PKP usprawni przejazdy kolejowe w Wielkopolsce oraz Małopolsce

18 kwietnia 2017, 15:45 Alert

W ramach Krajowego Programu Kolejowego, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę dotyczącą inwestycji w Krakowie za blisko miliard złotych. Inwestycja ułatwi podróże i przewozy w stolicy Małopolski. Ponad 400 mln zł zostanie zaś przeznaczone na modernizacje przejazdów kolejowych w Poznaniu. Linia kolejowa Warszawa – Poznań jest bardzo ważną częścią korytarza transportowego TEN-T Morze Północne – Bałtyk.

Inwestycje w Wielkopolsce 

Nowoczesne pociągi na trasie, komputerowe systemy sterowania gwarantujące bezpieczne podróże i sprawny przewóz towarów  – to  elementy inwestycji, jakie będą mieć miejsce w Poznaniu. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały za ponad 428 mln zł trzecią, ostatnią, umowę na modernizację linii E20 Warszawa – Poznań, obejmującą odcinek Żychlin – Łowicz – Sochaczew.

Trzecia umowa uzupełnia kompleksową modernizację linii Warszawa – Poznań. Dla podróżnych przygotowujemy dobre podróże nowoczesnymi pociągami, m.in. klasy Pendolino i sprawne przejazdy składów regionalnych. Zagwarantuje to m.in. nowa sieć trakcyjna wraz z układem zasilania (moc rzędu 6MW) i nowoczesne systemy sterowania. Dzięki inwestycji warunki obsługi na stacjach i przystankach spełnią oczekiwania pasażerów – mówi Arnold Bresch, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Modernizacja zdecydowanie zwiększy komfort obsługi pasażerów na stacji Łowicz. Wygodniejsze, wyższe i lepiej oświetlone perony będą dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Podróż ułatwią nowe wiaty wyposażone w ławki. Pełną orientację w kursowaniu pociągów zapewni nagłośnienie i system informacji wizualnej. Nowe przejście pod torami z windami dla osób niepełnosprawnych zastąpi kładkę.

Jak podaje spółka system komunikacji w Łowiczu zdecydowanie usprawni nowy wiadukt drogowy. Dzięki bezkolizyjnemu skrzyżowaniu zwiększy się też poziom bezpieczeństwa pasażerów pociągów. Inwestycja PLK poprawi komfort obsługi pasażerów na przystankach Leonów i Mysłaków. Zbudowane będą tam wyższe perony, wyposażone w wiaty oraz informacje głosowe i wizualne.

-Modernizacja trasy Warszawa – Poznań zapewni sprawniejszy przejazd pociągów pasażerskich i towarowych, m.in. dzięki temu, że między Żychlinem a Sochaczewem zmodernizowanych będzie około 86 km torów i przebudowane 4 mosty oraz wymienione 147 km sieci trakcyjnej – czytamy w komunikacie. Poziom bezpieczeństwa na trasie zwiększy montaż 50 nowoczesnych rozjazdów i modernizacja 17 przejazdów kolejowo – drogowych. W Łowiczu powstanie lokalne centrum sterowania (LCS), wyposażone w komputerowy system.

Modernizację między Żychlinem a Sochaczewem wykona konsorcjum firm, którego liderem jest firma Trakcja PRKiI S.A. Umowę, wartą około 428 mln zł, podpisano 18 kwietnia 2017 r. Roboty rozpoczną się w czerwcu 2017 r. i potrwają do października 2020 r. W tym czasie utrzymany będzie ruch jednotorowy.

Linia kolejowa Warszawa – Poznań jest bardzo ważną częścią korytarza transportowego TEN-T Morze Północne – Bałtyk. Zaniechanie kompleksowej modernizacji linii oznaczałoby degradację trasy i brak dobrej oferty dla dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych przewozów pasażerskich oraz pogorszenie przewozów towarowych – mówi Arnold Bresch, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Przebudowa linii zwiększy możliwości przepustowe i pozwoli na przejazd znacznie większej liczby pociągów na dobę oraz dobre połączenie przewozów regionalnych i międzyregionalnych. Pociągi dalekobieżne pojadą na całej trasie z prędkością 160 km/h. Podniesie się poziom bezpieczeństwa oraz komfort podróży pasażerów.

Budowa całkowicie nowego systemu sterowania ruchem pociągów wraz z kompleksową modernizacją sieci trakcyjnej i układów zasilania pozwoli na jazdę pociągów z nowoczesnymi lokomotywami o większej mocy. Modernizacja linii jest również niezwykle ważna dla przewozów towarowych. Trasa zostanie dostosowana do obsługi pociągów o długości 750 m, będą sprawnie przejeżdżały cięższe ładunki.

Modernizacja linii między Sochaczewem a Swarzędzem kończy projekt z lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Wówczas zadania nie objęły pełnego zakresu prac.

