PKP PLK unieważniły dwa przetargi na przebudowę magistrali węglowej

26 czerwca 2018, 07:45 Alert

Dwa przetargi na zaprojektowanie i wykonanie prac na odcinkach linii nr 131, czyli magistrali węglowej w woj. śląskim, unieważniły w poniedziałek PKP PLK. W jednym najtańsza oferta opiewała na 1,3 mld zł przy budżecie 790 mln zł; w drugim – na 950 mln zł, przy budżecie 420 mln zł.

fot. Wikimedia Commons

Informacje o unieważnieniu postępowań znalazły się w poniedziałek na tzw. platformie zakupowej PLK. Chodzi o odcinki tzw. magistrali węglowej, wiodącej z Górnego Śląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni. Jej najbardziej wysunięta na południe część to również jedno z kluczowych połączeń kolejowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którego częścią kursują m.in. pociągi Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Gór i Lublińca.

Cztery przetargi dotyczące odcinków magistrali węglowej zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, prowadził od końca ub. roku. Dotyczyły one relacji: Chorzów Batory – Nakło Śląskie (koło Tarnowskich Gór), Nakło Śląskie – Kalina (w pobliżu Herb), Kalina – Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice.

Wszystkie te przetargi ogłoszono jako elementy realizacji unijnego projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”, który przygotowano pod kątem dofinansowania środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

W ub. tygodniu PLK otworzyły oferty w dwóch z tych czterech postępowań. W przetargu na odcinek Chorzów Batory – Nakło Śląskie, o budżecie niespełna 793 mln zł brutto, spłynęły trzy oferty. Intercor z Torpolem zaproponowały cenę 1,331 mld zł brutto, spółki z grupy Budimex – 1,296 mld zł brutto, a Trakcja PRKiI – 1,512 mld zł brutto.

W przetargu na odcinek Nakło Śląskie – Kalina, o budżecie 421 mln zł brutto, napłynęło pięć ofert. Spółki Budimeksu zaproponowały cenę 1,054 mld zł, Trakcja PRKiI – 1,147 mld zł brutto, Intercor i Torpol – 1 mld zł, ZUE – 954 mln zł brutto, a PORR – 982 mln zł brutto.

W poniedziałek na tzw. platformie zakupowej PLK pojawiły się informacje o unieważnieniu obydwu postępowań. PKL uzasadnia, że oferty z najniższą ceną przewyższają kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia i której zwiększyć nie może.

Obecny termin składania ofert na odcinek Kalina – Rusiec Łódzki upływa 27 lipca br., a na odcinek Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice – 29 czerwca.

W poprzednich latach na poszczególnych odcinkach i poszczególnych torach magistrali węglowej, także w obrębie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadzono już odcinkowe prace remontowe (np. między Bytomiem Północnym i Radzionkowem oraz Radzionkowem i Nakłem Śląskim).

Teraz, jak wynikało z dokumentacji przetargowej dla odcinka Chorzów Batory – Nakło Śląskie, prace miały doprowadzić do uzyskania m.in. określonych docelowych prędkości jazdy, nacisków osi i wskaźników dla podtorza oraz sieci trakcyjnej.

Oznaczało to m.in., że na większości odcinków kompleksowo wymieniona miała zostać nawierzchnia torowa (poza fragmentami remontowanymi w ostatnich latach) i sieć trakcyjna, częściowo poprawiana miała być geometria linii. Przewidywano też przebudowę rozjazdów, wyremontowanie lub zbudowanie na nowo szeregu obiektów inżynierskich (wiadukty, ściany oporowe) i zamontowanie nowych urządzeń sterowania.

Perony przebudowywanego odcinka miały zyskać nowe nawierzchnie i inną infrastrukturę obsługi pasażerów. W centrum Chorzowa zapewniona miała zostać rezerwa miejsca pod nowy peron przystanku Chorzów Uniwersytet w rejonie ul. Strzelców Bytomskich (dotychczasowy przejazd jednopoziomowy w ciągu tej ulicy miały zastąpić: nowy wiadukt nad torami wykonany w nowym śladzie od ul. Głogowskiej do ronda przy ul. 75 Pułku Piechoty oraz przejście podziemne w miejscu obecnego przejazdu).

W tego ramach zamówienia planowano też zmianę układu torowego stacji Bytom, a na głównym dworcu w tym mieście oczyszczenie i zabezpieczenie konstrukcji efektownej hali dworcowej – wraz z wymianą jej poszycia. Na przystanku Bytom Północny uwzględniano przesunięcie peronów o ok. 700 metrów w kierunku ul. Strzelców Bytomskich.

Wyłoniony w przetargu wykonawca miał przeprowadzić badania, opracować pełną dokumentację, pozyskać pozwolenia i wykonać roboty. Całość realizacji zadania w formule „projektuj i buduj” ustalono na 52 miesiące. Pierwotny termin składania ofert przypadał na początku lutego br., co oznaczało, że przy podpisaniu umowy w zakładanym terminie do końca sierpnia br. prace zakończyłyby się w 2022 r.

Na IV kw. 2022 r. zarządca kolejowej infrastruktury przewidział też zakończenie robót przy odbudowie linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie (ich początek zaplanowano na IV kw. 2019 r.). W grudniu ub. roku PLK wyłoniły najlepszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie tego przedsięwzięcia; na razie nie potwierdziły jednak zapewnienia jego finansowania.

Polska Agencja Prasowa