Polska uderzyła z innymi Europejczykami w Chińczyków od Izery

17 lipca 2024, 17:00 Alert

Reuters ustalił, że większość państw unijnych poparła cła zaproponowane przez Komisję Europejską wobec firm z Chin, które jej zdaniem oferowały samochody elektryczne za nieuczciwym wsparciem Pekinu.

Światła polskiego samochodu elektrycznego IZERA. Fot. Electromobility Poland
Światła polskiego samochodu elektrycznego IZERA. Fot. Electromobility Poland

Portal Mlex podał, że Polska, Francja, Hiszpania i Włochy głosowały za cłami, obniżającymi przychody państw z Chin ze sprzedaży samochodów elektrycznych, które według Komisji uzyskują nieuprawnione wsparcie Państwa Środka. 11 krajów się wstrzymało a cztery były przeciwko, w tym Niemcy. Głosowanie było tajne i nie jest wiążące, ale Komisja musi je wziąć pod uwagę przed ostateczną decyzją w listopadzie 2024 roku.

Taryfy uderzają w producentów z Chin: BYD, Geely oraz SAIC (odpowiednio 17,4, 20 i 38,1 procent) a także inne firmy, które współpracowały z Komisją w jej postępowaniu (21 procent). Cła zostaną na stałe, jeśli Pekin nie odpowie na oczekiwania Brukseli.

Geely to dostawca platformy do samochodu elektrycznego Izera, który miałby być produkowany w fabryce w Jaworznie przez spółkę państwową Electromobility Poland.

Reuters / Mlex / Wojciech Jakóbik

Jakóbik: O polskości polskiego samochodu elektrycznego (FELIETON)