Polacy budują mosty. Związki zawodowe w Danii protestują

20 stycznia 2017, 06:45 Alert

Polska może zarobić na budowie mostów w Danii. Mające powstać dwa nowe mosty łączące duńskie wyspy na Bałtyku w całości lub w części zostaną wykonane w Polsce. Kolejny projekt budowy trzeciego co do wielkości mostu w tym kraju także może zostać zbudowany w Polsce. Duńskie związki zawodowe biją jednak na alarm.

Fot.: Vejdirektoratet, projekt mostu Storstrøm
Fot.: Vejdirektoratet, projekt mostu Storstrøm

Polacy budą elementy konstrukcji mostów budowanych w Danii

Duńskie porty walczą, aby zyskać kontrakty na budowę elementów trzeciego co do wielkości mostu w Danii Stortstromsbroen w regionie Storstrøm. Elementy obiektu mogą powstać częściowo lub w całości w Polsce. Organizacja zrzeszająca 17 duńskich związków zawodowych ostrzega jednak, że kolejny wykonawca elementów mostu może pochodzić z Polski, a tym samym dodatkowe miejsca pracy odpłyną na wschód zamiast zostać w Danii.

W maju zeszłego roku spółka Aarsleff pozyskała kontrakt na budowę mostu kolejowego właśnie w Danii. Nowy obiekt połączy Vordingborg i wyspę Masnedø. Firma Aarsleff świadczy specjalistyczne roboty fundamentowe. Zgodnie z decyzją podjętą we wrześniu zeszłego roku w Polsce zostanie wykonane także 15 proc. konstrukcji mostu między Frederikssund i Hornsherred na wyspie Zelandia w pobliżu Roskilde. Odpowiedzialne za budowę tego mostu będzie europejskie konsorcjum składające się z włoskiej firmy Rizzani de Eccher, hiszpańskiej  Acciona Infraestructuras oraz belgijskiej firmy BESIX. Znaczna cześć elementów mostu powstanie jednak w Danii.

Czy jeden z największych mostów w Danii też wybudują Polacy? 

Duńskie związki zawodowe obawiają się, że kolejne miejsca pracy mogą ponownie trafić do Polski, zamiast zostać w kraju. Jørgen Erik Nielsen, przewodniczący związku zawodowego LO, działającego na terenie wysp Lolland-Falster, gdzie ma rozpoczynać się nowa przeprawa, uważa, że podobnie jak w omawianych wyżej przykładach, inwestycja może zostać w całości lub w części zrealizowana w Polsce.

Z kolei jak informuje duński zarząd dróg – Vejdirektoratet – może on rozpatrzyć wniosek o pozwolenie na budowę lub zgodę środowiskową. Jak tłumaczy Erik Larsen Stoklund z duńskiego zarządu dróg, wykonawcy inwestycji nie można zakazać lub nakazać współpracy z danymi podwykonawcami, tak aby technologia była optymalna dla przyjętego projektu. Dyrekcja dróg, która zaprojektowała most Stortstromsbroen podkreśla także, że ze względu na przepisy UE nie może nakładać wymagań odnośnie miejsca w którym elementy konstrukcji mostów mają być produkowane. Budowa nowej przeprawy może dać regionowi Storstrøm nawet 400 miejsc pracy.

Nowy most Storstrøm połączy wyspy Zelandię, Masnedø oraz Falster. Będzie miał ok. 4 km długości i będzie to trzeci  co do wielkości most w Danii. Ma wielkie znaczenie regionalne, a także jest ważnym elementem korytarza kolejowego między Kopenhagą  i miastami Niemiec. Będzie kosztować ok. 4,2 mld duńskich koron i według założeń zostanie otwarty dla ruchu w 2022 roku.

Sawicki: Polska i Dania mogą ściślej współpracować w energetyce

Bartłomiej Sawicki