GospodarkaInfrastruktura

Partner polskiego atomu chce pomóc przy CPK. Może wysłać inżynierów z Sydney do Polski już w lipcu

Lotnisko Western Sydney International. Źródło: Bechtel

Lotnisko Western Sydney International. Fot. Bechtel

Amerykański Bechtel, partner Polski przy budowie elektrowni jądrowej na Pomorzu, zgłasza gotowość do uczestnictwa w projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Firma ma w swoim portfolio kilka podobnych projektów, w tym Port lotniczy Londyn-Gatwick i Western Sydney Airport. Jej inżynierowie mogą być w Polsce już w lipcu 2025 roku, po zakończeniu prac w Australii.

– W czerwcu 2025 roku inżynierowie Bechtela zakończą prace przy lotnisku Western Sydney International, gdzie są częścią zespołu prowadzącego obiekt do gotowości operacyjnej. W lipcu mogą być w Polsce i pomóc przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zgłosiliśmy zarządowi CPK, że możemy wesprzeć ten projekt. Jeśli będzie taka potrzeba, jesteśmy gotowi – powiedział Leszek Hołda, prezes Bechtel Polska, w rozmowie z Biznes Alert.

– Bechtel ma ogromne doświadczenie w realizacji projektów infrastrukturalnych na całym świecie. To nie tylko energetyka jądrowa, a inwestycje takie jak metro w Rijadzie, porty lotnicze Londyn-Gatwick, Doha, Dubaj, Hongkong, Muscat czy wspomniane Western Sydney Airport. Mamy więc potrzebne zasoby i doświadczenie, aby pomóc przy CPK – podkreślił prezes Hołda.

Partner atomu może pomóc CPK

Bechtel, wespół z dostawcą reaktorów AP1000, firmą Westinghouse, tworzy konsorcjum partnerskie przy budowie elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino. Będzie wykonawcą inżynierii, zamówień i konstrukcji (Engineering, Procurement and Construction: EPC) odpowiedzialnym za budowę elektrowni. Odpowiada za zarządzanie i integrację podwykonawców oraz dostawców.

Amerykański koncern ma międzynarodowe doświadczenie w projektach na potrzeby lotnictwa. W przeszłości pracował m.in. przy budowie międzynarodowych portów w Dubaju, Hongkongu, Sydney czy Londynie. Pełnił tam różne funkcje: projektanta, kierownika projektu, kierownika budowy lotniska i systemów pasów startowych, terminali, dróg dojazdowych, parkingów oraz kompleksów cargo.

CPK w 2032 roku

CPK oraz towarzyszący mu dworzec kolejowy mają już gotowy projekt budowlany. W dokumentacji znajduje się około 6250 rysunków technicznych i ponad 50 raportów, a nad jej przygotowaniem pracowało 500 projektantów. Trwa projektowanie pasów startowych, dróg kołowania i budynków technicznych oraz prace nad rozbudową infrastruktury kolejowej.

Do końca 2024 roku projekt ma uzyskać decyzję lokalizacyjną. Według planów, CPK otrzyma pozwolenie na budowę w 2026 roku, a pierwsze samoloty wystartują w 2032 roku. W pierwszym etapie port ma obsługiwać do 34 milionów pasażerów rocznie. To prawie dwa razy więcej niż Lotnisko Chopina w 2023 roku (około 18,5 mln).

Jędrzej Stachura

Centralny Port Komunikacyjny nadal na etapie przetargów


Powiązane artykuły

Prezydent USA Donald Trump przemawia podczas wydarzenia w Centrum Sztuk Widowiskowych im. Johna F. Kennedy'ego w Waszyngtonie, D.C., USA. PAP/EPA

USA nie przewidują rychłego końca wojny po szczycie Trump-Putin

Sekretarz stanu USA Marco Rubio nie spodziewa się rychłego zakończenia inwazji Rosji na Ukrainę. – Kompleksowe rozwiązanie konfliktu rosyjsko-ukraińskiego zajmie...

Nowość na wrocławskim lotnisku. Paszport biometryczny prawie od ręki

Port Lotniczy Wrocław-Strachowice jako pierwszy w kraju wprowadził możliwość składania wniosków o pełnoprawny paszport biometryczny bez konieczności wizyty w urzędzie...
Giełda. Fot. Freepik

Fed szykuje cięcia stóp. Dolar traci, bitcoin bije rekordy

Amerykański dolar znalazł się pod presją. Rynki coraz mocniej zakładają, że Rezerwa Federalna (Fed) już we wrześniu ponownie obniży stopy...

Udostępnij:

Facebook X X X