PKP opracowało docelowy model ruchu pociągów na dworcu Łódź Fabryczna

7 czerwca 2016, 15:45 Alert

(PKP Polskie Linie Kolejowe)

Pendolino. Fot. PKP Intercity

PKP Polskie Linie Kolejowe wypracowały wspólnie z przewoźnikami kolejowymi: PKP Intercity, Przewozy Regionalne i Łódzką Koleją Aglomeracyjną docelowy model ruchu pociągów na nowym dworcu Łódź Fabryczna i w tunelu średnicowym Łodzi. Zgodnie z obecnymi wnioskami przewoźników na nowym dworcu kursować będzie 109 pociągów w ciągu doby w tym: 28 pociągów ŁKA, 35 pociągów PKP Intercity, 46 pociągów Przewozy Regionalne.

Wypracowaliśmy wspólnie z zarządcą infrastruktury jak i przewoźnikami rozwiązania dotyczące wszystkich kwestii taborowych na nowym dworcu. Dzięki temu pasażerowie – mieszkańcy Łodzi i województwa będą mieli lepszy niż obecnie rozkład jazdy z nowego dworca – mówi Witold Stępień Marszałek Województwa Mazowieckiego. W 2008 roku z Łodzi Fabrycznej odjeżdżało do Warszawy średnio 38 pociągów dziennie teraz będzie to 45 pociągów – trzech różnych przewoźników.

Na Łodzi Fabrycznej jest 8 torów. Podziemna stacja umożliwi wjazd składami wagonowymi i manewrowanie lokomotywami. Dla PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w przygotowaniu regulaminu stacji priorytetem jest obsługa jak największej liczby pociągów, oczywiście przy zachowaniu niezbędnych zasad bezpieczeństwa oczekiwanych od zarządcy infrastruktury – mówi Andrzej Pawłowski – Wiceprezes Zarządu PKP PLK.

Na nowy dworzec Łódź Fabryczna wjadą wszystkie typy pociągów PKP Intercity, które kursują między Łodzią a Warszawą obecnie. Liczba pociągów PKP Intercity na dworcu Łódź Fabryczna będzie spełniała wymagania PKP Intercity i oczekiwania klientów. PKP Intercity wjedzie na nowy dworzec zarówno składami wagonowymi jak elektrycznymi zespołami trakcyjnymi. Czasowo nowy dworzec będzie stacją czołową. Dzięki przygotowaniom po stronie spółek Grupy PKP obsłuży on każdy rodzaj pociągów prowadzonych trakcją elektryczną i w dużo większej liczbie niż stary dworzec.

PKP Intercity będzie na nowym dworcu Łódź fabryczna operować wszystkimi typami wagonów, które kursują obecnie po linii Łódź – Warszawa oraz każdym typem elektrycznych zespołów trakcyjnych jak np. Flirt.

Wypracowany model ruchu pociągów zapewni zakładane czasy jazdy z dworca Łódź Fabryczna do stacji docelowych – nie będzie powodował wydłużenia czasu jazdy pociągów dla pasażerów.

Dworzec Łódź Fabryczna – pierwszy taki w Polsce

Dworzec Łódź Fabryczna to najnowocześniejszy obiekt w Polsce. Trzypoziomowy dworzec będzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi. Na drugim poziomie, ulokowanym 16,5 metra pod ziemią, znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Inwestycja w tunelu i na dworcu obejmuje montaż 12,5 km torów.

Na pierwszym poziomie, 8 metrów pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią i kasami. Na dworcu planujemy, na podstawie informacji od przewoźników, że kasy biletowe wraz z zapleczem zajmą ponad 420 m2.

Dla jak najlepszej obsługi podróżnych przewidziano blisko 1600 m2 powierzchni komercyjnej. Klienci kolei znajdą tam m.in.: punkty gastronomiczne i usługowe, kioski, pocztę, kantor wymiany walut. Pierwsi zainteresowani najemcy już się zgłaszają. Obecnie ustalamy wysokość czynszu i stopniowo będziemy podpisywać umowy, jednak najpierw dworzec musi zostać oddany w użytkowanie. Całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu będzie miała powierzchnię ok. 65 tys. metrów kwadratowych, co jest odpowiednikiem 6 pełnowymiarowych boisk piłkarskich.

Cały dworzec to trzy hale pokryte 10 000 szklanych i metalowych paneli. Dzięki przeszklonym dachom światło słoneczne dotrze na perony, znajdujące się 16,5 m pod ziemią. Inwestorem są trzy podmioty: PKP PLK, Miasto Łódź, PKP S.A. Obecny stan zaawansowania inwestycji wynosi ponad 96 procent.

Zakończenie prac na dworcu w 2016 roku

Wartość kontraktu brutto to: 1,75 mld złotych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji ze środków UE. Prace współfinansowane przez UE zostały wykonane i rozliczone w 2015 r., dlatego nie ma ryzyka utraty unijnego dofinansowania. Część inwestycji realizowana przez samorząd również uzyskała unijne wsparcie. PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. zależy na sprawnej realizacji budowy dworca Łódź Fabryczna. Prace postępują i spółka prowadzi kontrakt tak, aby zakończyć budowę w terminie ustalonym wcześniej w aneksie, czyli do końca sierpnia 2016 roku. Ze strony PLK nie ma powodów do zmiany terminu.

Dworzec będzie w pełni zagospodarowany. Grupa PKP już rozpoczęła negocjacje z potencjalnymi najemcami powierzchni komercyjnych na dworcu, które będą służyć potrzebom pasażerów.