Amerykański Bechtel, partner Polski przy budowie elektrowni jądrowej na Pomorzu, zgłasza gotowość do uczestnictwa w projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Firma ma w swoim portfolio kilka podobnych projektów, w tym Port lotniczy Londyn-Gatwick i Western Sydney Airport. Jej inżynierowie mogą być w Polsce już w lipcu 2025 roku, po zakończeniu prac w Australii.
– W czerwcu 2025 roku inżynierowie Bechtela zakończą prace przy lotnisku Western Sydney International, gdzie są częścią zespołu prowadzącego obiekt do gotowości operacyjnej. W lipcu mogą być w Polsce i pomóc przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zgłosiliśmy zarządowi CPK, że możemy wesprzeć ten projekt. Jeśli będzie taka potrzeba, jesteśmy gotowi – powiedział Leszek Hołda, prezes Bechtel Polska, w rozmowie z Biznes Alert.
– Bechtel ma ogromne doświadczenie w realizacji projektów infrastrukturalnych na całym świecie. To nie tylko energetyka jądrowa, a inwestycje takie jak metro w Rijadzie, porty lotnicze Londyn-Gatwick, Doha, Dubaj, Hongkong, Muscat czy wspomniane Western Sydney Airport. Mamy więc potrzebne zasoby i doświadczenie, aby pomóc przy CPK – podkreślił prezes Hołda.
Partner atomu może pomóc CPK
Bechtel, wespół z dostawcą reaktorów AP1000, firmą Westinghouse, tworzy konsorcjum partnerskie przy budowie elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino. Będzie wykonawcą inżynierii, zamówień i konstrukcji (Engineering, Procurement and Construction: EPC) odpowiedzialnym za budowę elektrowni. Odpowiada za zarządzanie i integrację podwykonawców oraz dostawców.
Amerykański koncern ma międzynarodowe doświadczenie w projektach na potrzeby lotnictwa. W przeszłości pracował m.in. przy budowie międzynarodowych portów w Dubaju, Hongkongu, Sydney czy Londynie. Pełnił tam różne funkcje: projektanta, kierownika projektu, kierownika budowy lotniska i systemów pasów startowych, terminali, dróg dojazdowych, parkingów oraz kompleksów cargo.
CPK w 2032 roku
CPK oraz towarzyszący mu dworzec kolejowy mają już gotowy projekt budowlany. W dokumentacji znajduje się około 6250 rysunków technicznych i ponad 50 raportów, a nad jej przygotowaniem pracowało 500 projektantów. Trwa projektowanie pasów startowych, dróg kołowania i budynków technicznych oraz prace nad rozbudową infrastruktury kolejowej.
Do końca 2024 roku projekt ma uzyskać decyzję lokalizacyjną. Według planów, CPK otrzyma pozwolenie na budowę w 2026 roku, a pierwsze samoloty wystartują w 2032 roku. W pierwszym etapie port ma obsługiwać do 34 milionów pasażerów rocznie. To prawie dwa razy więcej niż Lotnisko Chopina w 2023 roku (około 18,5 mln).
Jędrzej Stachura