Inwestycje w Małopolsce 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na inwestycje w stolicy Małopolski za blisko miliard złotych. To kolejna podpisana umowa PLK w ramach Krajowego Programu Kolejowego.W ramach zwartych umów będą dwa nowe i cztery przebudowane przystanki, nowe mosty i dodatkowe tory m.in. na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów.

Dziś PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za 966 mln złotych (netto) na modernizację linii Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów dla połączeń aglomeracyjnych. Kolejowy projekt poprawi transport w Krakowie, Małopolsce i w kraju. Nowe przystanki i zmodernizowane stacje zapewnią wygodną obsługę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych. Dodatkowe tory, obiekty i nowoczesne urządzenia pozwolą skrócić czas przejazdu i zwiększyć liczbę pociągów.

– Podpisana dziś umowa potwierdza coraz lepszą realizację Krajowego Programu Kolejowego oraz otwiera nowe możliwości szybszych i bezpiecznych podróży w Krakowie, województwie i w Polsce. Inwestycje kolejowe PLK znacznie przyśpieszyły. Obecne tempo ogłaszania przetargów i podpisywania umów gwarantuje, że projekty z KPK za ponad 66 mld zł w pełni zostaną zrealizowane i zdecydowanie zmienią polską kolej. Do końca 2018 r. postępowaniami będą objęte działania w wysokości 75 proc. KPK. Podpisane w kwietniu przez PLK umowy gwarantują oczekiwaną poprawę podróży m.in. na trasach Grodzisk – Warszawa, Radom – Warszawa i Poznań – Warszawa – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Kolejowe podróże przez Kraków mają ułatwić 2 nowe przystanki: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień oraz 4 przebudowane Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie. Przebudowane będą także 4 stacje: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Efekty prac PLK znacznie zwiększą dostępność i atrakcyjność kolei w obrębie miasta. Powstaną dogodne miejsca przesiadkowe, pozwalające na integrację kolei z komunikacją miejską – np. przystanek Kraków Grzegórzki. Przystanki zapewnią pasażerom komfortową obsługę. Będą czytelnie oznakowane i wyposażone w wiaty, siedzenia oraz kompleksowy system informacji głosowej i wizualnej. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania.

Wprowadzenie większej liczby pociągów w ruchu aglomeracyjnym i dalekobieżnym ma być możliwe dzięki budowie dodatkowej pary torów na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów oraz dodatkowemu torowi między Krakowem Płaszowem a Krakowem Bieżanowem. Powstanie 850 m estakada na odcinku od ul. Kopernika do ul. Miodowej i 2 dodatkowe, dwustumetrowe mosty na Wiśle. Inwestycja PLK obejmuje ok. 20 km odcinek linii kolejowej Kraków Główny Towarowy – Rudzice.

Na tej trasie będzie 56 zmodernizowanych obiektów w tym 22 nowe. Sprawne przejazdy pociągów zapewni m.in. 50 km nowych torów i 200 rozjazdów. Nad bezpieczeństwem i dobrą organizacja ruchu czuwać będą dwa nowoczesne komputerowe lokalne centra sterowania

– Inwestycja PLK na trasie Kraków Główny Towarowy – Rudzice to nie tylko dobre zmiany dla kolei. Przedsięwzięcie w znacznym stopniu poprawi komunikację w mieście. Budowa 850 m estakady od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej to możliwość udostępnienia nowej przestrzeni publicznej w centrum Krakowa i poprawa estetyki – czytamy w komunikacie spółki.

Modernizacje wiaduktów usprawnią ruch drogowy, np. przebudowa wiadukt na ul. Łokietka zapewni poszerzenie jezdni, dwukierunkowy ruch drogowy i nowe chodniki. Nowy obiekt na ul. Miodowej zapewni przejścia pod torami, oddzielenie ruchu kołowego od rowerowego i pieszego, poprawę bezpieczeństwa ruchu. Przebudowa mostu nad rzeką Serafa ul. Złocieniowa oznacza poszerzenie jezdni do 5 m i dwukierunkowy ruch drogowy, nowe chodniki, bezkolizyjne dojście na perony nowego przystanku Kraków Złocień.

Kolejowe inwestycje w Krakowie uwzględniają także zabytkowy charakter obiektów. Historyczny wiadukt nad ul. Grzegórzecką zyska nowe możliwości techniczne lecz zachowany będzie jego wygląd. Odnowiony, bardziej estetyczny, będzie się dobrze wpisywał w przestrzeń miasta.

Ponad 4 mld złotych, mają projekty Krajowego Programu Kolejowego, które służą aglomeracji krakowskiej. To ,,Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków’’, ,,Budowa połączenia kolejowego MPL „Kraków – Balice” z Krakowem, odcinek Kraków Główny – Mydlniki – Balice’’, ,,Modernizacja linii kolejowej E 30/C-E 30, odcinek Kraków – Rzeszów, etap III”, ,,Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki”, ,,Zintegrowany System Transportu Zbiorowego w aglomeracji krakowskiej ”.

Polskie Koleje Państwowe