Według informacji GDDKiA w Monitorze Sądowym i Gospodarczym ukazało się obwieszczenie o ogłoszeniu upadłości Alpine Bau.
– Na chłodno powiedziałbym, że czekam na zapowiedzi nowego kierownictwa GDDKiA, korygujące praktyki ostatnich lat. Mamy tu bowiem do czynienia z szerszym problemem skutków nie tylko w branży. Chodzi o problem jakości konstrukcji umów, pozwalające na zbyt liberalne podejście do sfery projektowania. Nie mówiąc o sprawach sprawowania nadzoru inwestorskiego – uważa w rozmowie z naszym portalem poseł Jerzy Polaczek (PiS), n. minister transportu.
Jego zdaniem istnieje w tej sferze kilka wzajemnie połączonych naczyń. Jeden z tych elementów stanowi podział ryzyk. Oczekiwałbym więc tutaj poważnych zapowiedzi p. wicepremier Bieńkowskiej oraz nowego kierownictwa GDDKiA.
Po zdymisjonowaniu 13 lutego Lecha Witeckiego powstał nawet podobno ogólnopolski ruch wśród firm drogowych, które proponują ustanowienie tej daty jako nowego dnia drogowca – żartuje poseł.
– Jako jeden z najważniejszych problemów branży drogowej uważam zasady operowania na polskim rynku firm spoza Unii Europejskiej – mówi dalej Polaczek. – Chodzi o dopuszczanie do kontraktów takich spółek, które wszelkie spory przenoszą na sądownictwo w krajach, skąd się wywodzą. Przykład COVEC pokazuje zawieszone postępowanie o odszkodowanie przed sądami ludowymi w Chinach czy firma macedońska, która na A4 miała budować odcinek autostrady. Tymczasem do dzisiaj GDDKiA nie otrzymała gwarancji bankowej udzielonej przez bank macedoński w Skopje. Takie przykłady można by mnożyć.
– Jeśli w przypadku sporu egzekucja jakichkolwiek roszczeń ma być prowadzona przed sądami państwa, skąd pochodzi firma, to wtedy stoi się na straconej pozycji – kończy Polaczek.