Polska zamknęła ruch powietrzny na wschodniej granicy. Wyjątkiem są loty wojskowe i te o specjalnym statusie np. przewożące premiera lub prezydenta. Całkowicie zakazano cywilnego lotu dronem w wyodrębnionym obszarze.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) poinformowała, że na wniosek Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych (DORSZ) ograniczyła ruch lotniczy przy wschodniej granicy Polski. Decyzja dotyczy strefy ograniczonej EP R129 i obowiązuje od 22:00 10 września do 23:59 9 grudnia bieżącego roku.
Od zachodu do wschodu słońca obowiązuje całkowity zakaz lotów. Jedynym wyjątkiem są wojskowe samoloty. Od wschodu do zachodu również obowiązuje całkowity zakaz lotów, ale z większą ilością wyjątków. Są one następujące:
- Loty, które złożyły plan lotu, mają działający transponder w modzie A i C lub S i utrzymujące ciągły nasłuch powietrze-ziemia z właściwym organem. W razie konieczności zaś są w stanie nawiązać łączność dwukierunkową;
- Wojskowych statków powietrznych;
- Lotów wykonywanych na hasło GARDA lub Alpha Scramble;
- O statusie HEAD, STATE, SAR, HOSP, MEDEVAC, FFR.
W strefie obowiązuje całodobowy zakaz lotów cywilnych dronów. W drodze wyjątku, po uzyskaniu wcześniejszej zgody, mogą je wykonywać loty lotnictwa państwowego i pogotowia ratunkowego. Loty wykonywane w celu udzielenia pomocy gdy życie lub zdrowie jest zagrożone. Zarówno ludzi jak i zwierząt. Zwłaszcza loty w czasie klęsk żywiołowych, katastrof, zagrożeń ekologiczny czy sytuacji awaryjnych. Możliwe są również loty związane z ochroną i kontrolą infrastruktury krytycznej.
GARDA i Scramble
Pod hasłem GARDA kryją się loty wykonywane przez lotnictwo służb porządku publicznego, w celu realizacji zadania związanego z bezpieczeństwem powszechnym, porządkiem publicznym i ochrony granicy państwa. Tym samym mogą dotyczyć np. sytuacja Straży Granicznej gdy ta prowadzi pościg.
Alpha Scramble jest alarmem powietrznym NATO, który jest podnoszony w przypadku bezpieczeństwa państwa. Oznacza sytuację gdy nieznany obiekt przekroczy granicę powietrzną. Wojsko ma kwadrans na poderwanie myśliwców w celu przechwycenia i identyfikacji intruza. W ramach tego alarmu działają pary dyżurne F-16. Pilot takowej przybliżył charakter służby w rozmowie z Biznes Alert.
Loty o statusie HEAD dotyczą przewozu prezydenta, premiera, marszałka Sejmu lub Senatu. Kryptonim SAR, HOSP i MEDEVAC dotyczą udzielania pomocy medycznej.
PAŻP / DORSZ / Kancelaria Prezesa Rady Ministrów








