Polskie firmy coraz częściej stawiają na strategie cyfryzacji

28 sierpnia 2024, 13:00 Cyberprzestrzeń

W 2024 roku wzrosła liczba polskich firm, które deklarują wdrożenie tzw. strategii transformacji cyfrowej – wynika z tegorocznej edycji badania „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu”, w którym firma KPMG już po raz trzeci oddała głos reprezentantom biznesu w celu przeanalizowania stanu zaawansowania cyfryzacji polskich firm. Jedna trzecia respondentów deklaruje, że w ciągu najbliższego roku zamierza zwiększyć wydatki na cele związane z realizacją transformacji cyfrowej. Ponadto 20 procent przedsiębiorstw, które nie posiadają jeszcze formalnego dokumentu strategii transformacji, planuje jego stworzenie w tym roku.

Fot. SOMKID/stock.adobe.com

„Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu” to raport przygotowywany od 2022 roku przez KPMG we współpracy z Microsoft. Jednym z kluczowych wskaźników badanych w raporcie jest poziom zaawansowania przedsiębiorstw w zakresie tworzenia strategii cyfryzacji, czyli szczegółowego planu digitalizacji procesów biznesowych. W najnowszej edycji raportu wskaźnik ten osiągnął 4,3 pkt na 10 możliwych, co stanowi poprawę o 0,8 pkt w porównaniu do poprzedniego roku. Organizacje posiadające formalny dokument strategii cyfryzacji uzyskały średni wynik na poziomie 6,1 pkt, co jest o 1,4 pkt lepszym rezultatem w porównaniu do firm, które takiego dokumentu nie posiadają. Różnice te są widoczne we wszystkich czterech analizowanych obszarach: strategia cyfryzacji, potencjał transformacyjny, wdrażanie technologii oraz cyberbezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem.

W tegorocznej edycji raportu odsetek firm posiadających formalny dokument strategii cyfryzacji wzrósł do 27 procent, co stanowi wzrost o 6 p.p. w stosunku do poprzedniego roku. Jakość tych dokumentów również się poprawiła – 100 procent respondentów deklaruje, że ich plany digitalizacji zawierają konkretne cele i metody realizacji, co oznacza wzrost o 18 p.p. r/r. 20 procent firm, które jeszcze nie stworzyły takiego dokumentu, planuje jego opracowanie w najbliższym roku, co stanowi wzrost o 15 p.p. w porównaniu z poprzednim rokiem.

Największy odsetek firm posiadających formalną strategię cyfryzacji znajduje się wśród dużych przedsiębiorstw (zatrudniających ponad 250 osób) – 42 procent z nich deklaruje posiadanie takiego dokumentu. W przypadku firm średnich i małych, wskaźnik ten wynosi odpowiednio 27 i 13 procent. W 37 procentach firm za koordynację strategii odpowiada dział IT lub CIO, a w 29 procentach prezes zarządu lub CEO. Odsetek firm, które nie określiły osoby odpowiedzialnej za transformację cyfrową, spadł o 5 p.p. w porównaniu do poprzedniego roku. Ponadto, 80 procent firm deklaruje, że ich pracownicy zostali zaznajomieni z założeniami strategii, co stanowi wzrost o 17 p.p. w porównaniu do poprzedniego roku.

Wśród sektorów, najlepiej wypada branża finansowa, gdzie 60 procent firm posiada formalną strategię cyfryzacji, co stanowi wzrost o 10 p.p. w stosunku do poprzedniego roku. Wzrost ten jest również zauważalny w sektorach motoryzacyjnym i dóbr konsumpcyjnych, odpowiednio o 36 i 24 p.p. Najsłabiej wypada sektor energetyczny, gdzie jedynie 8 procent firm deklaruje posiadanie strategii cyfryzacji.

Jedna trzecia respondentów planuje zwiększenie wydatków na transformację cyfrową w nadchodzącym roku, z czego 11 procent zamierza znacząco je podnieść. Odsetek firm planujących zwiększyć inwestycje w cyfryzację wzrósł o 19 p.p. r/r, a 18 procent organizacji zamierza zwiększyć zatrudnienie osób odpowiedzialnych za ten proces.

Źródło: Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu

Apple krytykowany przez Spotify i Epic Games