icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Polacy nie mają wystarczającej wiedzy o inteligentnych licznikach

Jedynie co piąty Polak (21,2 proc.) deklaruje, że wie co oznacza termin „smart metering”. Nieco ponad 40 proc. respondentów nigdy nie zetknęła się z tym pojęciem,
a pozostali (38,2 proc.) słyszeli o nim, ale nie potrafiliby zdefiniować znaczenia. Takie wyniki przynosi Raport „Wiedza Polaków na temat inteligentnych liczników” opracowany przez firmę doradczą Procontent Communication na podstawie najnowszego badania opinii publicznej.

Proces instalacji inteligentnego opomiarowania w polskich domach powoli nabiera tempa. Autorzy raportu sprawdzili więc, czy firmy energetyczne zadbały o edukację społeczeństwa w tym zakresie. Wyniki sugerują raczej odpowiedź negatywną. – Oczywiście z pozyskanych danych można też wyczytać, że ponad 60 proc. respondentów orientuje się co oznacza „smart metering” – i to jest pozytywne –  ale należy zaznaczyć, że w większości ich wiedza jest zdawkowa – komentuje Mariusz Odziemczyk, Public Affairs Manager w agencji Procontent, autor Raportu.

Opinię tę potwierdzają odpowiedzi na pytanie o obawy związane ze „smart meteringiem”, wśród których dominuje strach o obciążenie dodatkowymi kosztami instalacji (33,8 proc.), awarie systemu (32 proc.), czy możliwe wycieki danych osobowych (24,4 proc.). Należy też dodać, iż tylko 13,6 proc. respondentów nie ma żadnych obaw, co może być wynikiem braku wystarczającej wiedzy.

Mimo pojawiających się wątpliwości, Polacy dostrzegają też potencjalne korzyści, jakie daje inteligentne opomiarowanie. Oczekują przede wszystkim na płatności za realne zużycie prądu (56,9 proc.), niższe ceny (41,9 proc.) i mniejsze zużycie prądu (41,4 proc.). Nie aż tak istotne znaczenie, choć też zauważane, mają: łatwiejsza procedura zmiany dostawcy (26,6 proc.), czy bezpieczeństwo dostaw (19,7 proc.).

Swoją wiedzę na ten temat respondenci pozyskują przede wszystkim z internetu (62,8 proc.), ale w następnej kolejności wskazań jest telewizja (26,6 proc.) i znajomi (26,4 proc.). Zaskakująco mały odsetek uczestników badania wyróżniło bardziej tradycyjne formy komunikacji jak ulotki (14,6 proc.), czy plakaty informacyjne (10,4 proc.).

Organizacje branżowe wspólnie z OSD już od kilku lat podejmują działania komunikacyjne, ale jak widać jest jeszcze wiele do zrobienia. Potrzebna jest bardziej intensywna kampania informacyjna, by Polacy nie bali się nowych technologii, a potencjał „smart meteringu” mógł być w pełni wykorzystany z korzyścią dla odbiorców i sektora energetycznego – podsumowuje Mariusz Odziemczyk.

Niniejsze badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Procontent Communication przez firmę badawczą SW Research w dniach 5-13 listopada 2014 roku metodą internetowych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (CAWI) na losowej próbie 1000 polskich internautów w wieku 18-70 lat.

Jedynie co piąty Polak (21,2 proc.) deklaruje, że wie co oznacza termin „smart metering”. Nieco ponad 40 proc. respondentów nigdy nie zetknęła się z tym pojęciem,
a pozostali (38,2 proc.) słyszeli o nim, ale nie potrafiliby zdefiniować znaczenia. Takie wyniki przynosi Raport „Wiedza Polaków na temat inteligentnych liczników” opracowany przez firmę doradczą Procontent Communication na podstawie najnowszego badania opinii publicznej.

Proces instalacji inteligentnego opomiarowania w polskich domach powoli nabiera tempa. Autorzy raportu sprawdzili więc, czy firmy energetyczne zadbały o edukację społeczeństwa w tym zakresie. Wyniki sugerują raczej odpowiedź negatywną. – Oczywiście z pozyskanych danych można też wyczytać, że ponad 60 proc. respondentów orientuje się co oznacza „smart metering” – i to jest pozytywne –  ale należy zaznaczyć, że w większości ich wiedza jest zdawkowa – komentuje Mariusz Odziemczyk, Public Affairs Manager w agencji Procontent, autor Raportu.

Opinię tę potwierdzają odpowiedzi na pytanie o obawy związane ze „smart meteringiem”, wśród których dominuje strach o obciążenie dodatkowymi kosztami instalacji (33,8 proc.), awarie systemu (32 proc.), czy możliwe wycieki danych osobowych (24,4 proc.). Należy też dodać, iż tylko 13,6 proc. respondentów nie ma żadnych obaw, co może być wynikiem braku wystarczającej wiedzy.

Mimo pojawiających się wątpliwości, Polacy dostrzegają też potencjalne korzyści, jakie daje inteligentne opomiarowanie. Oczekują przede wszystkim na płatności za realne zużycie prądu (56,9 proc.), niższe ceny (41,9 proc.) i mniejsze zużycie prądu (41,4 proc.). Nie aż tak istotne znaczenie, choć też zauważane, mają: łatwiejsza procedura zmiany dostawcy (26,6 proc.), czy bezpieczeństwo dostaw (19,7 proc.).

Swoją wiedzę na ten temat respondenci pozyskują przede wszystkim z internetu (62,8 proc.), ale w następnej kolejności wskazań jest telewizja (26,6 proc.) i znajomi (26,4 proc.). Zaskakująco mały odsetek uczestników badania wyróżniło bardziej tradycyjne formy komunikacji jak ulotki (14,6 proc.), czy plakaty informacyjne (10,4 proc.).

Organizacje branżowe wspólnie z OSD już od kilku lat podejmują działania komunikacyjne, ale jak widać jest jeszcze wiele do zrobienia. Potrzebna jest bardziej intensywna kampania informacyjna, by Polacy nie bali się nowych technologii, a potencjał „smart meteringu” mógł być w pełni wykorzystany z korzyścią dla odbiorców i sektora energetycznego – podsumowuje Mariusz Odziemczyk.

Niniejsze badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Procontent Communication przez firmę badawczą SW Research w dniach 5-13 listopada 2014 roku metodą internetowych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (CAWI) na losowej próbie 1000 polskich internautów w wieku 18-70 lat.

Najnowsze artykuły