Przez Europę przeszedł orkan Sabina, zwany także jako Ciara. W Polsce poskutkował on licznymi awariami sieci energetycznej, przez co wielu odbiorców w kraju nie miało dostępu do prądu. Dzięki nowoczesnym technologiom i doświadczeniu z poprzednich lat polskie spółki sprawnie usunęły powstałe szkody.
System TETRA Energi
System komunikacji działający niezawodnie podczas sytuacji kryzysowych jest niezbędnym narzędziem pracy w branży energetycznej. Energa Operator jako pierwszy dystrybutor energii w Polsce dysponuje nadajnikami, które mogą pracować blisko 40 godzin w przypadku utraty zasilania. Obecnie pokrywają one swoim zasięgiem niemal cały obszar, na którym działa Spółka, czyli blisko 75.000 km2. Awarie wywołane warunkami atmosferycznymi jakie wystąpiły w ostatnich dniach, m.in. orkanem Sabina, w którego zasięgu znalazła się Polska, były dla systemu TETRA kolejnym pomyślnie zdanym egzaminem. Administratorzy odnotowali w ostatnich dniach zwiększony ruch w sieci TETRA, zarówno w zakresie komunikacji głosowej pomiędzy użytkownikami radiotelefonów, połączeń dyspozytorskich, jak i transmisji danych na potrzeby sterowania rozłącznikami sieci średnich napięć. Pomimo trudnych warunków pogodowych wszystkie stacje bazowe TETRA pracowały niezawodnie. W ostatnich dniach ponad 70% rozmów ruchowych z Dyspozytorami prowadzono za pośrednictwem radiotelefonów TETRA. System pokazał swoją niezawodność przy koordynacji pracy brygad pogotowia energetycznego.
TETRA jest sprawdzonym systemem komunikacji, wykorzystywanym od lat przez służby krajów Europy Zachodniej. Energa Operator zbudowała własną infrastrukturę sieci TETRA. Większość z nadajników znajduje się na terenie Głównych Punktów Zasilania. Prowadzone przez Energę Operator działania w sytuacjach awarii masowych wywołanych niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi dowiodły jej wysokiej przydatności. Jej wdrożenie miało wpływ na poprawę niezawodności dostaw energii elektrycznej mierzonej wskaźnikami SAIDI/SAIFI. Obecnie stanowi ona podstawę komunikacji w Enerdze Operator. TETRA poza komunikacją głosową w cyfrowym standardzie radiowym w trybie grupowym i indywidualnym zapewnia również możliwość lokalizacji, transmisji krótkich wiadomości tekstowych, rejestracji rozmów, a także przesyłania wiadomości statusowych i alarmowych. Energa Operator wykorzystuje TETRĘ także do sterowania infrastrukturą energetyczną. W ramach projektu Smart Grid zainstalowanych docelowo zostanie ponad 2000 modemów TETRA, które pomogą stworzyć pierwszy kompleksowy system zarządzania siecią średnich napięć w Polsce. Łącznie w sieci TETRA pracuje obecnie około 5000 modemów.
Klienci Taurona znowu mają prąd
Energetycy Tauron Dystrybucja zakończyli usuwanie awarii spowodowanych huraganowym wiatrem. Od nocy z niedzieli na poniedziałek spółka zanotowała ponad 14 tysięcy zgłoszeń dotyczących awarii energetycznych. Zarówno w poniedziałek, jak i wtorek przy usuwaniu awarii pracowało blisko 800 osób. Najczęstsze uszkodzenia napowietrznych sieci elektroenergetycznych były wynikiem opadania drzew i gałęzi i polegały na zerwaniu przewodów, łamaniu słupów i uszkodzeniu izolatorów. W wyniku działania niszczycielskiej siły wiatru dziesiątki słupów energetycznych zostało wygiętych lub złamanych, a setki przewodów i izolatorów zerwanych. Utrzymujące się przez dwa dni niekorzystne warunki atmosferyczne, burze, opady deszczu i śniegu, silny wiatr z miejscowymi bardzo mocnymi podmuchami, dodatkowo utrudniały prace przy usuwaniu awarii.
Gwałtowne zjawiska atmosferyczne powodowały, że awarie sieci energetycznych występowały falami. W poniedziałek w kulminacyjnym momencie na południu Polski bez zasilania było blisko 40 tys. gospodarstw domowych i wyłączonych było 665 stacji elektroenergetycznych. Do wieczora sytuacja uległa zdecydowanej poprawie i zasilanie zostało przywrócone do większości klientów firmy. Niestety we wtorek od rana warunki pogodowe znowu się pogorszyły. Ponownie wystąpiły silne podmuchy wiatru połączone z burzami i śnieżycami, które spowodowały, że w kulminacyjnym momencie bez zasilania było 33 tys. gospodarstw domowych i wyłączonych było 598 stacji elektroenergetycznych. Energetycy pracujący w poniedziałek i wtorek w trudnych warunkach do późnych godzin wieczornych i nocnych, przywrócili zasilanie do praktycznie wszystkich gospodarstw domowych. Ostatnie pojedyncze naprawy zostały zrealizowane w środę rano.
Tauron/Energa/BiznesAlert.pl