Polski przemysł stoczniowy pomoże Brytyjczykom w budowie fregat Typ 31 na potrzeby Royal Navy. Ten sam projekt okrętu zostanie wykorzystany w polskim programie fregat rakietowych Miecznik pod eksportową nazwą Arrowhead 140.
Daily Telegraph informuje, że polska stocznia buduje jedynie bloki kadłuba brytyjskich okrętów, które następne będą montowane w macierzystej stoczni producenta Rosyth w Szkocji. Trudno określić, jaki zakres prac odbywa się w Polsce.
Sam producent Babcock International zaznacza, iż zakres prac ma pomóc Polsce w przygotowaniu się do samodzielnej budowy podobnego typu okrętów. Można przypuszczać, że ten nie wielki zakres prac jest częścią offsetu jaki został wynegocjowany w ramach programu Miecznik.
Trzeba także zaznaczyć, że budowa części kadłubowych czy nawet całego kadłuba okrętu jest zaledwie promilem w jego całym kosztorysie.
Największą część kosztów pochłaniają przede wszystkim systemy radarowe, systemy napędowe i silnikowe, systemy walki kończąc na samych systemach uzbrojenia. Ten największy zakres prac w przypadku fregat typ 31 dla Royal Navy z pewnością przypadnie Brytyjczykom.
Koncern Babcock w ramach programu Miecznik wygrał przetarg na budowę trzech fregat wielozadaniowych z projektem Arrowhead 140 który będzie realizować wspólnie z konsorcjum PGZ-Miecznik w którego skład wchodzą dwie polskie stocznie, PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni oraz Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. W postępowaniu brytyjska stocznia pokonała niemiecki TKMS z projektem okrętu MEKO-300 PL oraz hiszpańską stocznię Navantie z projektem fregaty F-100 z amerykańskim systemem walki AEGIS.
Daily Telegraph / Bartosz Siemieniuk
Witkiewicz: Marynarka Wojenna ma nie tylko prowadzić wojnę, ale także jej zapobiegać (ROZMOWA)