icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Furgalski: Polska potrzebuje CPK, ale w granicach rozsądku (WIDEO)

– Jeżeli wsłuchamy się w głosy partii tworzących większość sejmową, to widać jeden przekaz odnośnie projektu Centralnego Projektu Komunikacyjnego (CPK). Część lotnicza zostanie zapewne zatrzymana, część kolejowa będzie kontynuowana, ale w rozsądnych granicach – powiedział Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR dla serwisu eNewsroom.pl.

Rząd Zjednoczonej Prawicy kurczowo trzymał się projektu Centralnym Porcie Komunikacyjnym, a ówczesna opozycja krytykowała inwestycję, twierdząc, że skala budowy jest nieuzasadniona. Obecny rząd unika jasnych deklaracji, ale nie wyklucza realizacji budowy, choć w mniejszej skali i ze zmienioną koncepcją.

Adrian Furgalski zwrócił uwagę, że mimo wszystkich problemów z opóźnionymi inwestycjami i licznymi zmianami w rozkładach jazdy kolej w Polsce z roku na rok bije ona rekordy popularności z roku na rok. – To cieszy, że pasażerowie mają tyle cierpliwości do przewozów kolejowych. Jednak kiedyś polska kolej przewoziła miliard pasażerów. W 2022 roku mieliśmy 342 miliony pasażerów i to już było więcej o 6 milionów niż przed pandemią w 2019 roku – zaznaczył.

– Myślę, że ważne jest stworzenie nowego centrum kolejowego i kierowanie wszystkich pociągów przez lotnisko w Baranowie. Odciążyłoby to Warszawę, która skupia największy ruch dojazdowy. To może być jedna z dużych zmian, jeżeli idzie o planowanie sieci kolei dużych prędkości. Na pewno będzie ona skromniejsza i bardziej w zasięgu – także finansowym – wobec tego, co zostawia poprzedni rząd i spółka CPK – wskazał ekspert.

Prezes ZDG TOR podkreślił, że ważne jest stworzenie nowego centrum kolejowego i kierowanie wszystkich pociągów przez lotnisko w Baranowie, gdyż odciążyłoby to Warszawę, która skupia największy ruch dojazdowy. Dodał, że obecna ekipa rządząca wariant budowy CPK na pewno będzie ona skromniejsza i bardziej w zasięgu – także finansowym – wobec tego, co zostawia poprzedni rząd.

– Tak duża inwestycja lotnicza jak CPK nie jest niezbędna w Polsce. Potrzebna jest natomiast Kolej Dużych Prędkości – bo to jest prędkość, która zwiększa konkurencyjność transportu kolejowego względem autostrad, dróg ekspresowych. Jednak bardzo ważne jest, żeby ta kolej nie ograniczała się tylko do naszego kraju. Sieć kolejowa musi łączyć Polskę z sąsiadami czy przez sąsiadów do dalszych krajów. To jest mankament Unii Europejskiej – gdzie jest tylko 15 tysięcy kilometrów linii kolejowych dużych prędkości. Unia Europejska musi mocniej wkroczyć ten proces – mówi Furgalski.

Opracował Jacek Perzyński

Lasek: Centralny Port Komunikacyjny nie powstanie

– Jeżeli wsłuchamy się w głosy partii tworzących większość sejmową, to widać jeden przekaz odnośnie projektu Centralnego Projektu Komunikacyjnego (CPK). Część lotnicza zostanie zapewne zatrzymana, część kolejowa będzie kontynuowana, ale w rozsądnych granicach – powiedział Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR dla serwisu eNewsroom.pl.

Rząd Zjednoczonej Prawicy kurczowo trzymał się projektu Centralnym Porcie Komunikacyjnym, a ówczesna opozycja krytykowała inwestycję, twierdząc, że skala budowy jest nieuzasadniona. Obecny rząd unika jasnych deklaracji, ale nie wyklucza realizacji budowy, choć w mniejszej skali i ze zmienioną koncepcją.

Adrian Furgalski zwrócił uwagę, że mimo wszystkich problemów z opóźnionymi inwestycjami i licznymi zmianami w rozkładach jazdy kolej w Polsce z roku na rok bije ona rekordy popularności z roku na rok. – To cieszy, że pasażerowie mają tyle cierpliwości do przewozów kolejowych. Jednak kiedyś polska kolej przewoziła miliard pasażerów. W 2022 roku mieliśmy 342 miliony pasażerów i to już było więcej o 6 milionów niż przed pandemią w 2019 roku – zaznaczył.

– Myślę, że ważne jest stworzenie nowego centrum kolejowego i kierowanie wszystkich pociągów przez lotnisko w Baranowie. Odciążyłoby to Warszawę, która skupia największy ruch dojazdowy. To może być jedna z dużych zmian, jeżeli idzie o planowanie sieci kolei dużych prędkości. Na pewno będzie ona skromniejsza i bardziej w zasięgu – także finansowym – wobec tego, co zostawia poprzedni rząd i spółka CPK – wskazał ekspert.

Prezes ZDG TOR podkreślił, że ważne jest stworzenie nowego centrum kolejowego i kierowanie wszystkich pociągów przez lotnisko w Baranowie, gdyż odciążyłoby to Warszawę, która skupia największy ruch dojazdowy. Dodał, że obecna ekipa rządząca wariant budowy CPK na pewno będzie ona skromniejsza i bardziej w zasięgu – także finansowym – wobec tego, co zostawia poprzedni rząd.

– Tak duża inwestycja lotnicza jak CPK nie jest niezbędna w Polsce. Potrzebna jest natomiast Kolej Dużych Prędkości – bo to jest prędkość, która zwiększa konkurencyjność transportu kolejowego względem autostrad, dróg ekspresowych. Jednak bardzo ważne jest, żeby ta kolej nie ograniczała się tylko do naszego kraju. Sieć kolejowa musi łączyć Polskę z sąsiadami czy przez sąsiadów do dalszych krajów. To jest mankament Unii Europejskiej – gdzie jest tylko 15 tysięcy kilometrów linii kolejowych dużych prędkości. Unia Europejska musi mocniej wkroczyć ten proces – mówi Furgalski.

Opracował Jacek Perzyński

Lasek: Centralny Port Komunikacyjny nie powstanie

Najnowsze artykuły