do poszczególnych przewoźników. Dzięki temu kolej staje się bardziej konkurencyjna, ekologiczna, a także niezależna od zmian geopolitycznych i rynkowych.
Transformacja energetyczna to także rozwijanie idei magazynowania energii. Nasz, największy w Europie, magazyn energii trakcyjnej działa od ponad 1,5 roku w Garbcach pod Wrocławiem. To zasobnik o mocy 5 MW i pojemności 1,2 MWh – urządzenia o porównywalnych możliwościach eksploatowane są tylko w Japonii. Może jednorazowo zasilić przejazd pociągu poruszającego się z prędkością 160 km/h. Magazyn wzmacnia bezpieczeństwo i jakość dostaw energii dla kolei, bilansując moc pobieraną z Krajowego Systemu Energetycznego oraz pozwala na efektywniejsze wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w ramach programu Zielona Kolej®. Dobudowujemy do niego komponent wodorowy, zasilany z farmy OZE, analizując, jak taki ekosystem sprawdza się w praktyce.
Ekologia idzie w parze z efektywnością i innowacjami. Rozwijany z polskimi inżynierami system eco-drivingu – SENSUM, kończy właśnie III Fazę testów eksploatacyjnych u przewoźników. SENSUM to zasilany wieloma strumieniami danych algorytm, który analizuje i przekazuje informacje, dzięki którym maszyniści poprawiają efektywność, bezpieczeństwo, a także punktualność przewozów, oszczędzając przy tym do 15% zużycia energii trakcyjnej. Koleje Mazowieckie i Łódzka Kolej Aglomeracyjna to dwaj liderzy, którzy wspólnie z nami, na zasadzie innowacyjnego podejścia ko-kreacji, przecierają szlaki ekonomicznej i ekologicznej jazdy na kolei.
Jak można wykorzystać PKP Energetyka do rozwoju OZE w Polsce?
Koordynowany przez nas program Zielona Kolej jest programem ogólnopolskim, rozpoczętym przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, które zrzesza przewoźników odpowiedzialnych za 95 procent zużycia energii w branży. Realizacja celu programu może zmniejszyć zapotrzebowanie na konwencjonalne źródła energii o ilość równą 1/3 węglowodorów importowanych ze Wschodu przed inwazją na Ukrainie. To pozwoli nie tylko na szybsze zrealizowanie krajowych celów klimatycznych, ale równie na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego. Program ma również bardzo ważny aspekt lokalny. Planujemy, że docelowo powstanie ok. 300 mikrosieci – Lokalnych Obszarów Bilansowania, pracujących zarówno dla kolei jak i społeczności lokalnych.
Rozmawiał Wojciech Jakóbik