AlertWszystko

PKP PLK: Modernizacja śląskiego odcinka “Węglówki”

Tory kolejowe fot. PKP SA

(PKP PLK)

PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły w ostatnich 3 latach 125 mln zł na poprawę śląskiego odcinka linii kolejowej nr 131 tzw. Węglówki. Na trasie z Bytomia do Boronowa pociągi skróciły czas przejazdu o ok. 20 minut. W grudniu kończą się prace na odcinku Tarnowskie Góry – Kalety. Sprawny i bezpieczny przejazd pociągów zapewni przebudowa toru, sieci trakcyjnej i rozjazdów. Modernizacja stacji Boronów poprawi obsługę pasażerów.

PLK zgodnie z zapowiedziami konsekwentnie poprawia warunki dla transportu towarów. Kolejne prace usprawnią przejazd pociągów towarowych. Na odcinku Tarnowskie Góry – Kalety do końca grudnia 2015 r. zarządca infrastruktury wymieni 30 rozjazdów i zmodernizuje dwa przejazdy kolejowo – drogowe, które zostaną wyposażone w nową sygnalizację i oświetlenie. Wymieniona będzie także sieć trakcyjna na 8 km toru, a remont mostu i 4 obiektów inżynieryjnych wyeliminuje punktowe ograniczenia prędkości oraz pozwoli na szybszy przejazd cięższych pociągów.

Stacja Boronów – lepsza obsługa podróżnych

PLK poprawi komfort obsługi pasażerów korzystających ze stacji w Boronowie. Peron zostanie podwyższony i dostosowany do obsługi osób niepełnosprawnych, m.in. krawędzie peronowe zostaną wyposażone w wypukłe pasy bezpieczeństwa. Zamontowane będą nowe wiaty, ławki, oświetlenie i czytelne oznakowanie oraz tablice informacyjne z rozkładem jazdy. Przebudowane przejście pomiędzy peronami ułatwi dostęp do pociągów. Całkowity koszt inwestycji na odcinku Tarnowskie Góry – Kalety to ok. 46 mln zł. Prace zakończą się w grudniu 2015 r.

Coraz lepsza Węglówka i linie na Śląsku

Na linii nr 131 w 2014 r. roku wyremontowany został tor na odcinku Tarnowskie Góry – Miasteczko Śląskie, a w 2013 r. odcinki: Bytom Północ – Radzionków – Tarnowskie Góry oraz Kalety – Strzebiń. W 2015 r. za 100 mln zł Polskie Linie Kolejowe zrealizowały też program ”Udrożnienie podstawowych ciągów komunikacyjnych w ruchu towarowym na terenie Śląska”. Efektem jest m. in. zwiększenie przepustowości poszczególnych linii nawet o ponad połowę i podwyższenie poziomu bezpieczeństwa przewozów towarowych.

W obecnej perspektywie PLK planują kolejne prace, m.in. w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo” o wartości blisko 1 mld zł, których celem jest zwiększenie prędkości do 120 – 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 100 – 120 km/h dla pociągów towarowych. Obecnie realizowane są prace przedprojektowe i rozpatrywane są warianty modernizacyjne. Planowane rozpoczęcie robót budowlanych to lata 2018/2019.

Na Śląsku modernizacją objętych jest ok. 600 km torów. PLK już przeznaczyły na ten cel ponad 2,5 mld zł, a w najbliższych latach planują zrealizować inwestycje za 9 mld zł.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

Hejt wymierzony w Najprzedszkole

We Wrocławiu matka czteroletniego chłopca, zorganizowała internetową nagonkę na prywatne przedszkole. Gdy dyrekcja rozwiązała z nią umowę, media rozpisały się...
TOP Tygodnia. Grafika: Freepik/BiznesAlert.pl

TOP Tygodnia BiznesAlert.pl. Zobacz najpopularniejsze teksty mijającego tygodnia

Polecamy Państwu zestawienie najbardziej popularnych komentarzy i opinii mijającego tygodnia (1.03-07.03.2025 roku).

Udostępnij:

Facebook X X X